انواع پلکسی گلاس کدام موارد است؟

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

انواع پلکسی گلاس در ایران

اگر قرار باشد در خصوص انواع پلکسی گلاس صحبت کنیم پس حتما باید به انواع آن در ایران و خارج اشاره کرد زیرا در داخل کشورمان این محصول فقط در یک سری از انواع خاص استفاده دارد اما در خارج از کشور این محصول در انواع مختلف و متنوع تری مصرف می گردد. اما انواع پلکسی گلاس در ایران چگونه است؟

پلکسی گلاس - پلکسی 
انواع پلکسی گلاس

قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید اطلاعاتی جامع و کلی در خصوص پلکسی گلاس داشته باشیم. پلکسی یا همان اکریلیک که با نام هایی چون پلی متیل متاکریلات نیز شناخته می شود. این محصول یک طلق و یا ترموپلاستیک شفاف است که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

به طور کلی می توان گفت که پلکسی گلاس یک ورق تا حدودی خشک است که نسبت به شیشه از مقاومت بالاتری برخوردار است و همچنین به دلیل اینکه وزن سبک تری داشته و قابلیت لیزر کاری دارد می توان از آن در تزئینات و دکوراسیون استفاده نمود.

شاید مهمترین ویژگی پلکسی قابلیت لیزر کاری آن است که از هر لحاظ آن را متمایز نموده است. اما برسیم به انواع پلکسی گلاس:

پلکسی رنگی

این نوع پلکسی در ابعاد 122 در 183 سانتی متر که در واقع ابعاد یک ورق استاندارد است به فروش می رسد و در ضخامت های 2 تا 40 میلیمتر موجود است. داشتن رنگ بندی یک ویژگی جذاب برای دوستداران دکوراسیون است زیرا قطعا نه شیشه و نه هیچ ورق دیگری تا به این اندازه دارای رنگ بندی نیست.

معمولا از این رنگ بندی های جذاب در طراحی پلاک ها و ساخت انواع گیفت باکس های جذاب استفاده می شود.

کد پلکسی رنگی

یکی از مواردی که همیشه برای مصرف کنندگان انواع پلکسی گلاس وجود دارد این است که چون این ورق ها تقریبا در هر رنگی موجود هستند پس شاید پیدا رنگ های خاص کمی سخت باشد بنابراین تولید کنندگان و شرکت های بزرگ تولید کننده پلکسی آنها را با کد رنگ عرضه می کنند تا استفاده از آنها راحت و آسان باشد.

پلکسی گلاس - پلکسی 
انواع پلکسی گلاس 
رنگبندی پلکسی گلاس

پلکسی شفاف

این نوع پلکسی همانگونه که اسمش پیداست شفاف است و نور را از خود عبور داده و پشت آن به خوبی دیده می شود. میزان شفافیت این محصول 92 درصد است که حتی در مقایسه با شیشه نیز بسیار زیاد است.

نکته مهم بعدی در خصوص این محصول سبک بودن آن و از این جهت بسیاری از افراد به جای شیشه از پلکسی شفاف استفاده می کنند.

همچنین در ساخت بسیاری از ماکت های تبلیغاتی و استند ها نیز از این محصول استفاده می گردد.

پلکسی ترانسپرنت

این نوع پلکسی که به رنگی شفاف نیز مشهور است در واقع این نوع پلکسی پشت آن به وضوح دیده می شود و معمولا در منازل سنتی به عنوان جایگزین شیشه استفاده شده و نقش تزئیناتی دارد به این نوع پلکسی ، پلکسی ترانسپرنت میگویند.

پلکسی آینه ای

از جمله دیگر کاربرد های پلکسی استفاده به جای آینه معمولی است. در واقع پلکسی آینه ای همان پلکسی معمولی است که اینبار در پشت آن جیوه به کار رفته است و بنابراین به عنوان آینه می شود از آن استفاده کرد.

این نوع پلکسی که به رنگی شفاف نیز مشهور است در واقع این نوع پلکسی پشت آن به وضوح دیده می شود و معمولا در منازل سنتی به عنوان جایگزین شیشه استفاده شده و نقش تزئیناتی دارد.

انواع پلکسی گلاس در خارج

پلکسی گلس ها در خارج از کشور در اسامی، رنگ ها و ضخامت های مختلفی در دسترسند. شناخت انواع آن از این جهت حائز اهمیت است که بعضی انعطاف پذیرتر، ضدضربه تر و یا مقاومت بالاتری نسبت به گرما دارند.

اغلب پلکسی ها با یک کاور محافظت کننده عرضه می شوند که حین کار از هر دو سطح آن محافظت کند. در ادامه به توضیح مختصری از انواع این محصول می پردازیم:

  • پلی کربنات که جنسی خشن دارد و شکننده است. در 240 درجه فارنهایت یا 115 درجه سانتی گراد خم می شود و نسبت به نور UV محافظت کنندگی ندارد.
  • لکسان که نام یک برند است و و نسبت به پلی کربنات انعطاف پذیر تر است و در برابر UV محافظت کنندگی بیشتری دارد. مستعد شکست و خردشدگی نیست و در 280 درجه فارنهایت یا 137 درجه سانتی گراد خم می شود.
  • CLEAR POLYVINYL CHOLORIDE یا به اختصار PVC که بسیار به خش، شکنندگی و خردشدگی مقاوم است. دمای خمش آن 245 درجه فرنهایت یا 118 درجه سانتی گراد است و در رنگ های مختلف در دسترس است.
  • کوپلی استر بسیار انعطاف پذیر است و خاصیت محافظت در برابر UV ندارد. در دمای 250 درجه فارنهایت یا 121 درجه سانتی گراد خم می شود و تنها در نوع شفاف در دسترس است.
  • اکرلیک نوع دیگری از پلکسی گلس هاست که خواص مشابهی دارد با این تفاوت که دمای خمش آن 500 درجه فارنهایت یا 260 درجه سانتی گراد است و با نور UV واکنش نمی دهد. اکرلیک انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *