مزایای استفاده از پنجره های پلکسی

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

پنجره های پلکسی از یک پلیمر نفتی ساخته شده اند. این پلیمر بسیار شفاف و دارای ویژگی های خاصی می باشد. طبق مقاله پلکسی چیست  از ویژگی های بارز پلکسی این است که به راحتی می توان آن را خم کرد و به هر حالتی که دوست داشت درآورد.

از این ویژگی می توان برای ساخت پنجره های پلکسی، خزینه های حمام، آکواریوم، چراغ اتومبیل و مبلمان استفاده کرد.در ادامه با دلایل و مزایای استفاده از پنجره های پلکسی آشنا میشویم.

مزایای استفاده از پنجره های پلکسی

پلکسی گلاس چیست؟

برای شناخت بیشتر پلکسی گلاس باید این ماده را بشناسیم.

ورق پلی متیل متاکریلیت در واقع همان آکریلیک گلاس با نام تجاری پلکسی گلاس است. ورق پلکسی از جنس ترموپلاستیک در رنگ بندی های متنوع از قبل زرد و آبی و سبز و… ساخته میشود و در چند نوع پلکسی رنگی ، پلکسی شفاف ، پلکسی گلاس ترانسپارنت ، پلکسی  مات و پلکسی آینه ای نیز تولید می شوند. این ورق ها به صورت تخت تولید شده و جنس خشکی دارند به طوری که به راحتی با دست قابل شکستن نیستند.

به دلیل استفاده از ترمو پلاستیک در این محصول این ورق بسیار سبک بوده که نسبت به شیشه یک حسن به حساب می آید. این ویژگی در ساخت وسایل تزیینی و دکوراسیون خانه و استفاده به جای شیشه مزیت و امتیاز مثبت است.

مزایای استفاده از پنجره های پلکسی

تاریخچه پلکسی گلاس

پلکسی گلاس به نوعی شیشه پلیمری یا مصنوعی گفته میشود. در گذشته این شیشه برای ساخت مخازن بزرگ که در معرض انفجار قرار دارند و امروزه در نصب پنجره های در معرض ضربه هایی از قبیل طوفان و زلزله استفاده میشود

برای نخستین بار در سال 1928 پلکسی گلاس کشف و در سال 1933 توسط شرکت Rohm and Haas با نام تجاری پلکسی گلاس وارد بازار شد.

این ماده با چگالی 18.1 و نقطه ذوب 160 درجه سانتی گراد و با فرمول (C5O2H8)n روانه بازار  گشته است.

در سال 1936 این پلکسی گلاس به صورت انبوه تولید و در جنگ جهانی دوم به عنوان عمده ترین محصول قابل استفاده، قرار گرفت.این ورق در انواع پریسکوپ زیردریایی ها، شیشه های محافظ و شیشه های جلوی هواپیماها با نام های تجاری لوسیت Lucite ، اپتیکس Optix، پرسپکس Perspex، اوروگلاس Oroglasو آلتوگلاس Altuglas شناخته میشود.

از این پلکسی در تولید آکواریوم بزرگ ،سقف و ساختمان های تجاری در معرض تنش نیز به صورت تک جداره استفاده میشود.مزیت این ورق نسبت به شیشه اینست که همانند شیشه در هنگام شکستن خطر پراکندگی وجود ندارد و مقاومت بالایی نسبت به شیشه از خود نشان میدهند.

از این ورق پلکسی در ساخت Houston Astrodome یک مرکز ستاره شناسی، سقف گلخانه مثل گلخانه کیوگاردن لندن بیش از هزار گونه گیاه پرورش داده میشود نیز استفاده شده است.

در کل این ورق ها نسبت به شیشه بسیار خواص بهتر و جذابتری دارند و جایگزین مناسبی به جای شیشه هستند.

دلایل اصلی استفاده از پلکسی برای پنجره

  • صرفه جویی در هزینه : ورق های پلکسی هزینه کمتری نسبت به شیشه برای استفاده در پنجره خواهند داشت.
  • ایمنی و قدرت : این ورق ها بسیار مستحکم و قدرتمند میباشند.
  • خلاقیت و سهولت استفاده: نصب این ورق ها بسیار آسان بوده و به دلیل رنگ های متنوع باعث خلاقیت خواهند شد.
  • انتقال نور: این ورق ها به دلیل شفافیت قابلیت انتقال نور را دارند و بازتاب نور به خوبی در آن دیده میشود.

وقتی به تمامی مزایای این ورق نگاه کنیم در میابیم که اکثرا در شیشه های سنتی و غیر سنتی کاربرد های زیادی داشته و تولید کنندگان برای سال ها این ورق را انتخاب کرده اند.

دلایل اصلی استفاده از پلکسی برای پنجره

مزایای استفاده از پنجره های پلکسی

پلکسی بسیار مقاوم است. در برابر ضربه دوام دارد و نمی شکند. انعطاف پذیر است. و به راحتی قابل برش می باشد. در زیر عمده مزایای استفاده از پلکسی در مقابل شیشه بیان می شود.

1 – مقاومت بیشتر

پلکسی گلاس در مقایسه با شیشه مقاومت بیشتری دارد. انواع شیشه به غیر از شیشه های نشکن با کوچکترین فشاری ترک بر می دارند و می شکنند. بنابراین پلکسی موجب می شود تا شیشه های ساخته شده با این ماده ضد ضربه بشند. پس خطرات شیشه را ندارند. از این قابلیت در ساخت زمین های بسکتبال برای پشت صحنه بازی استفاده می کنند.

2 – شفافیت بیشتر

  • وضوح پلکسی گلاس باعث می شود مقدار زیادی نور از طریق آن عبور کند. بیش از نود درصد از نور خورشید و حدود هشتاد درصد نور سایه ای می تواند از طریق پلکسی گلاس عبور کنید .این موضوع باعث شده که جزو شفاف ترین مواد موجود باشد.
  • شیشه منعکس کننده نور است و این قابلیت برای مکان هایی که باید از انعکاس نور جلوگیری شود اصلا مناسب نیست.
  • خاصیت شفاف بودن پلکسی برای ساخت گلخانه بسیار مفید است. توصیه می شود مقاله ساخت گلخانه با ورق پلی کربنات را مطالعه کنید.

3 – سهولت استفاده

  • پلکسی گلاس بسیار ساده تر از شیشه بریده می شود و نیازی به برش های سخت و پیچیده ندارد. بنابراین می تواند به راحتی به هر اندازه ای که برای یک پروژه نیاز دارد، برش داده شود.
  • پلکسی گلاس نیز سبکتر از شیشه است.
  • وزن پلکسی گلاس پنجاه درصد شیشه است.
  • ورق های ضخیم از پلکسی گلاس به اندازه شیشه ای سنگین نیستند و نیاز به تلاش کمتری برای حرکت دارند.
  • پلکسی گلاس برای حمل و نقل ارزان تر است چرا که سبک تر و راحت تر است.
  • پلیمرهای موجود در پلکسی گلاس آن را انعطاف پذیر تر می کنند و شیشه ها را از هر گونه تصادف و عوارض ناشی از ان بیمه می کنند.

4 – خلاقیت هنری

در سال های اخیر معماران و طراحان داخلی به دلیل انعطاف پذیری و سبک وزن بودن پلکسی و همچنین توانایی آن در فیلتر کردن نور از پنجره های پلکسی استفاده های زیادی کرده اند. پلکسی گلاس اجازه می دهد تا برای طرح های پیشرفته تر هندسی در برنامه ریزی معماری از آن ها استفاده شود. شکننده بودن شیشه باعث می شود تا این امکان غیر ممکن باشد.

دلایل اصلی استفاده از پلکسی آیینه ای برای دکور
پلکسی آیینه ای

فروشگاه آفرت لیزر عرضه کننده محصولات استیل و پلکسی در ایران است. کارشناسان ما سوالات شما را درباره پلکسی پاسخ می گویند. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *