ورق اکریلیک چیست و هر چه باید در موردش بدانیم …

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

ورقهای پلی متیل متاکریلات (PMMA) در بازار ایران با نام ورق های اکریلیک شناخته می شوند. اما شاید کمتر کسی نام ورق آکریلیک را شنیده باشد. اینکه ورق های آکریلیک چه هستند و چه کاربردی دارند موضوع مطلبی است که در ادامه خواهید خواند. این مطلب بر اساس مهمترین سوالاتی که مشتریان مجموعه آفرت لیزر مطرح کرده‌اند جمع‌آوری شده است پس می تواند منبع بسیار مفیدی برای پاسخ به سوالات شما در مورد ورق آکریلیک باشد:

ورق آکریلیک چیست

ورق های اکریلیک نوعی ترمو پلاستیک فشرده هستند که در صنایع ساختمانی و صنایع خودروسازی استفاده میشوند. این پلیمرها بدلیل شفافیت بسیار زیادی که داشتند در صنایع مختلف جایگزین شیشه شدند. استحکام فوق العاده آنها در برابر فشار و ضربه باعث شد در خودروسازی و هواپیماسازی به سرعت جای خود را باز کنند.

هیچ پلیمر دیگری به اندازه آکریلیک نتوانست جایگزین شیشه در صنعت شود. ورق های آکریلیک دارای خواص مکانیکی فوق العاده ای هستند. و به لطف این ویژگی های ذاتی توانستند جایگاه خوبی بین متریال های مصرفی در صنعت بدست بیاورند. مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر تغییرات دمایی ، و مقاومت در برابر حرارت و گرما تنها بخش کوچکی از خواص مکانیکی ورق های اکریلیک بشمار میرود.  

فرق ورق اکریلیک با پلکسی گلاس در چیست

تا اینجا ورق آکریلیک را به شما معرفی کردیم و تعاریف اصلی آن را برای شما شرح دادیم. و حالا می خواهیم به یک سوال بسیار مهم جواب دهیم که تا بحال پاسخی واضح و دقیق به آن داده نشده است: ورق آکریلیک چه فرقی با ورق پلکسی گلاس دارد؟ و یا حتی ممکن است این سوالات نیز در ذهن شما شکل گرفته باشد: ورق آکریلیک بهتر است یا پلکسی ؟ ورق آکریلیک مقاوم تر است یا پلکسی گلاس؟ از لحاظ قیمت خرید کدام یک به صرفه تر است؟ ورق اکریلیک یا پلکسی گلاس؟

و حالا این نکته را یکبار برای همیشه بدانید:

ورق آکریلیک همان ورق پلکسی گلاس است و این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. واژه پلکسی گلاس (PLEXIGLASS) تنها یک نام عمومی تجاری برای ورق های آکریلیک است.

این یعنی ورق پلکسی گلاس با ورق آکریلیک هیچ تفاوتی نمی کند و هر دو یکی هستند. بجهت اینکه آکریلیک در صنعت مصارف مختلفی دارد، نام پلکسی گلاس (PlexiGlass) را به شیت های آکریلیک نسبت داده‌اند تا از حالت ها و فرمهای دیگر آکریلیک مجزا شود.  

قیمت ورق اکریلیک

قیمت ورق های آکریلیک (یا همان پلکسی گلاس) بر مبنای ضخامت تعیین می شود. یعنی ورق های اکریلیک ضخیم تر گرانتر هستند. اکریلیک گلس ها از ضخامت ۱ میل تا ۵۰ میل تولید می‌شوند ولی پرمصرف ترین ضخامت های آن ها دومیل تا ۱۰ میل است. اما در سایت لیزرستاره برای اینکه قیمت روز ورق آکریلیک (پلکسی گلاس) در دسترس شما باشد به طور روزانه قیمت ورق آکریلیک را آپدیت میکنیم. برای مشاهده قیمت روز ورق های آکریلیک از منوی بالای سایت روی انواع ورق پلکسی بزنید و هرنوع ورق آکریلیک گلاس یا همان پلکسی گلاس را که می خواهید انتخاب کنید. برای راحتی شما در مقایسه قیمت ما دو منوی سایز و ضخامت را برای شما در نظر گرفته ایم که با انتخاب آنها می توانید قیمت را مشاهده کنید  

انواع ورق آکریلیک پلکسی گلاس

از لحاظ رنگ بندی پلکسی گلاس طیف نسبتا کاملی دارد. ورقهای اکریلیک را می توان هم از لحاظ تنوع رنگی و هم از لحاظ کاربرد به چند دسته مختلف تقسیم کرد. از لحاظ تنوع رنگی ورق های آکریلیک به چهار دسته مختلف تقسیم می شوند:

ورق اکریلیک چیست و هر چه باید در موردش بدانیم ...

ورق اکریلیک شفاف:

یا همان پلکسی گلاس شفاف پرکاربردترین نوع ورق های آکریلیک است که از ساخت لوازم شفاف و تزئینی گرفته تا استفاده در باجه های خودپرداز کاربرد دارند و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ورق های آکریلیک شفاف یا همان پلکسی شفاف جایگزین بسیار خوبی برای شیشه‌های ساختمان و یا شیشه های خودرو ها هستند  

ورق آکریلیک مات یا همان اکریلیک های رنگی نوع دیگری از ورق های آکریلیک هستند:

ورقهای پلکسی رنگی این ورق ها نور را از خودشان عبور می‌دهند ولی محیط پشت آنها دیده نمی‌شود و به همین خاطر به آن ها و رنگ های آکریلیک مات می گویند. کاربرد های بی شماری برای ورق اکریلیک مات می توان نام برد.  

ورق آکریلیک ایرانی

تمام ورق های آکریلیک در بازار ساخت کشورهایی نظیر تایوان چین و هنگ کنگ هستند. ولی چند کارخانه داخلی نیز ورقهای اکریلیک تولید می کنند. ورق های آکریلیک ایرانی در رنگ‌ها و ضخامت های محدودی تولید می شود. ورق اکریلیک شفاف ایرانی و ورق آکریلیک مشکی ایرانی پرتیراژترین ورقهای اکریلیک تولید داخل هستند.

از لحاظ ظاهری ورق آکریلیک ایرانی با نوع تایوانی خود تفاوت چندانی ندارد. و می توان گفت که محصولاتی که با ورق پلکسی تایوانی تولید می‌شوند را میشود با ورق آکریلیک ایرانی نیز تولید کرد. از لحاظ مواد اولیه اکریلیک های ایرانی بسیار شبیه اکریلیک های خارجی هستند ولی در نهایت اگر دنبال ورق آکریلیک با کیفیت هستید باید نوع تایوانی آن را خریداری کنید.  

نحوه برش ورق آکریلیک گلاس

ورق های آکریلیک را با روش های مختلفی می توان برید اما نکته ی مهم اینجاست که برش ورق پلکسی آکریلیک را با چه هدفی می خواهیم انجام دهیم؟

اگر میخواهید ورق آکریلیک را به صورت منحنی برش بزنید و یا برای ساخت محصولات مختلف نیاز به برشهایی با زوایای مختلف دارید حتماً باید از برش لیزری استفاده کنید ولی اگر میخواهید ورق آکریلیک پلکسی گلاس را به صورت صاف برش بزنید علاوه بر برش لیزری می‌توانید از کاترهای مخصوص استقبال نیز استفاده کنید.

استفاده از کاتر طلق بر برای برش ورق آکریلیک کار بسیار راحتی است فقط کافیست چند بار کاتر را روی سطح آکریلیک گلاس بکشید تا از سطح ورق براده برداری کند و سپس می توانید با فشار دست و آکریلیک را به دو قسمت تقسیم کنید.

اگر هم میخواهید برش ورق آکریلیک سریع‌تر انجام شود پیشنهاد می کنیم از اره های دیسکی استفاده کنید. استفاده از اره های دیسکی هم به صورت رومیزی و هم به صورت دستی امکان پذیر است. و باز هم این نکته را تاکید می‌کنیم که استفاده از اره دیسکی فقط برای برش های صاف کاربرد دارد و با اره دیسکی نمی‌توانید برش‌های منحنی بزنید.

خرید ورق اکریلیک

فروشگاه آفرت لیزر نمایندگی پلکسی گلاس در تهران است. در فروشگاه لیزرستاره برای اینکه شما بتوانید خرید ورق آکریلیک را به راحتی انجام دهید راهکار ویژه‌ای در نظر گرفته ایم. ما برای اولین بار در یک سایت اینترنتی ورق آکریلیک گلاس را غیر از ابعاد ۱۲۲ در ۱۸۳ سانتی متر در ابعاد کوچکتر هم عرضه می‌کنیم. یعنی لازم نیست شما یک ورق کامل بزرگ خریداری کنید که مابقی آن به کار شما نیاید و هزینه اضافی پرداخت کنید.

فقط کافیست از منوی سایت انواع ورق پلکسی را انتخاب کنید تا وارد دسته پلکسی ها شوید اگر روی هر مدل ورق آکریلیک پلکسی کلیک کنید وارد صفحه محصول میشوید و می توانید از منوهای مربوطه ابعاد و ضخامت مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ برای نهایی کردن خرید خود تعداد مورد نظرتان را به سبد خرید اضافه و خریدتان را تکمیل کنید.

ورق های اکریلیک PMMA یا ( Poly methyl methacrylate ) یا همان پلکسی گلاس ها کاربرد های بسیار بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *