آشنایی با ساخت باکس پلکسی در ۱+۴ مرحله

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

دنیای برش لیزری مملو از محصولاتی است که طراحی و ساخت هریک از آنها نیاز به تخصص و تکنیکی خاص دارد. ناگفته نماند که تجربه نیز در تولید یک محصول نقش مهمی دارد. یکی از محصولاتی که به وسیله برش لیزری و با استفاده از پلکسی گلاس ساخته می شود باکس پلکسی گلاس است. ساخت باکس پلکسی ۴ مرحله اصلی دارد که در این مطلب این مراحل را به شما معرفی می کنیم. در پایان خدمات اضافه ای که بر روی باکس های شیشه ای پلکسی انجام می شود و آنها را تبدیل به محصولاتی جدید می کند را برای شما تشریح می کنیم.

آشنایی با ساخت باکس پلکسی در ۱+۴ مرحله

مرحله اول؛ طراحی

تمام باکس های پلکسی با یک روش طراحی می شوند و در حالت کلی شبیه به هم هستند فقط در جزئیات با هم تفاوت دارند. باکس شیشه ای یک مکعب ساخته شده از پلکسی گلاس شفاف است که در کاربردهای مختلف، یراق آلات و قسمت های مختلفی به آن اضافه می شود. این جعبه شیشه ای در ۶ نوع ساخته می شود:

  • باکس پلکسی ساده
  • باکس پلکسی کفه دار
  • باکس پلکسی دردار
  • باکس پلکسی لولایی
  • باکس گل پلکسی گلاس
  • باکس پلکسی ایستاده
  • باکس شیشه ای دیواری

تمام باکس های شیشه ای که در بالا به آن اشاره شد ، ابتدا یک جعبه شیشه ای ساده هستند. منظور از جعبه شیشه ای ساده یعنی جعبه ای با چهار دیواره و یک سقف که کف آن باز است. یا به تعبیری دیگر باکسی با چهار دیواره و کف که سقف آن باز است.

انواع جعبه های پلکسی ابتدا باکس ساده هستند که لولا ، درب ، کفه یا پایه به آن اضافه می شود و باکس شیشه ای جدیدی با کاربری جدید به وجود می آید.

بنابراین برای طراحی و ساخت باکس پلکسی گلاس کافیست یک باکس ساده طراحی کنید سپس جای لولا ، درب و قفل را برای آن در نظر بگیرید. و یا قسمتهای اضافه مثل درب و کفه را با توجه به ابعاد آن طراحی کنید.

مرحله دوم؛ برش لیزری

پس از پایان مرحله طراحی و چیدمان در نرم افزار، نوبت به برش لیزری پلکسی می رسد. لازم است برش لیزری با دقت انجام شود و تمام نکات مربوط به عملیات برشکاری برای برشی با کیفیت رعایت شود.

در ساخت جعبه پلکسی شیشه ای باید از پلکسی گلاس با کیفیت استفاده شود. بهتر است از ورق های پلکسی گلاس که کیفیت خوبی ندارند استفاده نکنید. چون تمام مراحل ساخت باکس شیشه ای را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

هنگام برش لیزری دقت شود سرعت و دقت دستگاه به درستی تنظیم شده باشد تا برش به صورت کامل انجام شود.

نکته دیگری که هنگام برش لیزری حتما باید رعایت شود این است که روکش کاغذی پلکسی گلاس را به هیچ عنوان جدا نکنید زیرا دوده ناشی از برش لیزری لبه های کار را کثیف می کند.

مرحله سوم؛ ابزار زدن / فارسی کردن

ساخت باکس پلکسی گلاس با ۳ روش انجام می شود:

۱-روش ساده ۲-روش زبانه ای ۳-روش فارسی بُر

  • در روش ساده قطعات پلکسی گلاس کنار هم قرار می گیرند و سپس چسب کلروفرم در شیار بین دو قطعه ریخته می شود. این روش استحکام چندان خوبی ندارد زیرا از سطح مقطع پلکسی برای چسب زدن استفاده می شود.
  • در روش زبانه ای، برش های نر و ماده داخل هم فرو می روند. به دلیل شکل پله ای و زبانه ای لبه ها، به این روش ساخت باکس پلکسی، روش قلعه ای نیز می گویند. این روش نسبت به روش ساده از استحکام بیشتری برخوردار است و دو قطعه پلکسی به سادگی از هم جدا نمی شوند. نمای ظاهری کار به دلیل زبانه هایی که در لبه وجود دارد به صورت پله ای اما یکپارچه دیده می شود.
  • در روش سوم ساخت باکس شیشه ای پلکسی (که بهترین روش ساخت باکس محسوب می شود) لبه های پلکسی گلاس به وسیله دستگاه، فارسی بُر می شود. این روش علاوه بر استحکام بسیار خوبی که ایجاد می کند زیبایی کار را دوچندان می کند. بهترین روش پیشنهادی برای ساخت باکس شیشه ای همین روش ابزار زدن لبه ها است.

مرحله چهارم؛ مونتاژ

مونتاژ مهم ترین مرحله در ساخت جعبه پلکسی است. معمولا طراحی و برش لیزری پلکسی گلاس با اینکه نیازمند دقت است اما چندان پیچیده نیست. بخش اصلی و مهم در ساخت باکس شیشه ای پلکسی ، مونتاژ یا اسمبل است. همان طور که در بخش قبل گفته شد. ۳ روش برای مونتاژ باکس وجود دارد. برای چسباندن قطعات پلکسی گلاس در هر ۳ روش از چسب کلروفرم استفاده می شود.

اما قبل از آن لازم است قطعات پلکسی در کنار هم ثابت شوند. برای اینکار باید از چسب کاغذی استفاده کرد. چسب های کاغذی با پهنای ۲ سانتیمتر مناسب ترین گزینه برای استفاده در مونتاژ جعبه های پلکسی گلس هستند.

هنگامی که قطعات پلکسی در کنار هم ثابت نگه داشته شدند از تکه های چسب کاغذی برای چسباندن و محکم شدن آن ها کنار هم استفاده می شود. این چسب ها می بایست به خوبی به سطح پلکسی چسبانده شوند تا هنگام زدن کلروفرم قطعات پلکسی جابجا نشوند.

آشنایی با ساخت باکس پلکسی در ۱+۴ مرحله

مرحله تکمیلی؛

۴ مرحله ای که در بالا آنها را توضیح دادیم مختص به ساخت باکس پلکسی گلاس ساده هستند. با استفاده از باکس شیشه ای ساده می توان جعبه های مختلفی تولید کرد:

۱- یک قطعه پلکسی ساده را به وسیله دو یا چند عدد لولای شفاف روی باکس پلکسی ساده نصب کنید و در قسمت جلوی آن نیز یک عدد قفل کوچک نصب کنید. با این کار شما یک جعبه لولایی و قفلدار دارید.

از این باکس برای صندوق رای گیری ، جای شیرینی و شکلات و یا نگهداری اجسامی که باید درو از دسترس باشند استفاده کنید.

۲ – با استفاده از پلکسی گلاس یک درب همانند درب جعبه های شیرینی یا درب جعبه های کفش بسازید. با این کار شما باکس درب دار مخصوص گذاشتن لوازم شخصی یا تزئینی دارید.

۳ – با توجه به اندازه باکس ساده شیشه ای دوقطعه پلکسی گلاس را برش بزنید و روی هم بچسبانید. حالا باکس شیشه ای ساده را روی آن قرار دهید. با اینکار شما یک باکس کفه دار مخصوص نمایش کالا و یا اشیاء تزئینی دارید.

با انجام این مراحل که مراحل تکمیلی ساخت باکس شیشه ای هستند شما می توانید انواع باکس پلکسی گلاس شیشه ای را تولید کنید که هر کدام کاربری هایی جداگانه دارند.

امیدواریم این آموزش ساخت جعبه با طلق های شفاف مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

اگر هم قصد خرید باکس شیشه ای پلکسی را دارید با فروشگاه آفرت لیزر مرکز فروش باکس پلکسی گلاس در تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *