نصب ورق پلی کربنات در 6 مرحله ساده

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

ورق ‌های پلی کربنات برای کاربردهایشان در ساخت سقف‌، پنجره‌ و سایبان‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. نصب ورق پلی کربنات باید با دقت و اصولی انجام شود تا هزینه‌ای را که صرف خرید ورق پلی کربنات کرده‌اید، با نصب اشتباه به هدر نرود. در ادامه در رابطه با ورق پلی کربنات مطالعه میکنیم:

نصب ورق پلی کربنات در 6 مرحله ساده

نصب ورق پلی کربنات

در این مقاله راجع به تمامی جنبه‌های نصب ورق پلی کربنات نکاتی ارائه می‌شود که با رعایت این نکات می‌توانید نصب ورق پلی کربنات را به صورت اصولی و استاندارد انجام دهید و از حداکثر فایده‌های آن بهره ببرید. همچنین به برخی از نکات ایمنی که باید حین کار رعایت کنید اشاره می‌شود.

قبل از نصب ورق پلی کربنات باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مقاومت ورق پلی کربنات 250 برابر از شیشه بیشتر است و عملا غیر قابل تخریب است. وزن سبک ورق پلی کربنات نیز نصب آن را نسبت به برخی از مصالح دیگر آسان‌تر می‌کند.

ورق پلی کربنات ویژگی های جذابی دارد. این ورق در دمای بالا استحکام خود را حفظ می کند، نسبت به اشعه UV خورشید و آتش مقاوم است و همچنین کاملا قابل بازیافت است.

قبل از تصمیم گیری برای استفاده از ورق پلی کربنات و نصب این ورق ها باید نقاط ضعف و قوت آن و مناسب بودن ورقث پلی کربنات را برای نوع کاری که قصد انجام آن را دارید، بسنجید تا بتوانید تصمیم گیری کنید که ویژکی های ورق پلی کربنات، الزامات پروژه شما را برآورده می کند یا باید از مواد دیگری استفاده کنید.

برحسب استفاده و سلیقه تان، می توانید ورق ها پلی کربنات با رنگ مناسب را انتخاب کنید. یک تصور رایج وحود دارد که پلی کربنات همیشه شفاف است اما این تصور درست نیست. ورق پلی کربنات را می توان با رنگ های مختلف رنگ آمیری کرد و ورق های پلی کربنات با رنگ های متنوع و جذاب وجود دارند.

اگر می خواهید از ورق های پلی کربنات برای ساخت سقف استفاده کنید، بدانید این ورق ها به دلیل استحکام، محافظت در برابر اشعه UV خورشید و قابلیت برش خوردن به هر شکل برای استفاده در ساخت سقف کاملا مناسب و فوق العاده است.

ورق های پلی کربنات یک ویژگی جذاب دیگر دارند که به آن ها اشاره نشد. پلی کربنات های دوجداره و چند جداره عایق هایی دارند که به گرم کردن فضا در فصل زمستان و خنک کردن فضا در فصل تابستان کمک می کنند. پلی کربنات دو جداره دارای دو لایه و پلی کربنات چند جداره دارای سه لایه و بیشتر از سه لایه است. هر چقدر تعداد لایه های پلی کربنات بیشتر باشد، بیشتر عایق می شود.

نگهداری صحیح پیش از نصب ورق پلی کربنات

اگر ورق های پلی کربنات خریده اید، باید در مورد نگهداری آن دقت زیادی داشته باشید. ورق های پلی کربنات را در یک مکان خشک نگهداری کنید تا رطوبت به شیار های ورق ها نفوذ نکند. همچنین توجه داشته باشید که ورق های پلی کربنات می توانند در برابر خراشید شدن آسیب پذیر باشند و باید در ذخیره سازی و رسیدگی به این ورق ها مورد توجه قرار بگیرد.

چگونه نصب ورق پلی کربنات را برای ساختن سقف انجام می شود؟

برای نصب ورق پلی کربنات مراحل زیر باید انجام گیرد:

1- مشخص کردن شرایط محیطی

برای نصب سقف پلی کربنات، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه نوع ورق پلی کربنات برای سقف زدن استفاده کنید؛ ورق دو جداره یا چند جداره.

برای این موضوع حتما باید به محل نصب و آب و هوای محیط دقت کنید.

2- طراحی و نوع سازه

از آن جایی که تعداد جداره های ورق پلی کربنات با میزان عایق سازی آن رابطه مستقیم دارد، با توجه به میزان توقعی که از عایق بودن سقف دارید، ضخامت و تعداد جداره های مناسب ورق پلی کربنات انتخاب کنید. به عنوان مثال، پلی کربنات چند جداره 35 میلی متر نسبت به پلی کربنات دو لایه 10 میلی متری، خیلی عایق تر است.

3- اندازه گیری و سفارش پلی کربنات

در ادامه به تعدادی از ضخامت‌های مناسب ورق‌های پلی کربنات برای مصارف مختلف اشاره شده است:

  • ورق 4 تا 6 میلی متری برای گلخانه‌ها، سوله‌ها و قاب‌های نگهداری گیاهان
  • ورق 10 تا 16 میلی‌متری برای سایبان‌های دیواری، گلخانه‌های تجاری و پارکینگ‌ها
  • ورق 25 تا 35 میلی‌متری برای سقف‌های هنری

4- هماهنگی با نصاب

سازه ها باید به کمک نصاب ماهر نصب شوند.

5- انجام دادن نصب ورق پلی کربنات

برای نصب ورق های پلی کربنات باید بعضی مواد و زیر ساخت ها را مهیا کنید. یکی از این زیرساخت ها سیستم قراردهی و نصب ورق های پلی کربنات در چارچوب های مشخص یا سیستم لعاب دهی است. میله های لعاب در امتداد مرکز تیرها متصل می شوند و ورق های پلی کربنات در قطعات مناسب بریده می شوند که باید به درستی بین میله های لعاب جای بگیرند و در محل درست خود مستقر شوند.

باید مطمئین شوید که سیستم لعابی که در نظر گرقته اید، به نوعی طراحی شده است که برای انبساط و بزرگ تر شدن ورق های پلی کربنات مناسب باشد چون ورق های پلی کربنات در اثر دما تغییر اندازه می دهند. هر چه قدر هوا گرم تر شود، پلی کربنات منبسط تر می شود و هر چه قدر هوا سرد تر شود، این ورق ها منقبض تر می شوند.

ورق پلی کربنات در عین مستحکم و با دوام بودن، به راحتی با استفاده از اره مویی یا اره برقی با تیغ های دندانه های ریز بریده می شود. برای بریدن ورق های پلی کربنات مطمئن شوید که پنل پلی کربنات جا به جا نمی شود تا اشتباه برش ندهید. سپس اندازه های مورد نیاز را روش پوشش پنل علامت گذاری کنید و با استفاده از این علامت گذاری ها و بدون این که پوشش پنل را باز کنید، پنل را از روی پوشش برش دهید. پس از برش با استفاده از کمپرسور هوا یا جاروبرقی گرد و خاک حاصل از برش را پاک کنید.

6- آب بندی با چسب آکواریوم

اگر تصمیم دارید که از پلی کربنات برای ساختن سقف یا سایه بان استفاده کنید، باید قبل از نصب و هنگام برش پنل پلی کربنات، جهت دنده های ورق پلی کربنات را در نظر بگیرید. این کار برای این است که دنده‌های ورق های پلی کربنات در در یک جهت قرار بگیرند و از ثبات و پایداری ورق ها مطمئن شوید. این ورق ها باید در جهت شیب سقف یا سایبان قرار بگیرند.

یکی دیگر از عواملی که باید در فرایند نصب ورق‌ پلی کربنات به آن توجه کنید، استفاده از درزگیر مناسب است که اهمیت بسیاری دارد. باید درزگیری را انتحاب کنید که سفت و سخت نشود. درزگیرهای سفت موجب تغییر رنگ، ترک خوردن و شکننده شدن ورق های پلی کربنات می شوند.

باید اطمینان حاصل کنید که ورق های پلی کربنات در سمت درست قرار گرفته‌اند. فقط یک روی ورق های پلی کربنات که ما را از اشعه UV خورشید محافظت می کند و باید مطمئن شوید که این روی ورق به سمت خورشید قرار گرفته باشد. در صورت نصب اشتباه و قرار دادن روی غیر محافط ورقه ها در جهت خورشید، ورقه های پلی کربنات خشک و فرسوده می شوند و رنگ خود را از دست می دهند. خوب به یاد داشته باشید که روی محافظ UV ورق پلی کربنات همیشه زیر پوشش مارک دار ورق قرار دارد.

هنگام نصب سقف پلی کربنات، یک شیب حداقل 5 درجه ای برای ورق‌ها را در نظر بگیرید که آب باران بتواند به سمت ناودان حرکت کند و روی سقفتان آب جمع نشود. زمانی که ورق های پلی کربنات به درستی در جای خود قرار گرفتند، می توانید درپوش های انتهایی را اضافه کنید، پوشش محافظ ورق ها را بردارید، دکمه های محکم کننده را اضافه کنید و در صورت نیاز ورق ها را ایزوگام کنید.

چطور مطمئن شویم که  نصب ورق‌ پلی کربنات، ایمن و درست انجام شده‌ است؟

برای این که مطمئن شوید که ورق ‌های پلی کربنات که نصب کردید، درست نصب شده‌اند و ایمنی کافی را دارند، باید مطمئن شوید که از تجهیزات و لوازم ایمن و مناسب استفاده کرده‌اید و دستورالعمل‌های کاری ایمن و استاندارد را به درستی اجرا کرده‌اید.

کار کردن روی سقف‌ها در صورتی که دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. دستورالعمل‌های خاصی برای کار کردن روی سقف‌ها وجود دارند که اگر از این دستورالعمل‌ها مطلع نیستید، هیچ‌وقت به کار کردن روی سقف و نصب ورق پلی کربنات فکر نکنید. اگر به آمار تلفات سقوط از ارتفاع نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که در مورد کار در ارتفاع باید خیلی محتاط و پایبند به دساورالعمل‌های ایمنی باشید. با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی درست و رعایت نکات کار ایمن می‌توانید از بروز حادثه جلوگیری کنید.

کارفرماها و سرکارگران در کارهای مربوط به ارتفاع باید از برنامه‌ریزی درست کارها و نظارت روی کار توسط افراد دارای صلاحیت و انجام کار توسط افراد متخصص و کاربلد، مطمئن شوند. بعضی از دستورالعمل‌هایی که HSE (یکی از آژانس‌های دولتی برای ایمنی و سلامت در کار) پیشنهاد می‌دهد، اعم هستند از:

  • تا جایی که ممکن است روی زمین کار کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارگران به صورت ایمن می‌توانند به محل کار خود در ارتفاع برسند و با ایمنی کامل از ارتفاع به سطح زمین بازگردند.
  • مطمئن شوید که تجهیزات مورد استفاده برای کار، مناسب و به اندازه کافی مقاوم و قوی است و به درستی نگهداری شده و به صورت منظم مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که زمانی که مشغول کار در ارتفاع هستید، اضافه بار نداشته باشید و بیش از حد به بیرون خم نشوید.
  • هنگام کار روی سطوح شکننده یا نزدیک چنین سطوحی، اقدامات ایمنی و پیش‌گیرانه را رعایت کنید.
  • خود را در برابر سقوط اشیاء محافظت کنید.
  • مراحل تخلیه و نجات اضطراری خود را در نظر بگیرید.
نصب ورق پلی کربنات در 6 مرحله ساده

نتیجه‌گیری

امیدوارم راجع به نصب ورق پلی کربنات اطلاعات خوبی به دست آورده باشید. اگر با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین  ورق‌ پلی کربنات را در اختیار داشته باشید ولی نتوانید آن‌ را به درستی نصب کنید، هزینه‌ای که برای این ورق‌ها کرده‌اید، از بین می‌رود. همان طور که در طول متن متوجه شدید، اشتباه به ظاهر کوچک جای‌دهی برعکس ورق های پلی کربنات می‌تواند کارایی این ورق‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. لازم به یادآوری است که نصب ورق پلی کربنات کاری تخصصی است و باید به متخصص کاربلدی سپرده شود که نکات ایمنی را هم به درستی رعایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *