آشنایی با انواع کاربردهای پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

نام علمی پلکسی گلاس در واقع پلی متیل متاکریلات Poly Methyl Methacrylate است. پلی متیل متاکریلات در واقع یک ترکیب شیمیایی پلیمری است که امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. پلی متیل متاکریلات یا همان پلکسی گلاس یک ماده سخت و محکم است که دارای شفافیت زیادی است (شفافیت آن از شیشه هم بیشتر است).

این ماده دارای سطح صیقلی، براق و بسیار مقاوم است. صفحات پلکسی گلاس در برابر پرتو نور خورشید و سایر عوامل جوی مقاومت قابل ملاحظه‌ای دارند. در مقایسه کاربرد پلکسی گلاس با شیشه، می‌توان گفت با توجه به خواص اپتیکال و شفافیت بالایی که پلکسی گلاس دارد و همچنین با توجه به این که در برابر ضربه بسیار مقاوم‌تر از شیشه هستند؛ امروزه در صنایع ساختمان‌سازی جایگزین مناسبی برای شیشه هستند.

پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس در واقع یک نوع ترموپلاستیک است که شفاف، سبک و مقاوم است. جنس پلکسی گلاس نسبتاً خشک است و انعطاف‌پذیری کمی دارد. این بدان مفهوم است که ورق پلکسی گلاس را نمی‌توان با دست خم کرد و اگر زیاد به آن‌ها فشار وارد کنیم ممکن است بشکنند. نکته مهمی که همین جا لازم است در مورد ورق‌های پلکسی گلاس به آن اشاره کنیم این است که در صورتی که ورق پلکسی گلاس بشکند مانند شیشه خرد نمی‌شود و قطعات آن برنده و خطرناک نیستند از همین رو از این ورق‌ها به جای شیشه در ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا در صورت وقوع حادثه مثل زلزله و آتش‌سوزی شکستن شیشه‌ها موجب آسیب رسیدن به افراد نشوند.

کاربرد پلکسی گلاس بسیار متنوع و گسترده است. از این پلیمر مقاوم در صنایع اتومبیل‌سازی، ساختمان‌سازی، صنایع روشنایی، طراحی لوح فشرده، اسباب‌بازی، تزئینات، صنایع الکترونیکی، نوشت‌افزار، ساخت تندیس و حتی صنایع پزشکی نیز استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد نام علمی این ماده پلی متیل متاکریلات است اما در صنایع با نام‌های آکریلیک، آکریلیک شیشه‌ای، پلی اتیلن نیز شناخته می‌شود.

کاربرد ورق پلکسی گلاس

انواع مختلف ورق پلکسی گلاس

ورق‌های پلکسی گلاس در ۴ مدل مختلف در بازار وجود دارند:

پلکسی گلاس شفاف، پلکسی گلاس ترانسپرنت، پلکسی گلاس آینه‌ای و پلکسی گلاس رنگی؛ که کاربرد پلکسی گلاس در هر یک از انواع خود متفاوت است.

به طور کلی ابعاد استاندارد ورق پلکسی گلاس ۱۸۳ در ۱۲۲ سانتی‌متر است که از آن به عنوان ورق کامل یاد می‌شود اما ابعاد کوچکتری هم وجود دارد که به صورت نیم ورق ۱۲۲ در ۹۱ سانتی‌متر، یک سوم ورق ۱۲۲ در ۶۱ سانتی‌متر و یک ششم ورق ۶۱ در ۶۱ سانتی‌متر نیز در بازار موجود است.

علاوه بر مدل‌های متنوع و سایزهای مختلف، پلکسی گلاس با ضخامت‌های مختلفی نیز در بازار موجود هستند که با ۷ نوع ضخامت مختلف عرضه می‌شوند: ضخامت ۲ میلی‌متر، ۲٫۸ میلی‌متر، ۴ میلی‌متر، ۵ میلی‌متر، ۶ میلی‌متر، ۸ میلی‌متر و ضخامت ۱۰ میلی‌متر. البته برخی ورق‌های پلکسی که در صنایع سنگین به کار گرفته می‌شوند ضخامتی تا حدود ۵۰ میلی‌متر نیز دارند اما به طور معمول ضخامت ورق‌های اکریلیک بین ۲ تا ۱۰ میلی‌متر است. بسته به نوع کاربرد پلکسی گلاس از ضخامت‌های مختلف آن استفاده می‌شود.

تنوع رنگی در پلکسی گلاس‌ها هم بسیار بالاست و پلکسی گلاس در ۶۵ کد رنگی مختلف عرضه می‌شود که تقریباً تمام رنگ‌های اصلی و کاربردی را شامل می‌شود. برخی رنگ‌ها مات هستند و برخی دیگر شفاف هستند. برای هر رنگ پلکسی گلاس یک کد مشخص شده است که معمولاً برندهای مختلف کدهای یکسانی دارند و تفاوت چندانی در کدگذاری رنگ‌های ورق‌های پلکسی گلاس وجود ندارد.

انواع مختلف ورق پلکسی گلاس

کاربرد پلکسی گلاس

همانطور که پیشتر عنوان شد، مقاومت، شفافیت، سبک بودن و تنوع ظاهری ورق‌ها امروزه موجب استفاده و کاربرد پلکسی گلاس در صنایع مختلف شده است. شاید یکی از مهم‌ترین کاربرد پلکسی گلاس، استفاده از پلکسی شفاف به جای شیشه در صنعت ساختمان‌سازی است. مهم‌ترین فاکتور به‌کارگیری پلکسی گلاس به جای شیشه ایمنی و وزن کم این متریال است. همانطور که قبلاً ذکر شد پلکسی گلاس بر خلاف شیشه در هنگام اصابت ضربه متلاشی نمی‌شود و قطعات ریز، برنده و خطرناک ایجاد نمی‌کند بنابراین کارشناسان ایمنی ساختمان استفاده از پلکسی گلاس به جای شیشه را به شدت توصیه می‌کنند.

حتماً در فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ ویترین‌های بزرگ و صیقلی را دیده‌اید که ظاهر شیکی دارند؛ و شاید شاهد این مسئله نیز بوده‌اید که متصدیان فروش به راحتی ویترین‌های بزرگ را جابه‌جا می‌کنند، جنس این ویترین‌ها و استندهای فروشگاهی از پلکسی گلاس است. این استندها علاوه بر ظاهر شیک و شکیلی که دارند، بسیار سبک و مقاوم هستند و جایگزین مناسبی برای ویترین‌های چوبی و فلزی قدیمی هستند.

استفاده از پلکسی گلاس برای ساخت تریبون سخنرانی و یا پیشخوان نیز امروزه بسیار به چشم می‌خورد. کاربرد پلکسی گلاس بسیار متنوع است و شاید تعجب کنید که امروز در ساخت زیورآلات و اکسسوری نیز از پلکسی گلاس استفاده می‌شود. ساخت و طراحی تندیس‌های جشنواره‌ای، پلاک و لوگوی برند شرکت‌ها نیز از کابردهای پلکسی گلاس است که به لطف برش‌های دقیق لیزری امکان‌پذیر شده‌اند.

از پلکسی گلاس برای ساخت پنل‌های سقفی به خصوص برای فضاهای بسیار بزرگ که وزن سقف از اهمیت زیادی برخوردار است نیز استفاده می‌شود. این بار که برای برنزه کردن پوست خود به سالن زیبایی مراجعه کردید به سطح شفافی که شما را از لامپ‌های برنزه‌کننده جدا می‌کند دقت کنید این سطح شفاف همان پلکسی گلاس است. علاوه بر این از آکریلیک در ساخت ناخن مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

از دیگر موارد کاربرد پلکسی گلاس می‌توان به ساخت انواع باکس و جعبه، تابلوهای دیواری، تابلوهای راهنما، استند و محل قرارگیری بروشور و کاتولوگ، دیوارپوش و پارتیشن، نما و …. اشاره کرد. استفاده از آکریلیک و یا پلکسی گلاس بسیار گسترده است و از لوازم آرایشی گرفته تا خودکار و سی‌دی و فیبر نوری همه جا به طور گسترده‌ای از این ماده استفاده می‌شود.

کاربرد ورق پلکسی گلاس

فرق بین فایبرگلاس و پلکسی گلاس چیست؟

برخی افراد فایبرگلاس را با پلکسی گلاس اشتباه می‌گیرند. فایبر گلاس در واقع کامپوزیتی است که از شیشه در ساخت آن استفاده شده است اما پلکسی گلاس پلیمری است که به جای شیشه استفاده می‌شود هر دو این متریال‌ها پلیمرهایی هستند که در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارند اما نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت.

مزایای پلکسی گلاس چیست؟

  • شفافیت: از مزایای ورق پلکسی گلاس می‌توان از شفافیت آن نام برد. شفافیت ورق پلکسی گلاس به حدی است که از آن به عنوان جایگزین مناسبی برای شیشه در ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. ورق پلکسی گلاس دارای بافت یکسان و یکنواختی است که قابیلت عبور نور را دارد.
  • سبک بودن: ورق پلکسی گلاس بسیار سبک است و وزن کمی دارد. همین سبکی باعث شده تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود. سبک وزن بودن باعث شده تا جای کمتری نیز در انبارهای بزرگ اشغال کند و حمل و نقل آن نیز به مراتب آسان‌تر از سایر مواد اولیه باشد.
  • مقاومت بالا: سبک وزنی شاید این شائبه را ایجاد کند که ورق پلکسی گلاس ممکن است مقاومت زیادی نداشته باشد اما این ترموپلاستیک مقاومت بالایی دارد و با این که یک پلاستیک خشک محسوب می‌شود اما می‌توان با استفاده از حرارت در شرایط خاص آن را خم کرد. ورق پلکسی گلاس در برابر ضربه از شیشه محکم‌تر است و با اصابت ضربه متلاشی نمی‌شود و ممکن است به قطعات بزرگ شکسته شود.
  • تنوع زیاد: امروزه پلکسی گلاس‌ها با ظاهر و شکل متنوع در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در ساخت و طراحی انواع وسایل و تجهیزات استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *