شفافیت یک ورق پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

پلکسی گلاس

شفافیت ورق پلکسی گلاس (Plexiglas) یک از مزیت های بسیار خوب این محصول است. اگر نگاهی به محیط اطراف خود بیندازید، مطمئناً نمونه هایی از ورق های پلکسی را می توانید ببینید. این ورق ها روی پنجره، میز ها، لوازم هنری، تابلو ها، پارتیشن ها و حتی لوح های تقدیر دیده می شوند. تنوع رنگ و ضخامت یکی از دلایل گستردگی استفاده از ورق های پلکسی گلاس است. پلکسی گلاس شفاف نیز یکی از انواع محبوب ورق هاست.

به طور کلی پلکسی گلاس شفاف حدود ۵ درصد شفافیت بیشتری از شیشه معمولی داشته و در عین حال دارای ویزگی های جذابی است که باعث شده جایگزین مناسبی برای این شیشه ها باشد.

علاوه بر این، این ورق ها در برابر تابش نور آفتاب نیز مقاوم هستند و تغییر شکل و رنگ نمی دهند. شکل پذیری لال، قابلیت برش خوردن و لیزر کاری نیز از دیگر مزایای ورق های پلکسی است. از آنجایی که پلکسی گلاس ها نور را از خودشان عبور می دهند، می توان گفت که جایگزیمی مناسب برای شیشه هستند. ضخامت های متلف نیز باعص می شود بنا به نیاز، بتوانند برای ایجاد امنیت بیشتر از ضخامت های بالاتر استفاده کنید. اما این ورق ها از نظر شفافیت چه انواعی دارند؟ شفافیت ورق پلکسی گلاس چگونه است؟ در ادامه به شفافیت ورق های پلکسی گلاس و انواع آن می پردازیم.

شفافیت ورق پلکسی

ورق های پلکسی از ماده ای به نام آکریلیک (پلی متیل متاکریلیت یا به اختصار PMMA) ساخته می شوند که یک ماده خاص و زیبا است. آکریلیک ها به عنوان ورق های شفاف به ظاهر کریستالی شناخته می شوند. عبور نور از این ورق ها جلوه ای زیبا دارد و همچنین می توان با استفاده از ضخامت ها و رنگ های مختلف در این ورق ها بازی با نور را انجام داد. جذابیت زیبایی شناختی و همچنین خواص منحصر به فرد آکریلیک باعث می شود که استفاده از آن برای کاربرد های مختلف مناسب باشد. مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش، در دسترس بودن، استحکام و عمر بالا از مزایای این ورق ها هستند.

ورق های پلکسی تکولوژی ساده ای برای ساخت نیاز دارند و علاوه بر آن به سادگی خم شده، سوراخ شده، برش میخورند و به وسیله چسب به یکدیگر متصل می شوند. پیچیده نبودن تولید در ورق های پلکسی باعث شده است تا جایگاه مناسبی را برای خود در تولیدات ایجاد نمایند و بتوانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای موادی مانند شیشه مطرح گردند و به همین دلیل است که این روزها بسیاری به دنبال خرید ورق پلکسی هستند.

این ورق ها همچنین می توانند بعد از مصرف بازیافت شده و همان خواص عالی اولیه را نیز داشته باشند. بنابراین در صورتی که از دوستداران محیط زیست هستید می توانید به این ورق ها به عنوان یک ماده مناسب نگاه کنید. ورق های پلکسی دارای اندازه های مختلفی هستند. بسته به نوع تولید کننده، چندین استاندارد برای ابعاد این ورق های وجود دارد. میزان شفافیت ورق پلکسی به ضخامت و رنگ ورق پلکسی بستگی دارد. همچنین کیفیت ساخت ورق پلکسی نیز تاثیر مستقیمی بر میزان شفافیت آن می گذارد. بنابراین نمی توان در مورد هر ورق پلکسی بدون اطلاع از سازنده آن، ضخامت و رنگ آن نظر قطعی داد.

ضخامت استاندارد ورق های پلکسی شفاف بین ۱ میلی متر تا ۳۰ میلی متر است. این ورق ها در ضخامت های پایین بیشترین میزان شفافیت را دارند. هر چه ضخامت ورق بیشتر شود، میزان عبور نور از آن کمتر می شود و شفافیت ورق پلکسی نیز کم خواهد شد. علاوه بر این ، ورق های پلکسی در رنگ های متنوع تولید می شوند.

رنگ هایی مانند قرمز، زرد، سبز، آبی، صورتی، خاکستری، طلایی و…. هرچه رنگ ورق روشن تر باشد، میزان عبور نور از آن نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال رنگ های خاکسنری شفافیت کمتری از خود نسبت به رنگ سفید نشان می دهند. پس می توان گفت شفافیت ورق پلکسی به رنگ آن نیز بستگی دارد. به جز خواص فیزیکی مانند ضخامت، ورق های پلکسی برای استفاده های مختلف، در چهار دسته کلی تولید می شوند: ورق های پلکسی شفاف، مات، نیمه شفاف، آینه ای که در ادامه به آن ها می پردازیم.

انواع پلکسی از نظر شفافیت

شفافیت یک ورق پلکسی گلاس

ورق های پلکسی شفاف

پلکسی گلاس شفاف هم رنگ بندی متنوعی دارند و هم کاملاً نور را از خود عبور می دهند. عملکرد این ورق ها مانند شیشه است و در بسیاری از موارد نیز به عنوان یک جایگرین مناسب برای شیشه استفاده می گردد.

ورق های پلکسی مات

همه ورق های پلکسی شفاف نیستند. برخی از ورق ها به شکل مات و برخی دیگر به شکل آینه ای ساخته می شوند. پلکسی گلاس مات انتخاب مناسبی برای پنجره ها نیستند و معمولاً از آنها برای ساخت لوح های تقدیر، کار های دستی و تابلو های هنری استفاده می شود. این ورق ها نور را از خود عبور نمی دهند. به دلیل مات بودن می توان از این ورق ها برای دیواره های کابین حمام و یا هر فضایی که تصمیم به محدود کردن نور یا دید دارید نیز استفاده کرد. در صورتی که ورق پلکسی گلاس کاملاً کدر باشد، هیچ نوری از آن عبور نمی کند.

ورق های پلکسی نیمه شفاف

ورق پلکسی گاس نیمه شفاف به میزان اندکی نور را از خود عبور می دهند؛ بنبراین می توان سایه ای از اجسام را در پشت آنها مشاهده کرد. استفاده از ورق های پلکسی نیمه شفاف مانند شیشه های مات است. ممکن است در مواردی از این ورق ها برای پنجره یا حتی کابین دوش نیز استفاده شود. اما بیشترین موارد استفاده از این ورق ها در کارهای هنری و لوازم تزئینی منزل است.

ورق های پلکسی آینه ای

این ورق ها مانند آینه یک سمت شفاف و یک سمت مات دارند. سمت شفاف آن ها مانند آینه نور را به طور کامل بازتاب می دهد و در آن می توانید تصاویر را ببینید. ورق های پلکسی گلاس آینه ای کاربرد های زیادی دارند. معمولاً از این ورق ها برای ساخت پنل های آینه ای تزئینی در رستوران ها، هتل ها یا منازل استفاده می شود.

شما به سادگی با استفاده از این پنل ها می توانید آینه های بزرگ و کوچک با شکل های مختلف در منزل خود داشته باشید بدون آنکه نگران شکستن یا ترک خوردن آن ها باشید.

علاوه بر این ورق های پلکسی آینه ای بر خلاف آینه های معمولی قابلیت شکل پذیری و برش خوردن بالایی دارند. بنابراین می توانید آن ها را در طرح ها و شکل های مختلف سفارش بدهید. لبه های این ورق ها بُرنده نیست و نیازی نیست نگران این مسئله مخصوصاً برای کودکان خود باشید. بنابراین در صورتی که بچه های بازیگوشی در خانه دارید می توانید آینه ها را با این نوع از پلکسی جایگزین نمایید.

ورق های پلکسی آینه ای در دو نوع طلایی و نقره ای ساخته می شوند. اما شما به جز ساخت آینه های تزئینی می توانید از این ورق ها در ساخت جعبه های جواهرات، تابلو های هنری و حتی پوشش روی میز استفاده کنید. این ورق ها قیمت پایین تری نسبت به آینه های شیشه ای دارند و البته دوام و طول عمر آن ها نیز بالاتر است. جالب است بدانید که تمیز کردن ورق های پلکسی گلاس آینه ای بسیار ساده تر از آینه های معمولی است. این ورق ها به سادگی لک نمی شوند و در صورت کثیف شدن نیز با آب یا پارچه مرطوب تمیز می شوند.

از آنجایی که ورق های پلکسی آینه ای وزن پایین دارند و قابلیت استفاده از چسب روی آن ها وجود دارد، می توانید به سادگی با استفاده از چسب آن ها را روی دیوار و حتی کاغد دیواری ثابت کنید. وزن پایین ورق ها باعث می شود که به سادگی از روی دیوار کنده نشوند. توجه داشته باشید که به دلیل آنکه پشت این ورق ها جیوه اندود شده است، نمی توانید از آن ها برای پنجره ها یا دیواره کابین حمام استفاده کنید. پس حتما قبل از انتخاب به شفافیت ورق پلکسی مورد نظر دقت کنید.

جمع بندی

ورق های پلکسی با شفافیت های مختلف در همه جای ساختمان کاربرد دارند و به دلیل مزیت های مختلفی که در مقایسه با اجسامی مانند شیشه و آینه دارند توانسته اند به عنوان یک جایگزین مناسب مطرح شوند. ورق های پلکسی، قیمت های پایین ترهمراه با دوام و ماندگاری بالاتر را برای شما به ارمغان خواهند اورد. حال اگر برای خومه خود روق های پلکسی گلاس نیاز دارید بهترین انتخاب برای شما فروشگاه آفرت لیزر است. تنها کافیست با فروشگاه آفرت لیزر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *