قیمت خدمات برش لیزری چگونه محاسبه می شود؟

محاسبات پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

تعیین قیمت خدمات برش لیزری همیشه به عنوان یک مورد چالش برانگیز مطرح بوده است. اکثر قریب به اتفاق مشتریان با عوامل موثر در قیمت گذاری و انواع روش های قیمت گذاری به خوبی آشنا نیستند. به همین خاطر در تخمین قیمت سفارشات خود با اختلاف هزینه ی نهایی خدمات مواجه می شوند. در این مبحث شیوه قیمت گذاری صحیح خدمات لیزر را به طور کامل تشریح خواهیم نمود.ملاک محاسبه قیمت خدمات برش لیزری ، تشخیص نوع خدمات برش توسط این مجموعه می باشد . 

قیمت خدمات حکاکی و برش لیزری به پنج روش انجام می شود :

الف ) خدمات حکاکی و برش دقیقه ای ب ) خدمات برش متری ج ) خدمات برش و حکاکی بر اساس حداقل قیمت د ) خدمات برش میانگین حک و برش هـ ) خدمات برش + خدمات ساخت و مونتاژ تمامی ارائه دهندگان خدمات برش لیزر یکی از موارد ذکر شده را در قیمت گذاری نهایی مد نظر قرار می دهند . در این بخش تمام روش های محاسبه قیمت خدمات برش را به طور جداگانه و تفصیلی شرح می دهیم : 

الف ) محاسبه قیمت بر اساس زمان برش :

در مواردی که قطعات برش کوچک هستند، تعداد دفعات جابجایی دستگاه زیاد است. به همین دلیل این نوع خدمات بر مبنای زمان برش محاسبه می شوند.از دیگر مواردی که خدمات بر حسب زمان محاسبه می شود، سفارشات سری کاری و خدمات تیراژ می باشد.

یک نمونه برش قطعات ریز پلکسی با جابجایی زیاد
یک نمونه برش قطعات ریز با جابجایی زیاد

یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شود این است که : معیار محاسبه قیمت برای کار های سری کاری که مبنای آن زمان می باشد چیست ؟ در برش یک فایل بر اساس زمان دو پارامتر نقش اصلی را ایفا می کنند :

سرعت برش     و      قدرت برش

برای برش یک متریال با ضخامت ۳ میل، پارامتر قدرت بر اساس توان تعریف شده معمول تنظیم می گردد. 

-توان تعریف شده ، مقدار عددی است که از جانب شرکت سازنده دستگاه در دستورالعمل اپراتوری دستگاه قید شده است.

این مقدار عددی تعریف شده معمولا ۷۰ درصد توان اصلی دستگاه برش در حالت بیشینه را شامل می شود.

دلیل این موضوع ، جلوگیری از افت توان دستگاه در کوتاه مدت است . استفاده از حداکثر توان تعریف شده ، باعث استهلاک بیشتر و افت زود هنگام توان برش دستگاه می شود.

در مقابل استفاده از بخشی از توان اصلی باعث طول عمر بیشتر دستگاه برش لیزری می شود .

با انتخاب یک عدد ثابت به عنوان پارامتر قدرت، اینک باید به سرعتی در برش دست پیدا کنیم که اولا : باعث بریده شدن قطعی متریال مورد استفاده شود و ثانیا: سرعت برش به حدی کند نباشد تا این طور به نظر آید که توان بیشتری به کار گرفته شده است. بنابراین پس از حصول اطمینان از برش قطعی در سرعت های پایین ، پارامتر سرعت را افزایش می دهیم. این افزایش سرعت تا جایی ادامه خواهد داشت که مطمئن شویم اگر سرعت را کمی دیگر افزایش دهیم دیگر برش به صورت کامل انجام نخواهد شد. پارامتر های قدرت و سرعت در دستگاه های مختلف متفاوت است. به همین دلیل نمی توان هنگام محاسبه قیمت، مقدار این پارامتر ها را در دستگاه های مختلف با هم یکی دانست. زیرا دستگاه های مختلف از لحاظ مکانیکی و توان خروجی با هم متفاوت هستند. به طور معمول سرعت برش ۳۰ میلیمتر درثانیه و قدرت ۶۰ درصد در نظر گرفته می شود. این دو پارامتر معین جهت برش متریال ۳ میل ( مثلا پلکسی گلاس ۳میل ) می باشد. بدیهی است با افزایش ضخامت متریال ، مقدار پارامتر های سرعت و قدرت تغییر می کند. تغییر این پارامتر ها موجب افزایش قیمت خدمات برش لیزری می شود. 

این پروسه تست برش لیزری نام دارد و هدف اصلی آن محاسبه قیمت بر اساس زمان برش می باشد.

معمولا این تست در حضور مشتری و برای حصول اطمینان از محاسبه دقیق قیمت انجام می شود.

ب ) محاسبه قیمت خدمات برش لیزری بر اساس متراژ برش :

سفارشاتی که هنگام برش جابجایی زیادی ندارند بر اساس متراژ برش محاسبه می شوند. در محاسبه قیمت بر حسب متراژ ، فایل برش بوسیله نرم افزار متر می شود. برش پلکسی گلاس مخصوص تابلو چلنیوم و یا برش پلکسی به صورت تایل و قطعات مربعی جزو این دسته هستند.

نمونه فایل برش حروف برای تابلو چلنیوم پلکسی
نمونه فایل برش حروف برای تابلو چلنیوم

 عملیات اندازه گیری متراژ برش به سه صورت انجام می شود :

  • تعیین متراژ به وسیله نرم افزار ایکات در برنامه کورل ؛ ( این نرم افزار یکی از شناخته شده ترین افزونه های کورل دراو می باشد. )
  • اندازه گیری متراژ به وسیله ابزار های داخلی برنامه کورل دراو ؛
  • به دست آوردن متراژ در نرم افزار دستگاه برش لیزری (LASERCUT) ؛

آموزش نحوه اندازه گیری متراژ برش را ببینید . در هنگام استفاده از این روش جهت محاسبه قیمت باید به دو نکته توجه کرد : ۱ – فایل برش حتما به صورت یکپارچه باشد. یعنی تمام اشکال که به صورت شکل بسته می باشند ، از یک خط واحد و ممتد تشکیل شده باشند. (درقسمت آماده سازی و تحویل فایل که در ادامه مشاهده خواهید کرد این مطلب شرح داده شده است.) ۲ – اگر فایل مورد نظر دارای شکل های نسبتا زیاد با مسیر های کوتاه است، سفارش به صورت متری-دقیقه ای محاسبه می شود. این روش محاسبه بدین صورت می باشد که ابتدا قیمت بر اساس زمان برش محاسبه می شود. سپس قیمت بر اساس متراژ برش محاسبه و درانتها میانگین قیمت به عنوان قیمت نهایی خدمات در نظر گرفته می شود.یکی از سفارشاتی که گاهی اوقات به صورت متری-دقیقه ای محاسبه می شود، سوراخکاری تابلو ال ای دی می باشد.

نمونه برش لیزری پلکسی متری-دقیقه ای
نمونه برش لیزری متری-دقیقه ای

در نمونه بالا رویه تابلو LED که عملیات سوراخکاری دارد، خدمات بر مبنای مقدار زمان (دقیقه ای) محاسبه می شود و برش پشت کار که دستگاه جابجایی زیادی ندارد، خدمات بر مبنای متراژ برش محاسبه می شود. نتیجه گیری این که در محاسبه قیمت بر اساس متراژ، جابجایی هد نقش مهمی در تعیین قیمت خدمات برش دارد.  

ج ) محاسبه بر اساس حداقل قیمت :

این نوع محاسبه جهت ارائه خدماتی است که حجم کاری بالایی ندارند. که در اصطلاح سفارش تکی یا سفارش خرده نامیده می شوند .

خدمات برش ماکت سازی، خدمات برش کاردستی، خدمات برش همکاری و مواردی از این قبیل براساس این نوع محاسبه تعیین قیمت میشوند. در مجموعه لیزرکات حداقل قیمت خدمات برش لیزری ۲۵۰۰۰ تومان می باشد .یعنی اگر سفارش شما چه ۲۰ثانیه طول بکشد و یا حتی ۲۰سانتیمتر برش داشته باشد، حداقل اجرت ۲۵۰۰۰ تومان دریافت میشود. دلیل این امر پروسه دریافت و آماده سازی فایل و انجام خدمات برش میباشد که آماده سازی دستگاه رانیز شامل می شود.  

د ) محاسبه قیمت خدمات برش لیزری بر اساس میانگین حک و برش :

دربرخی موارد سفارش برش بصورت ترکیبی از حک و برش است که به دو طریق محاسبه انجام می شود:۱- انجام تست تعداد کم در حضور مشتری و توافق نهایی۲- انجام مقدار قابل توجهی از کار برای محاسبه دقیق حکاکی به صورت جداگانه ومحاسبه جداگانه برش و تعیین قیمت نهایی این روش محاسبه قیمت خدمات حکاکی . برش لیزر معمولا در موارد بسیار کمی کاربرد دارد. برای محاسبه این مدل سفارشات می توان از روش محاسبه دقیقه ای بعنوان جایگزین این روش استفاده کرد.  

هـ ) اجرت خدمات لیزر + خدمات ساخت :

در صورتیکه انجام خدمات حکاکی و برش لیزری همراه با ارائه خدمات جانبی باشد، دستمزد خدمات توافقی و بطور جداگانه دریافت می گردد. خدمات جانبی برش لیزر شامل موارد زیر می باشد :

  • خمکاری
  • چسباندن قطعات به روش های مختلف
  • پرداخت کاری ، پولیش و ساب زدن
  • اسمبل محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *