طلق کریستال+مشخصات و خواص کریستال

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

معرفی ورق های کریستال (GPPS) که از خانواده کریستال هستند در انواع شفاف یخی برفی دوغی وانواع رنگی ترانس میباشد.

طلق کریستال با درصد بلوري پايين بوده و جايگزيني ارزان قيمت نسبت به ديگر طلق های شفاف می باشد. كريستال در صنايع ساختمان به عنوان سقف كاذب،قطعات دکوراتیو باکس و شلف های تزئيني و … استفاده مي شود. اين طلق ترد و شكننده است . همچنين مقاومت آن در برابر UV پائين بوده و فقط براي كاربردهاي داخلي مناسب مي باشد. اين محصول از پايداري ابعادي مناسبي برخوردار است.

طلق شفاف کریستال

طلق شفاف کریستال ، شفافیت یکی از مهمترین خواص مد نظر بشر محسوب میشود ، احتمالا شما هم بعد از شنیدن جسم شفاف ، شیشه را از نظر گذرانده‌اید . البته که شیشه ها یکی از مهترین اجسام شفافی هستند که انسان تولید میکند . در این هیچ شکی نیست ، اما برای بسیاری از نیازها بهترین گزینه نیستند . برای نمونه شاید بهتر باشد گاهی متریالی سبک تر ، نرم تر و مقاوم تر یا حتی ارزانتر! نسبت به شیشه انتخاب کرد . در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی ماده های جایگزین برای شیشه به وجود آمده است . مخصوصا پلاستیک یکی از مهمترین دستاوردهای بشر در زمینه تولید ماده های کارامد هستند . پلاستیک ها بسیاری از خواسته های ما را به بهترین شکل بر طرف میکنند ، آن ها وزن سبکی دارند و ارزان هستند. بهتر است کلیشه های منفی در مورد پلاستیک را دور بیندازید!

نحوه ساخت طلق کریستال به چه صورت است؟

ورق کریستال در انواع مختلفی تولید و ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به قالب‌گیری تزریقی قالب گیری ضربه، اکستروژن، ترموفرمینگ و غیره را نام برد.

نکته جالب دیگری که در مورد طلق کریستال وجود دارد رابطه میان تولید ورق های کریستال و تولید اکستروژن است که با هم در رابطه ای مستقیم هستند‌.

شروع فرایند تولید کریستال را اگر بخواهیم برای تان توضیح دهیم به شرح زیر است:

ابتدا رزین خام یا گلوله های کریستال را به یک الکترودر می‌دهند سپس در دمای مشخص این مواد ذوب می شوند و بعد از آن مواد ذوب شده ای که حاصل شده است را به وسیله یک قالب ساخته و پرداخت می کنند.

بعدها به شکل‌های مختلف و متنوع طراحی می‌شود و هر کدام از آن ها در رنگ‌های متنوعی با ضخامت های گوناگون ایجاد می‌شوند.

برای دستیابی به محصول نهایی که قرار است به بازار عرضه شود می‌توان آن را بعد از فرایند اکستروژن پردازش کرد.

خواص عایق بودن طلق شیشه ای

ورق های طلق شفاف ضریب انتقال گرمایی کمتری نسبت به شیشه دارند و با اینکه عایق ۱۰۰درصد گرمایشی و سرمایشی نیستند اما نسبت به شیشه گرمای کمتری را از خود عبور می دهند.

دیگر خصوصیت ورق های طلق شیشه ای شفاف مقاومت بسیار خوب در مقابل رطوبت می باشد. این نوع طلق های شفاف در مجاورت طولانی مدت با رطوبت و نم شوره نمی زنند و کدر نمی شوند.

جهت تمیز نمودن طلق ها کافیست از یک دستمال مرطوب و نرم استفاده شود. استفاده از پارچه های زبر و یا دستمال هایی که دارای گرد وغبار هستند باعث می شود سطح طلق شفاف به مرور دچار خط و خش های ریز شود و کدر شود. پیشنهاد می شود در صورتیکه امکان شستشوی طلق وجود دارد نظافت طلق های شیشه ای با آب انجام شود. شستن به وسیله آب بهترین روش تمیز کردن طلق شیشه ای است.

به طوركلي ورقهاي GPPS در رنگهاي شفاف، برنز، آبي، قرمز، زرد و نارنجي توليد میشود.
درصورتي كه سفارش در حد حداقل ميزان سفارشات شركت باشد، امكان توليد رنگهاي درخواستي نيز وجود دارد.

برش طلق شیشه ای

انواع طلق شیشه ای شفاف را به روشهای مختلفی می توان برش زده و مورد استفاده قرار داد. بهترین روش برش طلق شیشه ای ، برش دستی می باشد. این روش برش به وسیله کاتر مخصوص پلکسی گلاس انجام می شود. در این روش پس از اندازه گذاری بر روی طلق، بوسیله کاتر طلق بُر چند بار بر روی سطح ورق کشیده و سپس با فشار در دو طرف طلق آن را جدا می کنیم.

در روش دوم ، برش طلق شیشه ای به وسیله اره های برقی دیسکی انجام می شود. از این روش اغلب در کارگاه های خدمات طلق استفاده می شود و امکان استفاده از این روش در بسیاری از فروشگاه ها فراهم نیست. مزیتی که این روش نسبت به روش های دیگر دارد، سرعت بیشتر برش می باشد.

كاربردهای طلق کریستال

  1. سقف کاذب
  2. صنايع ساختمان
  3. صنايع بسته بندي
  4. ظروف يک بار مصرف
  5. کریستال در صنایع ساختمان به عنوان سقف کاذب و در صنایع تزئینی و … استفاده می شود.

این محصول شکننده می باشد و همچنین مقاومت آن در برابر UV پائین بوده و فقط برای کاربردهای داخلی مناسب می باشد

جایگزینی برای شیشه

طلق یکی از ماده های جایگزین شیشه است که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم. طلق کریستال ورقه های شفافی هستند که خصوصیات منحصر به فرد فراوانی دارند . از جمله اینکه طلق کریستال مقاومت بسیار بالایی دارند .همچنین این طلق ها چگالی پایینی دارند .به این معنی که این طلق ها بسیار سبک هستند. در این مطلب قصد داریم ضمن آشنایی با طلق کریستال ، به این سوالات بپردازیم که طلق ها چگونه و از چه موادی ساخته میشوند؟ کاربرد آن ها چیست ؟ همچنین به شکل خاص تر یکی از مهمترین طلق های مورد استفاده در بازار ، یعنی طلق شفاف کریستال را معرفی خواهیم کرد .

استفاده از ورق کریستال چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از مزیت‌های اساسی ورق کریستال نسبت به ورق های مشابه دیگری که در بازار موجود هستند.قیمت ارزان آنها و درصد پایین بلوری بودن آنها می باشد. از ویژگی‌های ورق های کریستال که در صنایع ساختمانی به کار می‌روند خاصیت ترد بودن و شکننده بودن آنها است.

در زمینه کاربرد این ورق ها در صنعت ساختمانی می‌توان به قطعات دکوراتیو باکس، سقف کاذب و شلف های تزیینی اشاره کرد ورق کریستال در مقابل اشعه پرقدرت uv مقاومت بسیار کمی دارند و این عامل سبب شده است تا در طراحی های داخلی بیشتر از طراحی های خارجی و فضای باز و در معرض اشعه خورشید کاربرد داشته باشند.

نحوه خرید طلق شیشه ای

برای خرید طلق شیشه ای شفاف

بیشتر از ۵عدد= ۳%         بیشتر از ۱۲عدد= ۵%

بیشتر از ۳۰عدد= ۷%         بیشتر از ۵۰عدد= ۸%

ساختار طلق ها

به طور کلی طلق ها در دسته پلیمر های ترموپلاستیک جای میگرند . در علم مواد منظور از ماده پلیمری ، ماده ای است درشت مولکول که از واحد های تکرار شده مولکول های کوچکتر تشکیل شده است . پلیمر ها از نظر وجودی هم در طبیعت یافت میشوند هم در پالایشگاه ها ساخته میشوند .

خرید و فروش طلق کریستال

پروتئین و دی ان ای جاندران نمونه ماده های پلیمری طبیعی هستند! به پلیمر هایی که از طریق فرآیند های صنعتی ساخته میشوند پلیمر مصنوعی میگویند. از نظر کار شدگی پلیمرها به دو دسته گرماپلاستیک ها و گرماسخت ها تقسیم میشوند . پلیمر های گرماپلاستیک(ترموپلاستیک) هنگام تغییرات دمایی تغییر فاز میدهند . برای نمونه وقتی گرم میشوند و دمای آن ها از دمای انتقال شیشه بالاتر میرود حالت نرم پیدا میکنند . هنگام سرد شدن نیز سفت و سخت میشوند .ویژگی های این دسته بعد از تغییر فاز ثابت میماند. به این ترتیب طلق قابلیت شکل دهی خوبی دارد.
شیشه رومیزی

  • شیشه خم
  • آینه هوشمند
  • آینه بک لایت
  • گلس برد
  • شیشه لاکوبل
  • میز شیشه ای

طلق شفاف کریستال

طلق شفاف کریستال ، شفافیت یکی از مهمترین خواص مد نظر بشر محسوب میشود ، احتمالا شما هم بعد از شنیدن جسم شفاف ، شیشه را از نظر گذرانده‌اید . البته که شیشه ها یکی از مهترین اجسام شفافی هستند که انسان تولید میکند . در این هیچ شکی نیست ، اما برای بسیاری از نیازها بهترین گزینه نیستند . برای نمونه شاید بهتر باشد گاهی متریالی سبک تر ، نرم تر و مقاوم تر یا حتی ارزانتر! نسبت به شیشه انتخاب کرد . در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی ماده های جایگزین برای شیشه به وجود آمده است . مخصوصا پلاستیک یکی از مهمترین دستاوردهای بشر در زمینه تولید ماده های کارامد هستند . پلاستیک ها بسیاری از خواسته های ما را به بهترین شکل بر طرف میکنند ، آن ها وزن سبکی دارند و ارزان هستند. بهتر است کلیشه های منفی در مورد پلاستیک را دور بیندازید!

جایگزینی برای شیشه

طلق یکی از ماده های جایگزین شیشه است که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم. طلق کریستال ورقه های شفافی هستند که خصوصیات منحصر به فرد فراوانی دارند . از جمله اینکه طلق کریستال مقاومت بسیار بالایی دارند .همچنین این طلق ها چگالی پایینی دارند .به این معنی که این طلق ها بسیار سبک هستند. در این مطلب قصد داریم ضمن آشنایی با طلق کریستال ، به این سوالات بپردازیم که طلق ها چگونه و از چه موادی ساخته میشوند؟ کاربرد آن ها چیست ؟ همچنین به شکل خاص تر یکی از مهمترین طلق های مورد استفاده در بازار ، یعنی طلق شفاف کریستال را معرفی خواهیم کرد .

طلق چیست

برای معرفی طلق کریستال شفاف ابتدا به معرفی طلق میپردازیم . طلق ها اجسامی شفاف و نیمه شفاف هستند که به طور کلی از پلاستیک ها ساخته میشوند . در زمان ساخت اولین طلق ها ، آن ها مثل طلق های امروزی شفاف نبودند . طبیعتا استفاده کمتری نیز داشتند و چندان مورد توجه نبودند . اما با پیشرفت روز افزون در مهندسی شیمی این قضیه بر عکس شد . امروزه طلق هایی بسیار با کیفیت و حتی کاملا مشابه به شیشه ساخته میشوند . در واقع طلق ها کاملا به زندگی انسان ورود کرده‌اند . همین الان که شما در حال مطالعه این نوشته هستید به احتمال تقریبا 100% صفحه نمایشی که به آن خیره هستید از جنس طلق است ! البته فناوری ساخت طلق فقط یک مورد نیست و انواع و اقسام طلق ها با متد های متفاوت ساخته میشوند از جمله پلکی گلاس ، طلق کریستال (پلی استایرن) و طلق های پلی کربنات و … .

ساختار طلق ها

به طور کلی طلق ها در دسته پلیمر های ترموپلاستیک جای میگرند . در علم مواد منظور از ماده پلیمری ، ماده ای است درشت مولکول که از واحد های تکرار شده مولکول های کوچکتر تشکیل شده است . پلیمر ها از نظر وجودی هم در طبیعت یافت میشوند هم در پالایشگاه ها ساخته میشوند . پروتئین و دی ان ای جاندران نمونه ماده های پلیمری طبیعی هستند! به پلیمر هایی که از طریق فرآیند های صنعتی ساخته میشوند پلیمر مصنوعی میگویند. از نظر کار شدگی پلیمرها به دو دسته گرماپلاستیک ها و گرماسخت ها تقسیم میشوند . پلیمر های گرماپلاستیک(ترموپلاستیک) هنگام تغییرات دمایی تغییر فاز میدهند . برای نمونه وقتی گرم میشوند و دمای آن ها از دمای انتقال شیشه بالاتر میرود حالت نرم پیدا میکنند . هنگام سرد شدن نیز سفت و سخت میشوند .ویژگی های این دسته بعد از تغییر فاز ثابت میماند. به این ترتیب طلق قابلیت شکل دهی خوبی دارد.

طلق شفاف خم

انواع طلق

  • پلی کربنات یا به اختصار PC
  • پلی استایرن یا کریستالی PS
  • پلکسی گلاس یا شیشه اکریلیک

مقایسه طلق ها

اگر بخوهیم انواع طلق ها را از نظر شفافیت و عبور نور و مقاومت مقایسه کنیم باید گفت : طلق های پلی کربنات نسبت به دیگر انواع طلق مقاومت بسیار بالاتری دارد. به خصوص از نظر ضربه گیری ، پلی کربنات برتری محسوسی نسبت به دیگر انواع طلق دارد. از نظر خصوصیت های نوری و به خصوص قابلیت عبور نور و شفافیت طلق های پلکسی گلاس کمی بهتر هستند. پلکسی گلاس از نظر وضوح تصویر نسبت به دو مدل دیگر بهتر است. از نظر قیمتی نیز طلق های پلی استایرن از دیگر طلق ها ارزانتر هستند. هر سه نوع برای نیازهای گوناگون کاربردی هستند.

طلق شفاف اکریلیک یا پلکسی گلاس شفاف یکی از بهترین طلق های شفاف موجود در بازار هستند. ماده پایه برای ساخت طلق اکریلیکی اسید اکریلیک است. در واقع این طلق ها از نظر شفافیت نسبت به دیگر انواع طلق شفاف برتری دارند. میزان نوری که میتوانند از این طلق ها عبور کرده و وارد فضا شود حدود 92% است! به این معنی که 92 درصد تابشی که به این طلق ها تابیده میشود توان عبور از طلق را دارند. این میزان حتی در مقایسه با شیشه نیز برتری دارد. علاوه بر این مورد طلق های شفاف اکریلیک طلق های شفاف اکریلیک علاوه بر اینکه دارای شفافیت بسیار عالی هستند از نظر جنبه های فیزیکی نیز خوب هستند و به نسبت شیشه 20 برابر قوی‌تر هستند. طلق های اکریلیک شفاف برای ساخت دیوارها و سقف های طلقی و پنجره های نورگیر ، ساخت پارتیشن ، ساخت آکواریوم و … مناسب هستند.

طلق شفاف پلی کربنات

اگر چه طلق های پلی کربنات به دلیل خصوصیات فیزیکی و مقاومت عالی شناخته شده هستند اما جالب است بدانید که طلق شفاف پلی کربنات از نظر شفافیت نیز عملکرد قابل قبول و سطح بالایی دارد. طلق های پلی کربنات عبور نور 82 درصدی دارند که میزان مطلوبی است. جالب است بدانید که طلق های پلی کربنات سخت ترین ماده دارای شفافیت هستند. این طلق ها به نسبت شیشه 200 برابر قوی تر هستند. طلق های پلی کربنات برای ساخت دیوارها و سقف های طلقی ، پنجره ، ضدگلوله ، ساخت بدنه خودرو و … کاربرد دارند. طلق های شفاف پلی کربنات علاوه بر مقاومت و شفافیت بالا دارای استحکام بالایی هستند و در طولانی مدت نیز کیفیت خود را حفظ میکنند

طلق شفاف یو وی

نور خورشید دارای طیف پیوسته است. بدین معنی که نور خورشید دارای فرکانس ها مختلف است. آن بخشی از نور خورشید که طول موج آن ها بین 10 تا 400 نانومتر باشد اصلاحا اشعه یو وی یا فرابنفش مینامند.

اشعه یو وی با چشم قابل مشاهده نیست و گستره طول موج آن پایینتر از طول موج مرئی است. یو وی دارای مزایا فراوانی است اما اگر مدت طولانی در معرض این تابش باشید این قضیه معتبر نیست. اشعه میتواند به سلامتی آسیب برساند و به خصوص برای پوست انسان مضر است. مضرات فرابنفش در طولانی مدت تنها مربوط به سلامتی انسان نیست و عمر مفید طلق ها را نیز کاهش میدهد. علاوه بر این سبب زردی طلق نیز میشود که سبب افت ظاهر و شفافیت طلق میشود. برای حل این مشکل طلق شیشه ای یو وی تولید میشود که در برابر اشعه یو وی مقاومت هستند.

طلق شفاف کریستال

طلق کریستال

نام علمی طلق کریستال ، پلی استایرن( در زبان انگلیسی : Polystyrene) یا به اختصار PS است . آن ها یک پلیمر مصنوعی هستند که در پتروشیمی ها فرآوری میشوند . برای تهیه طلق کریستال در پتروشیمی از مایع استایرن استفاده میکنند . استایرن یک ماده بی بو و بی رنگ است . جالب است که در گوشت گاو و قهوه و بسیاری از خوراکی های دیگر مقداری استایرن موجود است ! استایرن یک نوع پلیمر هیدروکربن است .بعد از انجام یک سری واکنش در پتروشیمی نهایتا ماده پلی استایرن که نوعی پلاستیک است تهیه میشود . با توجه به مزایای فراوان پلی استایرن در صنایع مختلف از این متریال استفاده میشود ، برای نمونه در خودرو یا در بسته‌بندی غذا ، طبقه‌های یخچال ، لوازم خانگی ، نمایشگر و … . این طلق جز پرکاربردترین طلق ها است و سالانه چندین میلیون تن از این طلق تولید میشود.

تاریخچه پلی استایرن

پلی استایرن برای اولین بار در سال 1839 میلادی توسط یک شیمی دان آلمانی ساخته شد. وی از طریق فرآیند تقطیر بر روی ماده‌ای مونومری توانست بعد از چند روز ماده‌ای ژله ای مانند بسازد . البته در ابتدا درک کمی از ماهیت واقعی پلی استایرن وجود داشت . شناخت کامل پلی استایرن تا سال 1865 میلادی طول کشید! تولید تجاری پلی استایرن از سال 1931 میلادی و توسط شرکت فاربن انجام شد. بعد از این با پیشرفت های فراوان مهندسی شیمی هر روز بر استفاده های تجاری از پلی استایرن افزوده شد و امروزه این مواد با بهبود کیفیت کاربردهای فراوانی دارند. طلق های پلی استایرن در انواع مختلف در بازار موجود هستند.

مقایسه مقاومت در مقابل سایش و خوردگی ورق کریستال و ورق های پلکسی:

هر دوی این ورقه ها در مقابل نیروهای سایشی از مقاومت بسیار کمی برخوردارند که این مسئله باعث شده است که نتوان آنها را با هر وسیله‌ای تمیز کرد.

مثل نباید از اسفنج های سنگین در تمیز کردن آنها استفاده کرد برای مثال استفاده از صابون و آب معمولی برای این کار می تواند گزینه مناسبی باشد.

نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که معمولاً در مقابل مواد شیمیایی سخت، پلکسی مقاومت بیشتری نسبت به ورق کریستال از خود نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *