بهترین روش برش ورق یونولیت

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

اینکه تا بحال چند بار از یونولیت استفاده کرده اید و یا چندبار مجبور به برش یونولیت شده اید دلیل کافی برای نخواندن این مقاله نیست. این مطلب نکات جالبی را برای برش ورق یونولیت به شما می آموزد. امروز سه روش برای برش ورق یونولیت به شما می آموزیم و معایب و محاسن هر روش را برای شما توضیح می دهیم.در پایان بهترین روش برش یونولیت را به شما معرفی خواهیم کرد. اما بهتر است ابتدا ورق یونولیت را معرفی کنیم تا پیش زمینه مناسبی از این متریال کاربردی داشته باشید.

بهترین روش برش ورق یونولیت
فروشگاه آفرت لیزر

ورق یونولیت چیست؟

پلی استایرن انبساطی یکی از مشتقات پتروشیمی است که خواص منحصر به فردی دارد. وزن بسیار کم و ضریب بسیار پایین انتقال صوت و گرما از مهم ترین خواص این ماده به شمار می آید.

محصول فرآوری شده و قالب گیری شده این ماده با نام یونولیت در بازار عرضه می شود.

ورق های یونولیت هم به صورت ورق و هم به صورت شکل ها و حجم های هندسی قابل سفارش هستند.

روش های برش ورق یونولیت

کارآمدترین و کاربردی ترین روش برش یونولیت بستگی به نوع پروژه دارد. در زیر سه روش برش ورق یونولیت را به همراه معایب و محاسن هرکدام به طور مجزا بررسی می کنیم.

دست به تیغ شوید!

ساده ترین روش برش ورق یونولیت ، برش به وسیله کاترهای دستی است. اگر می خواهید ورق یونولیت را در مصارف عمومی نظیر پوشاندن فضا ، پارتیشن بندی و مواردی از این دست استفاده کنید بهتر است آن را با دست و به وسیله تیغ کاتر برش بزنید.

محاسن برش یونولیت با دست

یکی از سریع ترین روش های برش یونولیت ، برش دستی به وسیله تیغ است. سرعت انجام کار مهم ترین حسن استفاده از این روش به شمار می آید.

حسن دیگری که برش یونولیت با تیغ دارد ، خوراک اره بسیار ناچیز به اندازه ضخامت تیغ است. یعنی اگر یک قطعه یونولیت را به وسیله کاتر از هم جدا کنیم، اندازه شیار بین دو قطعه زیاد نیست و به اندازه ضخامت تیغه کاتر است.

برش یونولیت به وسیله تیغ کاتر کمترین خوراک اره را بین روش های دیگر ایجاد می کند.

سومین عامل مهم و قابل توجه که از محاسن برش یونولیت با تیغ کاتر است، انجام ساده کار بدون نیاز به دستگاه خاص و مهارت و تجربه است.

شما می توانید کاتر را بردارید و یک ورق یونولیت را به سادگی به قطعات مختلفی تقسیم کنید.

بهترین روش برش ورق یونولیت
فروشگاه آفرت لیزر

معایب برش ورق یونولیت با کاتر

هر روشی به فراخور خود دارای معایبی نیز هست. برش یونولیت با کاتر نیز ۲ عیب مهم دارد که با کمی دقت در برش می توان تا حد زیادی آن ها را به حداقل رساند.

اولین موردی که باید در نظر گرفت این است که تیغ کاتر هنگام برش به طور مستقیم و بدون زاویه وارد یونولیت شود. در بسیاری از موارد به دلیل اینکه کاتر به صورت اوریب داخل یونولیت فرورفته است لبه های کار شیب دار برش می خورند.

دومین موردی که هنگام برش یونولیت با کاتر لازم به توجه است، عبور کامل کاتر از یونولیت است. اگر تیغ کاتر به طور کامل داخل یونولیت فرو نرود و برش انجام شود شما مجبور خواهید بود دوباره تیغ را در همان شیار بکشید تا یونولیت جدا شود. این کار همیشه باعث بریده بریده شدن لبه های یونولیت می شود.

سومین و آخرین نکته ای که در برش یونولیت با کاتر باید مورد توجه قرار گیرد، برش صاف و در امتداد خط برش است. یعنی برش نباید از مسیر برش منحرف شود.

عیب بزرگی که برش با کاتر دارد این است که نمی توان خطوط منحنی را به راحتی بوسیله کاتر برش زد.

با المنت هم می شود یونولیت را بُرید!

برش یونولیت با المنت یک روش قدیمی و از اولین روش های برش ورق یونولیت محسوب می شود. به وسیله این روش (بر خلاف روش برش دستی با تیغ) می توانید برش های منحنی را به سادگی انجام دهید. اما دست نگهدارید! استفاده از این روش نیاز به دستگاه برش المنتی دارد. یعنی اگر دستگاه مخصوص اینکار را نداشته باشید نمی توانید از این روش استفاده کنید. ابعاد دستگاه برش المنتی به طور تقریبی ۲متر در ۱ متر و ارتفاع ۱ متر است.

برای آشنایی با محاسن و معایب برش یونولیت با المنت آماده اید؟ پس ادامه مطلب را بخوانید…

 ورق یونولیت
فروشگاه آفرت لیزر

محاسن برش یونولیت با المنت

یونولیت ها در ضخامت های مختلفی تولید می شوند. گاهی لازم است اشکال و حروف نسبتا بزرگ با ضخامت های زیاد را به وسیله یونولیت تولید کرد. تنها راه ساخت حروف با ضخامت زیاد، استفاده از دستگاه المنت برای برش یونولیت است.

کار کردن با دستگاه یونولیت بُر نیاز به تجربه و تخصص دارد. اگر می خواهید یونولیت را در ضخامت زیاد برش بزنید بهتر است سفارش خود را به یکی از مراکز برش یونولیت با المنت بدهید تا به بهترین شکل سفارش شما را انجام دهد.

دیگر حسن بُرش یونولیت با المنت برش یکدست یونولیت است. بر خلاف برش با تیغ، المنت برش ها را یکدست و صاف انجام می دهد و بریده بریده و خط برش رنجه نمی شود.

محدودیت برش یونولیت با المنت

طرح هایی که برای برش یونولیت آماده می شوند اغلب دارای برش های داخلی هستند. برش منحنی های داخل شکل نیازمند این است که المنت دستگاه برش باز شود و پس از اینکه داخل شکل قرار گرفت دوباره بسته شود و کار برش انجام شود.

اما باز و بسته کردن المنت حین کار، کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل اکثر برشکاران اشکال داخلی را با همان خط برش بیرونی یکپارچه کرده و با عبور از میان طرح شکل های داخلی را برش می زنند و دوباره به خط بیرونی باز می گردند. این کار باعث می شود در برخی از قسمتهای طرح یک شیار نازک ناشی از عبور المنت دیده شود. این مورد تنها عیب برش یونولیت با المنت است.

سرعت برش در این روش خیلی بالا و یا خیلی کند نیست و مناسب انجام پروژه هایی با حجم متوسط است.

برش یونولیت با دستگاه لیزر

اگر به دنبال بهترین روش برای برش یونولیت هستید، برش لیزری به کمک شما خواهد آمد.

محاسن برش یونولیت با لیزر

استفاده از برش لیزری علاوه بر داشتن محاسن روش های قبل، دقت و سرعت بسیار بالایی نیز دارد. طرح هایی که به وسیله نرم افزارهای طراحی دوبعدی نظیر کورل آماده می شوند به راحتی و با سرعت بالایی توسط دستگاه برش لیزری بر روی یونولیت بریده می شوند. این یکی از بزرگترین محاسن برش یونولیت با لیزر است

قابلیت دیگری که دستگاه های برش لیزری دارند برش یک تکه ورق یونولیت در ابعاد بزرگ است. دستگاه های تمام ورق توانایی برش یک تکه و کامل حروف و شکل های بزرگ را دارند.

معایب برش یونولیت با لیزردر فروشگاه آفرت لیزر

مهم ترین ضعفی که برش لیزری هنگام برش یونولیت دارد این است که ورق یونولیت بیشتر از ۳ سانتیمتر را نمی توان به وسیله آن برش زد. البته بیشترین استفاده از لیزر در برش یونولیت تا ضخامت ۳ سانتیمتر است. به طور معمول از برش لیزری برای برش حروف های برجسته تبلیغاتی استفاده می شود. این حروف ها عموما ضخامتی بین ۱ تا ۳ سانتیمتر دارند.

بهترین روش برش ورق یونولیت
فروشگاه آفرت لیزر
بهترین روش برش ورق یونولیت
فروشگاه آفرت لیزر

بهترین روش برش یونولیت

حالا که با ۳ روش معمول برش یونولیت آشنا شدید باید با توجه به نوع پروژه خود و ابزارهایی که در اختیار دارید بهترین روش برش یونولیت را به انتخاب خود برگزینید. اما با توجه به تجربه ای که در برش ورق یونولیت داریم به شما پیشنهاد می کنیم از برش لیزری برای برش یونولیت استفاده کنید. این روش سرعت بسیار بالایی دارد؛ دقت انجام آن بالاست؛ و همچنین همه نوع شکل و حروف را به وسیله این روش می توان برش زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *