ورق هایمپک چیست؟

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

ورق های هایمپک (هایم پک) از استحکام بالا و قالبگیری خوبی برخود دار هستند. همچنین توانایی فرایند پذیری مجدد با حفظ ابعاد و دما، رنگ پذیری، چاپ پذیری و چسبندگی دارند.

ورق های هایم پک در رنگ های سیاه، قرمز، زرد، سفیدآبی، سفیدبرفی، طوسی، سیاه، آبی تولید می شود. اما امکان تولید رنگ های درخواستی را برای مشتریان نیز فراهم است.

ورق هایمپک نوعی ورق پلاستیک انعطاف پذیر می‌باشد که مصارف مختلف و متفاوتی دارد. این ورق از نوعی پلاستیک از زیر مجموعه های پلی استایرن با نام پلی استایرن مقاوم ساخته می شود.

ورق های هایمپک (هایم پک) با ضخامت ۲-۸ میلیمتر وحداکثر عرض ۱۶۰۰ میلیمتر تولید میشوند.

ورق هایمپک

 هایمپک

هایمپک را می توان نوعی پلاستیک نامید که از لحاظ وزنی، سبک، انعطاف پذیری بالا و با قیمت مناسبی در بازار ارائه می شود که بیشتر برای تولید لوازم سبک با حجم بزرگ و یا کوچک مورد استفاده قرار می گردد.
وبه علت راحت و سریع و ارزان بودن،در بازار رونق بسیار دارد و به همین علت در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
بطور مثال در تولید صنایع خودرو برای تهیه لوازم یدکی خودرو، لوازم آشپزخانه، عایقهای صوتی، حرارتی ورطوبتی، محافظ های اطراف لوازم و… مورد استفاده قرار می گردد.
در بازار ایران این ورق ها سفید رنگ و با ضخامت ۲ میلی متر و ابعاد ۱.۸*۱.۲ تولید می شود و ایران هم یکی از کشور های تولید کننده این محصول است.
عمده کاربرد این محصول بیشتر در زمینه برش لیزرو تهیه شابلون است.

کاربرد های ورق هایمپک (پلی استایرن مقاوم)

از ورق هایمپک در مصارف گوناگون صنعت استفاده می شود. از امکاناتی که باعث بکار برده شدن روز افزون ورق های هایمپک می شود، عایق گرما و صوت بودن آن است. تولید لوازم ورزشی، اسباب بازی و وسایل خانگی از جمله مهم ترین این کاربرد‌ها می باشد.

همچنین ورق های هایمپک در زمینه برش لیزری نیز، نقشی مهم دارند. ساخت انواع متنوع شابلون به دلیل بودن، از دیگر موارد مورد استفاده قرار گرفتن ورق های هایمپک است.

برش ورق هایمپک

برای برش انواع ورق های پلکسی گلاس و طلق می توان از دو روش زیر استفاده کرد:

  • فن آوری لیزر
  • روش دستی

برای برش انواع ورق های پلکسی گلاس و طلق می توان یا از فن آوری لیزر و یا از روش دستی استفاده نمود. سریعترین روش برش طلق، برش لیزری است.

این روش علاوه بر سرعت بالا دارای کیفیت و دقت بالاتری نیز هست. اما گاهی در دسترس نبودن دستگاه برش لیزری سبب می‌شود که برش پلکسی با دست و به صورت دستی انجام شود. ابزار مورد نیاز برای این کار تیغ مخصوص برش طلق، موسوم به طلق بُر می‌باشد.

مختصری در مورد پلی استایرن مقاوم HIPS

پلی استایرن با نام اختصاری high-impact polystyrene) HIPS) در بازار جهانی ارائه می شود و اولین کشور تولید کننده آلمان بوده و این محصول یکی از پر مصرف ترینها در بازار جهانی است.

در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و در ساخت ظروف و بدنهٔ لوازم خانگی کاربرد فراوان دارد. همچنین مناسب بودن برای اماکن مرطوب و… از دیگر مزای آن است. نام تجاری این ماده در بازار ایران هایمپک می‌باشد.

اولین بار، پلی استایرن در سال ۱۹۳۰ توسط ایجی فاربن در آلمان تولید شد. این ماده پس از پلی اتیلن پر مصرف ترین پلیمر دنیا به حساب می‌آید.

پلی استایرن هیدروکربنی مایع است و از فراورده های نفتی می‌باشد. پلی استایرن در دمای اتاق و به حالت جامد، انعطاف پذیر است اما در دماهای بالاتر ذوب شده و حالت مایع به خود می‌گیرد که در این حالت به صورت قالب شکل می گیرد.

پلی استایرن معمولی تا حدودی شکننده است، این درحالی است که می‌توان با افزودن برخی ویژگی‌های موادی همچون پلی بوتادین، به محصولی با عملکرد مطلوب دست یافت.

بدین ترتیب پلی بوتادین در ترکیب نهایی منجر به تولید پلی استایرن مقاوم (هایمپک) می‌شود.

اشتعال پذیری هایمپک و دیگر گرید های پلی استایرن

یکی از ساده‌ترین راه های شناسایی پلی استایرن‌ها، ویژگی اشتعال آن است:

  • این ماده در شعله می‌سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن خود ادامه می‌دهد.
  • شعله حاصل از سوختن پلی استایرن زرد رنگ می‌باشد.
  • دود ناشی از سوختن، سیاه رنگ و با ذرات کربن هراه است.
  • هنگامی که به دمای ذوب برسد، در شعله چکه می کند.
  • بوی سوختن آن‌چیزی شبیه بوی گاز طبیعی است.

خصوصیات مهم ورق هایمپک چیست؟

از خصوصیات این ورق می توان در برابر ضربه مقاوم بودن، مناسب بودن برای اماکن مرطوب و… اشاره نمود.

مقاوت ورق های هایم پک ناشی از چیست؟

ورق هایم پک معمولی تقریبا شکننده است که با افزودن یکسری افزودنی ها مانند پلی بوتادین در ترکیب نهایی اش به مقاومت قابل قبولی دست میابد.

مشاورین فروشگاه پلکسی گلاس

برای اطلاع از آخرین قیمت های پلکسی گلاس و جدید ترین طرح های موجود در بازار و ثبت سفارش و طراحی های اختصاصی با مشاورین فروشگاه آفرت لیزر تماس جاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *