پلکسی دوغی ، پلکسی شیری یا پلکسی استخوانی

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

فرق بین پلکسی دوغی و پلکسی شیری و پلکسی استخوانی چیست؟ وقتی صحبت از ورق های پلکسی گلاس می شود طیف وسیعی از این متریال پر کاربرد روبروی مان قرار می گیرد. مصارف پلکسی گلاس در صنایع گوناگون تا حدی ست که نه تنها همه کاربردهای آن مشخص نشده است بلکه روز به روز به کاربرد آن افزوده می شود. ایده پردازان ، طراحان و اکثر افرادی که از پلکسی استفاده می کنند هر بار ایده جدید و محصولی نو تولید و عرضه می کنند.

اکثر محصولات تزئینی و یا کاربردی که اغلب با مواد اولیه ای غیر از پلکسی گلاس تولید می شوند را می توان باز طراحی نمود و آن را با پلکسی گلاس تولید کرد. رنگ های گوناگون ورق پلکسی گلاس هر کدام یک کاربری خاص دارند. حتی می توان گفت یک رنگ پلکسی گلاس با دو ضخامت مختلف، دارای دو کاربرد مختلف می باشد. ما در این مطلب قصد داریم به توضیح یکی از سوالات رایج در بین خریداران و استفاده کنندگان از ورق پلکسی بپردازیم:

فرق بین پلکسی دوغی و پلکسی شیری و پلکسی استخوانی چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا کاربری پلکسی گلاس را به چند بخش تقسیم می کنیم. کاربرد تبلیغاتی، کاربرد در دکوراسیون داخلی، کاربرد در مصارف صنعتی

پلکسی دوغی ، پلکسی شیری یا پلکسی استخوانی

کاربرد تبلیغاتی و دکوراسیون داخلی:

پلکسی گلاس وقتی در مصارف تبلیغاتی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد در اکثر موارد می بایست نور را از خود عبور دهد. از طرفی اگر قرار باشد از پلکسی های رنگ روشن و یا سفید استفاده شود باید این پلکسی ها قابلیت عبور نور را داشته باشند. بنابراین در این گونه موارد می توان از پلکسی دوغی و یا پلکسی شیری استفاده کرد و پلکسی استخوانی به دلیل اینکه نور را از خود عبور نمی دهد چندان مناسب نیست.

اما در چه مواردی از پلکسی دوغی و در چه مواردی از پلکسی شیری استفاده می شود؟ جواب این سوال در نوع منبع نوری مورد استفاده و فاصله منبع نور از صفحه پلکسی گلاس است.

اگر منبع نور به صفحه پلکسی نزدیک است و یا منبع نور دارای شدت زیادی ست توصیه می شود از پلکسی شیری استفاده کنید. زیرا پلکسی شیری باعث می شود که چراغ ها و رد لامپ های مورد استفاده دیده نشوند و نور یکنواخت تری به محیط منتقل شود. اما اگر منبع نور شدت زیادی ندارد و یا فاصله آن تا صفحه پلکسی بیشتر از ۲۰ سانتی متر است بهتر است از پلکسی دوغی استفاده شود. زیرا پلکسی دوغی نور بیشتری از خود عبور می دهد و جبران کمبود نور و فاصله منبع نوری تا سطح پلکسی را جبران می کند.

به عنوان مثال در ساخت حروف برجسته چلنیوم که منبع نور تا صفحه پلکسی بسیار کم است و امکان دیده شدن رد لامپ ها وجود دارد، از پلکسی شیری استفاده می شود. اما در ساخت تابلو های لایت باکس که نور یکنواخت با شدت کمتری دارند از پلکسی دوغی برای روشنایی بیشتر تابلو استفاده می کنند.

کاربرد در مصارف صنعتی و عمومی:

غیر از مواردی که از پلکسی گلاس جهت مصارف روشنایی استفاده می کنند و یا نیازی به عبور نور از پلکسی نیست، معمولا از پلکسی گلاس استخوانی استفاده می کنند. پلکسی گلاس استخوانی برخلاف پلکسی دوغی و پلکسی شیری نور را از خود عبور نمی دهد، اما از پلکسی دوغی و پلکسی شیری سفید تر می باشد. از لحاظ براقیت سطح هم می توان گفت که هر سه پلکسی دوغی ، شیری و استخوانی به یک اندازه براق هستند و تنها تفاوت آن ها در شیوه عبور نور می باشد. البته پلکسی استخوانی در دو نوع مات و براق تولید می شود که نوع مات آن عموما در ساخت استندهای آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.  

پس اگر بخواهیم فرق بین پلکسی دوغی و شیری استخوانی را به طور خلاصه بیان کنیم باید گفت:

پلکسی دوغی و پلکسی شیری نور را از خود عبور می دهند. پلکسی استخوانی نور را از خود عبور نمی دهد. پلکسی دوغی نور بیشتری از خود عبور می دهد اما مناسب حروف برجسته چلنیوم نیست. پلکسی شیری با اینکه نور یکنواخت تری از خود عبور می دهد مناسب منبع نوری ضعیف نیست. از لحاظ ظاهری پلکسی استخوانی از پلکسی دوغی و شیری سفید تر می باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *