کاربرد پلکسی گلاس در دستگاه های خاص پزشکی

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

پلکسی گلاس در واقع نوعی پلاستیک است که در ظاهر بسیار شفاف و بسیار شبیه و به شیشه دارد. همانطور که در مقاله پلکسی چیست خواندید میدانید که پلکسی گلاس از جنس پلی کربنات شفاف می باشد که نوعی پلیمر است.

این ورق ها به دلیل مقاومت بسیار بالایی، ضد ضربه بودن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب به طور ویژه به کاربرد پلکسی گلاس پزشکی می پردازیم.

کاربرد پلکسی گلاس چیست؟

برای دانستن کاربرد پلکسی در پزشکی ابتدا باید با پلکسی آشنایی کامل پیدا کنید و ویژگی های آن را بدانید تا بتوانید کامل این ورق را بشناسید.

این ورق عموما با نام پلکسی گلاس شناخته می شوند. پلکسی گلاس در واقع نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد اما به دلیل وجود تفاوت ها و برتری هم ظاهری هم کیفیتی که نسبت به شیشه دارند طرفدار بیشتری پیدا کرده است.

جنس این ورق پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف است که نوعی پلیمر حساب می آید.

از ویژگی های پلکسی می توان به مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه اشاره کرد. پلکسی گلاس در ابعاد ۸.۱*۲.۱ به صورت صفحات در بازار ارائه می شود.

از کاربرد های آن می توان در ماکت سازی و مدل سازی نام برد.

پلکسی گلاس به صورت مات و شفاف و در تنوع رنگی و تنالیته بالایی هستند. دارای ضخامت های بین ۱ میلی متر تا ۴۰ میلی متر می باشد. از این رو متریال مناسبی برای ماکت سازی به حساب می آید.

پلکسی در عصر جدید کاربری های بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد ولی می توان به اختصار از این کاربری ها نام برد.

ورق های پلکسی در رنگ ها و طرح های متفاوت تولید می شوند و بسته به نیاز می توانید در ضخامت های مختلف خریداری نمایید. به دلیل وجود رنگ های متنوع برای ساخت لوازم در دنیای فشن و مد امروز نیز بسیار کارآمد است. این ورق را می توانید در اکثر لوازم منزل و… در دکوراسیون مشاهده و جایگزینی به جای شیشه باشد.

یکی دیگر از ویژگی ها و کارایی های پلکسی استفاده در لوازم پزشکی می باشد که سبب به کار آمدن این محصول می گردد. که در زیر به آن اشاره می کنیم.

کاربرد پلکسی در پزشکی

سالیان سال است که از این پلیمر پلکسی گلاس بسیار مقاوم در پزشکی استفاده می شود. این ورق ها عملکرد و دوام فوق العاده ای داشته و نسبت به گرما و سرما و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. در صورت مواجه با گرمای زیاد آتش نمیگیرند و به دلیل سوختن آرام در خود سبب ایمنی و امنیت می شوند.

با پیشرفت علم مسلماً دستگاه های بیشتری روانه بازار می شود و در نتیجه در دستگاه های پزشکی تاثیر می گذارد. لوازم یک بار مصرف در دنیایی پزشکی باید حتما مقاوم در برابر مواد شیمیایی باشد.

مسئولان مراقبت های پزشکی و بهداشتی و ارائه دهندگان ظروف یکبار مصرف پزشکی به دنبال دستگاه و ظروفی هستند که دارای مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی باشد و در طول دوره درمان و استفاده نیاز به عوض کردن آن نباشد.

کاربرد پلکسی گلاس در دستگاه های خاص پزشکی

رزین ساخته شده با پلکسی

اهمیت مقاوم بودن دستگاه های پزشکی در مقابل مواد شیمیایی و ضربه شدید و… بر هیچکس پوشیده نیست و متخصصان با پیشرفت علم موفق شده اند که با استفاده از پلکسی رزین بسازند. این رزین ها خاص تنها برای دستگاه های یکبار مصرف پزشکی طراحی و به وجود امده اند تا بتوانند در مقابل مواد شیمیایی که خاصیت خورندگی دارند از خود مقاومت نشان داده و از خراش و ضربه جلوگیری نماید.

این رزین مقاومت قابل توجهی در برابر اتیل الکل ایزوپروپیل دارد. از کاربرد پلکسی در پزشکی می توان نام برد.

از کاربرد پلکسی در پزشکی که با استفاده از رزین های پزشکی مثل Plexiglas® و Altuglas® Luctor ™ ساخته شده اند دارای ویژگی مقاومت عالی در برابر چربی و مواد شیمیایی و الکل روان هستند که استفاده از این دستگاه ها را آسان و ساده می کند. بنابراین برای برنامه های کاربردی انبار و آزمایشگاه تشخیص بسیار مناسب هستند.

نوع اول یا PC103: رزین اپوکسی شفاف است که این نوع رزین مخصوص ساخت قطعات تزئین مانند بدلیجات، زیورآلات و قطعات زینتی می باشد. این رزین چون ویسکوزیته پایین تر و رقیق تری دارد به راحتی حباب گیری می شود و همچنین این رزین نوع دوم زودتر خشک می شود و در زمان ما تاثیر به سزایی دارد. این رزین دارای هاردنر ۵۰ درصد است و مناسب کارهایی با ضخامت حداکثر یک سانتی متر است.

نوع دوم یا Pc114: این نوع رزین برای ساخت قطعات بزرگ و حجیم که دارای ضخامت بالا می باشند مانند میزهای اپوکسی ترکیب با چوب به کار می رود. بنابراین چون فرآیند پخت رزین نوع دوم سرعت کمتری نسبت به نوع اول دارد و در حین پخت حرارت زیادی تولید نمی شود بنابراین از این رزین در مواردی که حجم و ضخامتی که نیاز است در یک مرحله اجرا شود زیاد است، استفاده می کنیم.

از این رزین در فصول سرد تا ضخامت حدود چهار سانتی متر و در فوصل گرم حدود دو سانتی متر در یک مرحله قابل اجرا است. رزین مخصوص پزشکی بسیار رقیق بوده و حباب گیری از آن بسیار آسان و ساده است. در صورت استفاده از رزین در قطعات کوچک زمان خشک شدن آن طولانی خواهد بود.

رزین سخت شده بعد از خروج از قالب انعطاف پذیر، عملیات خنک کری روی آن انجام می شود. با توجه به طبیعت خشن بسیاری از موادی که در ریخته گری استفاده می شوند و همچنین کار در دماهای بالا، قالب به تدریج جزییات کوچک خود را از دست می دهد. به طور معمول هر قالب بین ۲۵ تا ۱۰۰ عملیات قابل استفاده می باشد که این تعداد به شدت گرمای آزاد شده اندازه قطعه که در طول فرآیند اتفاق میفتد بستگی دارد.

این محصول حتما پس از اتمام تولید باید تحت عملیات مانند ساب پاشی قرار بگیرد تا تمام قطعات اضافی که در حین تولید به وجود آمده است که از بین برود و سطحی صاف و سیقلی به ما تحویل دهد و در صورت نیاز رنگ دار می شوند.

کاربرد پلکسی در پزشکی

  • دیالیز و دیگر سیستم های درمانی
  • اجزای IV و تحویل دارو
  • دستگاه ها و شیرهای دستگاه های کنترل سبالات
  • اتصالات، لولا ها
  • فیلترهای بدنه در دستگاه های پزشکی
  • دستگاه تفکیک کننده خون
  • بدنه دستگاه های بخش قلبی ریوی
  • دستگاه ساکشن
  • سیستم های تشخیصی در آزمایشگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *