طریقه نصب پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

پلکسی گلاس یک ورق پلاستیک انعطاف‌پذیر است که هم به‌صورت ورق خام استفاده می‌شود و هم به‌صورت برش‌خورده در ساخت محصولات کاربردی و تزئینی کاربرد دارد. و اگر شما می‌خواهید از این ورق پلاستیک پرکاربرد استفاده کنید باید با روش برش و طریقه نصب پلکسی گلاس آشنا باشید.

ورق پلکسی گلاس با روش‌های مختلفی و با مقاصد خاصی در مکان‌های مختلف نصب می‌شود. هر سازه‌ای که با پلکسی گلاس ساخته شود نیاز به نصب دارد و اگر شما شیوه صحیح و طریقه درست نصب پلکسی گلاس را ندانید با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید. ورق پلکسی را با توجه به نوع سازه به شیوه‌های مختلفی نصب می‌کنند. که در این مطلب روش‌های مختلف نصب ورق‌های پلکسی گلاس را به شما آموزش می‌دهیم.

از ورق پلکسی در دکوراسیون داخلی و برای ساخت و نصب المان‌های مختلف مثل باکس‌های نورپردازی استفاده می‌شود. حتی در رستوران‌ها سازه‌های داخلی مختلفی را می‌بینید که با پلکسی گلاس تولید شده است.

بجز دکوراسیون داخلی از ورق پلکسی گلاس برای ساخت محصولات کاربردی مثل انواع استندهای لوازم، تابلوهای دکوری و یا لوازم تزئینی نیز استفاده می‌شود. ورق پلکسی گلاس با کمک برش لیزری و طبق طرحی که در نرم‌افزارهای طراحی آماده شده است بریده شده و تبدیل به محصولات تزئینی و کاربردی می‌شود. بسیاری از این وسایل کاربردی و تزئینی نیز قابل نصب به دیوار هستند.

کاربردهای مختلف پلکسی گلاس فروشگاه آفرت لیزر 
طریقه نصب پلکسی گلاس

در این مطلب شما با طریقه نصب پلکسی گلاس به ۴ روش مختلف آشنا می‌شوید:

۱

نصب صفحه پلکسی به دیوار

۲

نصب پلکسی گلاس به جای شیشه

۳

نصب پلکسی گلاس با پیچ اسپیسر

۴

نصب پلکسی گلاس به‌‌صورت آویز

نصب صفحه پلکسی به دیوار

صفحات پلکسی گلاس را با هدف‌های مختلفی به دیوار نصب می‌کنند. اگر شما با استفاده از ورق پلکسی گلاس یک تابلو دیواری و یا یک تابلو راهنما ساخته‌اید مجبور هستید به روشی آن‌را به دیوار وصل کنید؛ که بهترین راه استفاده از پیچ و رولپلاک است. و یا شاید می‌خواهید یک صفحه برش‌خورده پلکسی گلاس را به دیوار بچسبانید، که در این‌صورت می‌توانید از چسب‌های دوطرفه استفاده کنید.

بنابراین برای چسباندن پلکسی به دیوار از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

نصب پلکسی گلاس با چسب دوطرفه     و      نصب پلکسی گلاس با پیچ و رولپلاک 

در ادامه هرکدام از این روش‌های نصب ورق پلاکسی را به شما معرفی و شیوه‌ نصب و ابزارهای موردنیاز را به شما توضیح می‌دهیم. برای نصب پلکسی گلاس به ابزارهایی مثل دریل، چکش و پیچ گوشتی و ملزوماتی مثل پیچ و رولپلاک، چسب دوطرفه، پیچ اسپیسر و… نیاز دارید که توضیحات کامل‌‎تر را در ادامه خواهید خواند.

طریقه نصب پلکسی گلاس با چسب دوطرفه

مدل‌های مختلفی از تابلوهای راهنمای طبقات به‌وسیله پلکسی گلاس ساخته می‌شوند که برای چسباندن آن‌ها از چسب دوطرفه سلولزی استفاده می‌شود. این تابلوها اغلب در ساختمان‌های مسکونی برای مشخص‌کردن طبقات، محل آسانسور و درب خروج اضطراری نصب می‌شوند؛ و در ساختمان‌های اداری برای مشخص‌کردن بخش‌های مختلف اداری و اتاق‌ کارمندان به‌کار می‌روند.

پشت این تابلوها چسب دوطرفه سلولزی چسبانده می‌شود تا نصب آن‌ها روی دیوار آسان باشد. چسب‌های دوطرفه در عرض‌های مختلفی در بازار موجود هستند که چسب با عرض ۲۰ سانتی‌متر بهترین عرض مورد استفاده برای تابلوهای دیواری پلکسی گلاس است.

بهترین روش برای چسب‌دار کردن پلکسی قبل از برش این است که چسب دوطرفه را به‌صورت یک تکه پشت ورق می‌چسبانند تا قطعات برش خورده به‌صورت چسب‌دار آماده شوند و به چسبدارکردن تک به تک قطعات نیازی نباشد.

البته همان‌گونه که گفته شد هر صفحه پلکسی را با این روش می‌توانید به دیوار بچسبانید؛ منوی یک رستوران که با یک صفحه پلکسی ساخته شده است و یا یک قطعه برش خورده دکوراتیو که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ همه انواع پلکسی گلاس را می‌توانید با این روش به سطوح صاف بچسبانید.

یکی از معایب این روش این است که اگر قصد جدا کردن پلکسی را از دیوار داشته باشید، ممکن است رنگ دیوار آسیب ببیند و همراه چسب جدا شود. البته اگر دیوار شما سنگ یا سرامیک باشد مشکلی پیش نمی‌آید و بهتر است برای نصب پلکسی روی دیوارهای گچی یا رنگ شده از پیج و رولپلاک استفاده کنید.

نصب پلکسی گلاس با پیچ و رولپلاک

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از چسب دوطرفه استفاده کنید، بهترین راه نصب کردن ورق پلکسی استفاده از پیچ و رولپلاک است. برای این‌کار باید گوشه‌های پلکسی گلاس را سوراخ کنید که البته این‌کار هم با کمک برش لیزری و هم با کمک دریل‌ برقی قابل انجام است.

اگر شما یک صفحه پلکسی را با لیزر برش می‌زنید، می‌توانید در طرح خود دایره‌هایی را در گوشه‌های طرح به‌عنوان سوراخ نصب قرار دهید؛ و سپس این طرح را با کمک لیزر روی پلکسی برش بزنید.

قطر این دایره‌ها با توجه به پیچ شما می‌تواند متغیر باشد؛ ولی همیشه اندازه سوراخ‌های نصب را حدود ۱ الی دو میلی‌متر بزرگ‌تر درنظر بگیرید تا تراز کردن صفحه روی دیوار آسان باشد.

ولی اگر اطراف صفحه پلکسی سوراخی برای نصب وجود ندارد باید به‌وسیله دریل سوراخ‌هایی برای نصب پلکسی گلاس ایجاد کنید. سوراخ‌کردن پلکسی گلاس نیاز به تجربه و مهارت دارد؛ ولی اگر روش اصولی این‌کار را بدانید و با دقت این‌کار را انجام دهید مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

برای سوراخ‌کردن پلکسی گلاس باید از مته چوب و یا مته آهن استفاده کنید. ولی بهترین مته برای سوراخ کردن ورق پلکسی مته اکریلیک است. مته‌های اکریلیک به‌دلیل ساختار ویژه‌ای که دارند آسیبی به پلکسی گلاس وارد نمی‌کنند و سوراخ‌کاری به‌وسیله آن‌ها بسیار راحت است.

برای این‌که با شیوه صحیح سوراخ‌کاری پلکسی گلاس آشنا شوید این مطلب را بخوانید:

 سوراخکاری پلکسی گلاس (آموزش اصولی+ ترفندها)

نصب پلکسی گلاس به‌جای شیشه

ورق‌های پلکسی گلاس بدلیل شفافیتی که دارند جایگزین بسیار خوبی برای شیشه‌ها هستند. پلکسی گلس‌ها انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند و در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. البته اگر ضربه بسیار شدید باشد پلکسی گلاس ترک خورده و می‌شکند؛ ولی در صورت شکسته شدن، تکه‌های پلکسی به اندازه شیشه خطرناک نیستند.

و حتی لبه‌های پلکسی به اندازه شیشه بُرنده و تیز نیستند و آسیب و جراحتی ایجاد نمی‌کنند. همین خصوصیات باعث شده است که از پلکسی گلاس شفاف به‌جای شیشه استفاده کنند.

جهت نصب پلکسی گلاس به‌جای شیشه، بایستی ورق پلکسی را درست به اندازه شیشه برش بزنید و در قاب پنجره قرار دهید. البته باید ضخامت پلکسی گلاس دقیقا برابر با شیشه پنجره باشد تا در جای خود ثابت و محکم نصب شود.

قبل از آشنایی با طریقه نصب پلکسی گلاس لازم است بدانید ورق پلکسی گلاس را می‌توانید با هر نوع شیشه‌ای در ساختمان جایگزین کنید. ورق‌های پلکسی بدلیل این‌که در برابر اشعه UV آفتاب بسیار مقاوم هستند در درازمدت کدر و مات نشده و بر خلاف طلق‌های کریستال زرد نمی‌شوند.

مورد مهمی که هنگام جایگزینی پلکسی گلاس با شیشه باید توجه کنید ابعاد محل نصب است. اگر می‌خواهید قطعات بزرگ پلکسی گلاس را با شیشه جایگزین کنید باید از پلکسی‌های ضخیم ۸ الی ۱۰ میلی‌متری استفاده کنید. ولی اگر ابعاد شما چندان بزرگ نیست ضخامت‌های ۴ میل یا ۵ میل مناسبند.

و نکته دیگری که مهم است بدانید ضخامت ریل‌های پنجره است. قبل از تعویض شیشه با پلکسی و قبل از برش پلکسی گلاس ضخامت ریل‌های پنجره را اندازه‌گیری کنید.

اگر پلکسی شما ضخیم باشد در شیار پنجره قرار نمی‌گیرد و اگر پلکسی شما نازک باشد در ریل پنجره لق می‌زند. پیشنهاد ما این است که برای نصب پلکسی گلاس در پنجره‌های ساختمان از یک نصاب پلکسی کمک بگیرید.

وقتی می‌خواهید پلکسی گلاس را با شیشه جایگزین کنید حتما نیاز دارید که آن‌را به قطعات مختلف تقسیم کنید. برای برش پلکسی گلاس هم از برش لیزری استفاده می‌شود و هم با کاتر مخصوص برش طلق می‌توانید پلکسی را به قطعات مختلف تقسیم کنید.

برای این‌که با شیوه صحیح برش پلکسی گلاس آشنا شوید این مطلب را بخوانید:   برش پلکسی با دست

اگر به برش لیزری دسترسی نداشتید می‌توانید پلکسی گلاس را با اره دیسکی نیز برش بزنید. اره‌های دیسکی معمولا در حرفه‌های مختلف چوب استفاده می‌شوند ولی برای برش پلکسی گلاس نیز کاربرد دارند.

نصب پلکسی گلاس با پیچ اسپیسر

اگر شما می‌خواهید پلکسی گلاس را با یک فاصله مشخص از دیوار نصب کنید باید از پیچ اسپیسر استفاده کنید. پیچ اسپیسر که با نام‌ دیگر پیچ فیکسچر شناخته می‌شود مخصوص نصب صفحات مختلف از جمله پلکسی گلاس هستند به‌ طوری‌ که این صفحه با یک فاصله ثابت از دیوار قرار گیرد. در ادامه با طریقه نصب پلکسی گلاس با پیچ اسپیسر بیشتر آشنا می‌شوید.

صفحات پلکسی با اهداف مختلفی با فاصله از دیوار نصب می‌شوند. تابلوهای راهنما یکی از محصولات پلکسی گلاس هستند که اگر با کمی فاصله از دیوار نصب شوند جلوه و زیبایی خاصی پیدا می‌کنند.

برای نصب پلکسی گلاس با پایه اسپیسر ابتدا پایه پیچ را به دیوار نصب می‌کنید و سپس تابلو را روی پایه قرار می‌دهید و پیچ را روی تابلو می‌بندید. بنابراین لازم است که تابلو پلکسی گلاس یا صفحه پلکسی گلاس در اطراف خود سوراخی برای عبور پیچ اسپیسر داشته باشد.

قطر سوراخی که برای عبور پیچ اسپیسر باید قرار دهید حدود ۹ الی ۱۰ میلیمتر است. البته قطر پیچ اسپیسر ۸ میلیمتر است و معمولا باید قطر سوراخ پلکسی را ۱ الی ۲ میلی‌متر بزرگ‌تر درنظر بگیرید تا بتوانید پلکسی گلاس را روی دیوار تراز کنید.

برای این‌که با شیوه صحیح نصب پلکسی گلاس با اسپیسر آشنا شوید این مطلب را بخوانید:  نحوه نصب تابلو به وسیله اسپیسر

از این روش برای نصب انواع تابلوهای پلکسی گلاس، تابلوهای دیواری و حتی تخته‌های وایت‌برد پلکسی گلاس استفاده می‌شود؛ و همان‌گونه که اشاره شد فاصله‌ای که بین دیوار و پلکسی ایجاد می‌شود به زیبایی نمای کار کمک زیادی می‌کند.

نصب پلکسی گلاس به‌‌صورت آویز

تا اینجا با طریقه نصب پلکسی گلاس به روش‌های مختلف آشنا شدید. در موارد زیادی هم پیش می‌آید که پلکسی گلاس‌ها را باید به‌صورت آویز نصب کنید. مثلا در یک سازمان یا اداره برای راهنمایی مراجعین به بخش‌های مختلف از این شیوه نصب پلکسی استفاده می‌کنند.

تابلوهای پلکسی که به‌صورت آویز نصب می‌شوند دارای دو عدد سوراخ در بالای خود هستند. این سوراخ‌ها محل عبور زنجیر هستند. البته ابتدا یک حلقه فلزی از سوراخ پلکسی گلاس عبور داده می‌شود و سپس آخرین دانه زنجیر را داخل حلقه کرده و سمت دیگر زنجیر را به سقف پیچ می‌شود.

روش دیگر نصب پلکسی گلاس به‌صورت آویز استفاده از لوله‌ها و اتصالات فلزی است. نوعی از یراق آلات فلزی وجود دارند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید تابلوها و قطعات پلکسی را از سقف آویزان کنید.

طریقه نصب آن‌ها بدین صورت است: یک پایه استوانه‌ای استیل حدوداً ۳ سانتیمتری به سقف پیچ می‌شود؛ سپس یک لوله با قطر حدودا ۶ میلیمتر داخل این پایه بسته می‌شود. طول این لوله با توجه به ارتفاعی که می‌خواهید تابلو را نصب کنید قابل تغییر است.

سپس به انتهای لوله آویزان شده نیز یک پایه استوانه‌ای دیگر بسته شده و تابلو به این پایه پیچ می‌شود. نصب پلکسی گلاس با لوله و اتصالات نمای زیباتری نسبت به زنجیر دارد؛ ولی در سالن‌های بزرگ و ساختمان‌هایی که تعداد تابلوها زیاد است و نصب لوله از سقف امکان پذیر نیست باید از زنجیر برای آویزان کردن ورق پلکسی استفاده کنید.

در این مطلب شما با ۴ روش مختلف نصب پلکسی گلاس آشنا شدید و طریقه نصب پلکسی گلاس روی سطوح مختلف و آوزیان کردن آن‌را آموختید. بجز ورق پلکسی گلاس شما می‌توانید انواع ورق‌های دیگر مثل انواع ورق مولتی استایل، انواع طلق شیشه ای کریستال، انواع ورق پلکسی گلاس ترانسپارنت و انواع ورق ام دی اف مورد استفاده در تبلیغات را با شیوه‌هایی که در این مطلب آموختید نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *