تابلو پلکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

میدانستید که امکان معرفی کار یا شخص خودتون رو با تابلو پلکسی دارید؟ راجع به کاربرد پلکسی چه میدانید؟ تابلوهای تبلیغاتی دارای اسم و اسامی مختص به خود هستند که در روش های زیادی اجرا میشوند. در صورتی که صاحب حوزه تجاری یا کسب و کار خود باشید باید برای معرفی اسم و حوزه فعالیت یک روش برتر و دائمی داشته باشید .تابلو های پلکسی در این زمینه به کمک شما عزیزان می پردازد.

احتمالا تا به حال اسم تابلو پلکسی به گوش شما نخورده باشد و در مورد این تابلو اطلاعی نداشته باشید. ما در این مقاله شما را با تاریخچه این تابلو، بررسی مزیت ها و معایب و کاربردهای استفاده از آن آشنا میکنیم، پس با ما همراه باشید.

تابلو پلکسی چیست و چه کاربردی دارد

تاریخچه تابلو پلکسی

از ابتدای تاریخچه تابلو پلکسی شروع میکنیم. پلکسی گلاس در سال 1928 اختراع و در تاریخ 1933 به تولید انبوه رسید و با گذر زمان انواع مختلفی از این تابلو در دنیا عرضه شد. در ابتدا از این ورق به صورت تابلو های فاقد نور استفاده میشد که با ظهور علم و ورود نور پرداز نئون، این دو موضوع با هم ترکیب شده و ظاهر جذاب و همه پسندی به این تابلو ها دادند.

تابلو های پلکسی دارای تاریخچه غنی در صنعت تابلو سازی در ایران هستند. امروزه این ورق ها با لامپ ام اس دی ترکیب شده و تحویلی عظیم در این صنعت ایجاد کردند.

تابلو پلکسی چیست ؟

تابلو پلکسی با استفاده از ورق پلکسی به وجود می آید که در بازار امروز دارای تنوع فراوان، اشکال مختلف و رنگ های متنوع بوده که در حوزه تابلو سازی برای ساخت تابلو پلکسی استفاده میشود.

تابلو پلکسی از نوعی پلاستیک بی رنگ و شفاف ساخته می شود که نسبت به تابلوی نئون از ایستادگی در قبال پوسیدگی، دید رنگ و منعکس شدن به مراتب کارآیی بهتری دارد.

تابلو های پلکسی رنگ های متنوع و تنالیته متنوعی دارند، در نتیجه در این تابلو پلکسی از طرح و رنگ های زیاد مانند قرمز، آبی، سبز، صورتی، آبی و رنگ های پر کاربرد دیگر استفاده میشود.

ورق های پلکسی در ساخت متریال های مربوط به چیدمان داخلی مثل تابلو راهنما، تابلو لایت باکس و خیلی موارد دیگر کاربرد دارد زیرا این ورق ها در یک نوع خلاصه نشده و در حوزه تبلیغات استفاده می شوند.

ارزش تابلو پلکسی گلاس

ارزش تابلو های پلکسی زمانی مشخص میشود که به موارد زیر دقت کافی شود.

این تابلو بستگی به ضخامت، رنگ، طرح، کاربرد، بزرگی و کوچکی، حروف درج شده در تابلو و باقی متریال ها که به درخواست مشتریان عزیز طراحی شده دارد. و به دلیل این موضوع و فاکتور های مختلفی که در آن اثر میگذارد، نمی توان قیمت ثابت برای تابلو در نظر گرفت.

همچنین عوامل دیگر مثل ثبات نبودن شرایط اقتصادی و بالا و پایین شدن قیمت پلیمر جهانی در این مساله دخیل بوده و موجب شده قیمت ثابتی برای آن وجود نداشته باشد

عامل دیگری مانند عدم ثبات اقتصادی نیز در این مساله دخیل است و موجب می شود که نتوانیم مبلغ ثابتی را برای آن در نظر بگیریم.

گونه های تابلو پلکسی

  • تابلو پلکسی بی آلایش
  • تابلو پلکسی کناره هندی
  • تابلو پلکسی دوبل
  • تابلو پلکسی الماسی
  • تابلو پلکسی ستاره ای
  • تابلو پلکسی کریستالی
  • تابلو پلکسی کناره کنشکاف

روش ساخت تابلو پلکسی

اگر پلکسی را به صورت اصولی نسازیم امکان خرابی در برابر شرایط جوی، محکم و قوی نوبدن را دارد پس حتما باید بر اساس اصول و قواعد ساخته شود.

مراحل ساخت تابلو پلکسی در زیر کامل توضیح داده شده است:

  1. در ابتدا تابلوساز به صورت دو بعدی تابلو را بر روی کاغذ طراحی می کند.
  2. سپس طراحی را بولد کرده که سبب خوانده شدن توسط دستگاه های برش می شود.
  3. با استفاده از دستگاه لیزر که تمامی حروف برجسته را برش می دهد.
  4. در این مرحله که اس سخت ترین مراحل ساخت تابلو پلکسی به شمار می آید باید با استفاده از چسب کلروفرم حروف تابلو را به هم بچسبانیم (کلروفرم در واقع محلولی است که در بیهوشی انسان ها کاربرد دارد همچنین کلروفرم باعث بالا رفتن شدت دمای پلکسی که به نقطه جوش پلاستیکی معروف است نیز می شود.)
  5. برای چسباندن لبه های پلکسی مقداری به آن گرما داده تا نرم شوند.
  6. پلکسی را به دور حروف چرخانده تا شکل اولیه را به خود بگیرد.
  7. انتهای لبه را به حروف مماس کرده تا با استفاده از مواد کلروفرم سبب چسبیدن پلکسی به یکدیگر شود.

در مورد استفاده از کلروفرم و ساخت تابلو پلکسی باید گفت که رعایت برخی نکات در این راستا بسیار مهم بوده به عنوان نمونه نباید به ورقه های پلکسی بیش از اندازه گرما داد و یا این که به اندازه لازم از محلول کلروفرم برای چسباندن استفاده شود چون در غیر این صورت ورقه های پلکسی موجب از دست دادن خاصیت اکرولیک خود شده و به طلقی شکننده تبدیل شود.

هر چند که این مورد را فقط افرادی که تخصص لازم را در این زمینه دارند می توانند تشخیص دهند و توسط اشخاص معمولی قابل تشخیص نمی باشد. که به مرور زمان در صورت عدم شناسایی به مرور زمان موجب ایجاد ترک هایی بر روی حروف شده و همین امر باعث می گردد که تابلوی شما در مدت زمان کوتاهی خراب شود. پس انجام ساخت این تابلوها را حتما به افراد حرفه ای واگذار نمایید.

تابلو پلکسی چیست و چه کاربردی دارد

موارد استفاده از تابلوی پلکسی گلاس

  1. استفاده از آن برای ساختن کلاه ایمنی
  2. ساخت استندهای تبلیغاتی
  3. ساخت درب های اتوماتیک
  4. ساخت انواع استندهای لوازم آرایشی
  5. ساخت نورگیرها و سقف های کاذب
  6. ساخت چراغ ها و شیشه های ماشین
  7. ساخت عینک های طبی
  8. پارتیشن بندی محیط های تجاری و اداری
  9. استفاده در باشگاه ها و سالن های ورزشی
  10. ساخت لوح تقدیر
  11. استفاده از آن ها به عنوان شیشه برای درب ها و پنجره های ساختمان
  12. استفاده در اماکن عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس
  13. استفاده از آن ها در سرویس های بهداشتی به خصوص کابین های حمام
  14. استفاده از آن ها در باجه های بانک ها
  15. استفاده از آن ها در زیباسازی و طراحی داخلی ساختمان ها

پلکسی چیست؟

پلکسی ورق های بسیار پرکاربردی هستند که علاوه بر صنعت تابلوسازی در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما همچنان صنعت تابلوسازی را می توان به عنوان یک صنعت پیشرو در استفاده از این ورق های شفاف و زیبا دانست. یکی از پر کاربردترین ابزارهای مورد استفاده برای ساخت اشکال تابلو تبلیغاتی که بر پایه حروف پر رنگ پیاده سازی می گردند مانند تابلو چلنیوم، تابلو استیل، تابلو ترموود، تابلو لایت باکس، تابلو نئون پلاستیک، تابلو وکیوم، تابلو فلکسی و دیگر مورد ها، ورق پلکسی یا این که به عبارتی پلکسی گلاس می باشد که حروف بعد از پیاده سازی به وسیله دستگاه لیزر بر روی پلکسی بریده شده و به دور تا دور پلکسی چسبانده می شود و به طریق حروف پر رنگ مدنظر در میاید و یکی از پرکاربردترین و مطرح ترین متریال های مورد نیاز در صنعت تابلوسازی می باشد.

تابلو پلکسی چیست و چه کاربردی دارد

خصوصیات تابلو پلکسی

پلکسی نوعی پلاستیک شبیه شیشه است از پلی کربنات و گونه پلیمر به حساب آورده می شود البته همچون شیشه آسیب پذیر نیست و از شفافیت بالایی برخوردار می باشد.

در واقع پلکسی نوعی پلی متیل متاکریلیت یا به اصطلاح متداول آکریلیک یا این که آکریلیک گلاس است و با مارک تجاری پلکسی گلاس در حوزه های مختلف شناخته شده و کاربردهای بخش اعظمی خصوصاً در صنعت تابلوسازی دارا است. متریال پلکسی گلاس در قبال وضعیت امروزی دو چندان مقاوم است و رطوبت کمتری را جذب می‌نماید و نسبت به شیشه تداوم بیشتری دارا است و ضخامت کلی آن از یک تا 40 میلی متر متغیر میباشد و برای حفاظت از ورق های پلکسی در قبال هر جور ضربه، خط و خش و گرد و غبار، این ورقها را با یک برچسب مقوایی می پوشانند در هنگام برش به راحتی میتوانید طرح مدنظر را بر روی این برچسب ها پباده سازی نمایید و آنگاه مبادرت به عملیات برش فرمایید .

از قابلیت و امکان هایی که پلکسی نسبت به شیشه دارا است این است که شیشه دارنده شفافیت 90 درصد هست البته پلکسی از شفافیت 92 درصدی شامل است و نسبت به شیشه نیز مقاوم است و همین وجه تمایز سبب ساز برتری ورق پلکسی نسبت به شیشه در کاربردهای مختلف می شود.

انواع تابلو پلکسی گلاس

تابلو پلکسی گلاس چیست و چه کاربردی دارد

نکته اساسی برای خرید تابلو پلکسی

در‌حالتی که ورق پلکسی را برای مصارف تابلوسازی تنظیم میکنید و قصد دارید که حروف پررنگ بر روی این ورق ها صورت بگیرند و با به کارگیری از دستگاه برش و حکاکی لیزری، برش داده شوند، بایستی هنگام خرید ورق پلکسی گلاس ورق ها را یک سانتی متر بزرگتر از طرح آخرین در لحاظ بگیرید تا این که طرح های فراهم شده از کاغذ پلکسی به نصیب بیرونی تجاوز نکرده و سبب تخریب طرح نشود ولی در صورتی می‌خواهید برای پباده سازی چیدمان یا این که پوشش سطح ها از این ورق ها سود ببرید نیازی به به چنگ آوردن بعد ها بیشتر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *