طلق کریستال (ایرانی ) یا پلکسی گلاس !!!

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

شاید شما نیز تا به حال در بازار با اسم‌هایی از قبیل ورق پلکسی گلاس، ورق کریستال، ورق اکریلیک و … مواجه شده باشید و تنوع این اسامی باعث گیج شدن شما شده باشند. دیگر نیاز نیست نگران باشید.

این مقاله با بیان تمام ویژگی‌ها و تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس، به شما کمک می‌کند تا یک بار برای همیشه به تمامی سوالات خود پاسخ دهید. پس ادامه‌ی این متن را از دست ندهید.

تفاوت ورق کریستال با پلکسی گلاس فروشگاه آفرت لیزر

طلق کریستال چیست؟

برای این که تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس را به شکل دقیق بیان کنیم، نیاز است تا در ابتدا با تعریف هر کدام به شکلی جامع و کامل آشنا شویم.

طلق کریستال، در ایران با نام‌های طلق شیشه‌ای و طلق کریستال ایرانی نیز شناخته می‌شوند. این ورقه‌ها در دو نوع شفاف و رنگی تولید می‌شوند که البته نوع رنگی آن هم تا حد زیادی شفافیت دارد و کاملا مات نیست.

مهم‌ترین نکته در خصوص ورق کریستال، ظاهر و شکل آن است. این نوع ورقه‌ها چه در حالت رنگی و چه به شکل بی‌رنگ شفافیتی شبیه به شیشه دارند. همچنین، از روکشی پلاستیکی برخوردار هستند که هدف اصلی آن، محافظت از طلق در برابر خط و خش یا خراشیدگی سطحی است.

مورد دیگری که بهتر است در مورد طلق کریستال بدانید، این است که طلق شیشه‌ای چندان انعطاف پذیر نیست. بنابراین در خم کردن آن محدودیت وجود دارد. خم کردن یا تا کردن بیش از حد ورق‌های طلق باعث شکستن و تکه تکه شدن این محصول خواهد شد.

تا اینجای کار یک آشنایی کلی با ورق طلق کریستال ایرانی پیدا کرده‌اید. حالا به سراغ ورق پلکسی گلاس می‌رویم.

ورق پلکسی گلاس چیست

ورق پلکسی گلاس چیست؟

نام دیگر ورق پلکسی گلاس، ورق اکریلیک است. در زبان انگلیسی به تمامی مدل‌های ورق اکریلیک Plexi glass می‌گویند که نشان می‌دهد ورق اکریلیک با ورق پلکسی گلاس تفاوتی ندارد.

اگر بخواهیم از نظر ظاهر و ساختار یک ورق پلکسی گلاس را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تمام سطح رویی این ورقه‌ها با روکشی از جنس کاغذ پوشیده شده است تا از خراشیده شدن سطح و افتادن خط و خش بر روی آن جلوگیری کند.

این مسئله اهمیت بسیاری دارد، چرا که خط افتادن بر روی سطح پلکسی گلاس، زیبایی ظاهر آن را از بین می‌‌برد و جلوه‌ی خوبی ندارد. با وجود این که این روکش به عنوان محافظ برای ورق عمل می‌کند، اما به اندازه‌ی کافی مقاومت ایجاد نمی‌کند.

به همین دلیل، نحوه نگهداری از پلکسی گلاس اهمیت دارد و همچنان باید در زمان حمل و نقل و یا تمیز کردن ورقه‌ها مراقب باشید که صدمه‌ای به سطح آن‌ها وارد نشود.

ورق‌های پلکسی گلاس به دلیل استفاده از فرمول ساخت PMMA یا همان پلی متیل متاکریلات، ظاهری خشک و محکم دارد اما در اصل، بسیار انعطاف پذیر است. بنابراین ورق‌های اکریلیک تا حد زیادی قابل تا کردن یا خم شدن هستند و خرد نمی‌شوند.

این ورقه‌ها طرفداران زیادی در بازار دارند و به دلیل درخواست بالای مشتریان، در اکثر رنگ‌ها موجود هستند.اکنون که با تمام ویژگی‌های طلق کریستال و ورق پلکسی گلاس آشنا شده‌ایم، نوبت به بررسی تفاوت این دو محصول رسیده است. در بخش بعدی، به بیان چند تفاوت طلق و ورق اکریلیک خواهیم پرداخت.

ورق پلکسی گلاس چیست

تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟

تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس ، در پنج مورد خلاصه می‌شود که عبارتند از: استقامت در برابر شرایط جوی، تفاوت در قیمت، تفاوت مقاومت در برابر خط و خش، تفاوت استقامت در برابر وزن و ضربه و تفاوت در روش برشکاری.

  • متفاوت در برابر شرایط آب و هوایی

در صورتی که قصد دارید از طلق کریستال یا ورق پلکسی گلاس در هوای آزاد استفاده کنید، باید بدانید که سرما، گرما و تابش نور خورشید می‌تواند در گذر زمان به مات شدن و یا زرد شدن این ورقه‌ها منجر شود.

با این وجود، میان این دو، ورق پلکسی گلاس مقاومت بیشتری در برابر این عوامل دارد. ورق‌های پلکسی گلاس برعکس طلق کریستال، می‌تواند مدت زمان بیشتری در برابر اشعه‌های UV خورشید دوام بیاورد و به همین دلیل، استفاده از آن به صرفه‌تر خواهد بود.

  • متفاوت در قیمت

مورد دیگری که می‌تواند باعث تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس شود، قیمت آن‌ها است. برای تولید هر کدام از این دو محصول، از فرمولاسیون و مواد اولیه‌ی متفاوتی استفاده می‌شود که طبیعتا باعث ایجاد تفاوت در قیمت آن‌ها نیز می‌شود.

طلق شیشه‌ای یکی از زیرمجموعه‌های پلی استایرن است، در حالی که همان طور که در بخش قبل اشاره شد، ورق‌های پلکسی گلاس از ترکیب شیمیایی پلی متیل متاکریلات ساخته می‌شوند که هزینه‌ی بالاتری دارد.

این ترکیب به دلیل قیمت بالا، نتوانسته است به اندازه‌ی پلی استایرن در بازار مصرف رواج پیدا کند. بنابراین، طلق کریستال، قیمت کمتری نسبت به پلکسی گلاس دارد.

تفاوت قیمت ورق کریستال و ورق پلکسی گلاس
  • متفاوت در برابر خراشیدگی و خط و خش

این دو محصول هرکدام از یک لایه‌ی محافظ برخوردار هستند، با این وجود، این لایه‌ی محافظ پس از نصب هر ورق، از آن جدا می‌شود. همچنین مقاومت ورق پلکسی گلاس در برابر خراش و خط خوردگی، کمی بالاتر از ورق‌های طلق شیشه‌ای است.

  • متفاوت در مقاومت و استحکام

با توجه به این که طلق‌های شیشه‌ای توانایی خم شدن ندارند و زود می‌شکنند، به همین دلیل طبیعی است که مقاومت بالایی نداشته باشند. به همین دلیل، در مواردی که نیاز به تحمل وزن است، مانند طبقات ویترین مغازه‌ها، بهتر است از پلکسی گلاس استفاده شود.

ورقه‌های طلق شیشه‌ای نیز به دلیل ظرافتی که دارند، در بخش‌هایی مانند نورگیرهای سقفی کاربرد دارند که نیازی به تحمل فشار و وزن نباشد.

تفاوت ورق کریستال و پلکسی گلاس در مقاومت در برابر ضربه
  • متفاوت در برابر برشکاری دستی یا لیزری

در کل برای برش ورق طلق شیشه‌ای و ورق پلکسی گلاس، می‌توان از سه روش دستگاه برش رومیزی، کاتر طلق بر و دستگاه برش لیزری استفاده کرد.

با این وجود، طلق شیشه‌ای در برابر انواع برش کمی ضعیف عمل می‌کند و ممکن است کیفیت ورقه‌های برش خورده کاهش پیدا کند. این در حالی است که پلکسی گلاس در برابر تمام این روش‌های برشکاری به خوبی عمل می‌کند و نتیجه‌ی مناسبی ارائه می‌دهد.

برش لیزری پلکسی گلاس به شما لبه‌های ذوب شده تحویل نخواهد داد. برش پلکسی گلاس با دست نیز بسیار راحت انجام می‌شود.

طلق شیشه‌ای پس از برش خوردن با دستگاه رومیزی، ممکن است در بخش لبه دچار زائدگی شود. برش آن با کاتر نیز به لبه‌های ناهمسان می‌انجامد و اگر از لیزر استفاده شود، به دلیل درصد بالای پلاستیک، بخش کمی از لبه‌های ورق آب خواهند شد.

این در حالی است که ورق پلکسی گلاس در زمان برش با هر کدام از این تجهیزات، با هیچ کدام از این مشکلات روبرو نخواهد شد. به همین دلیل، برش پلکسی گلاس در کل بیشتر پیشنهاد می‌شود.

شباهت میان طلق کریستال و پلکسی گلاس چیست؟

با توجه به این که هر کدام از این دو نوع ورق، از فرمولاسیون متفاوت و مواد اولیه‌ی مختلفی استفاده می‌کنند نمی‌توان در این بخش شباهتی میان این دو پیدا کرد. موارد استفاده از این دو محصول نیز به دلیل ویژگی‌های متفاوتی که دارند کاملا با هم متفاوت هستند.

با این وجود، می‌توان به این نکته اشاره کرد که هردوی این مدل ورقه‌ها، به دلیل داشتن سطح حساس، در معرض برداشتن خط و خش هستند. خصوصا پس از این که نصب می‌شوند و ورق محافظ روی آن‌ها برداشته می‌شود، ممکن است به راحتی خراش بردارند.

تا به امروز تنها یک راهکار برای این مشکل وجود دارد. باید در نگهداری آن دقت شود و تمیز کردن آن نیز دستورالعمل خاص خود را دارد. در ابتدا، باید با یک پارچه‌ی نرم گرد و خاک سطح ورق را پاک کنید. سپس با استفاده از یک دستمال پنبه‌ای و نرم و اسپری شیشه پاک کن، سطح مورد نظر خود را به آرامی تمیز کنید.

تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس در کاربرد

از طلق کریستال، در صنایع ساختمان سازی استفاده می‌شود. به طور مثال، به دلیل وزن کمی که دارد در مواردی مانند ساخت سقف کاذب کاربرد دارد. از سوی دیگر، صنایع تزئینی و دکوراتیو نیز از ورق طلق کریستال استفاده‌ی بسیاری می‌کنند.

این ورقه‌ها همچنین در صنایع بسته بندی، مانند ساخت ظروف یک بار مصرف کاربرد خاص خود را دارند. با این وجود، باید توجه داشته باشید که به دلیل مقاومت پایینی که ورقه‌های طلق کریستال در برابر اشعه‌های نور خورشید دارند، باید از این محصول در محوطه‌های داخلی استفاده کرد.

چرا که در فضای آزاد، تحت تاثیر نور آفتاب، رنگ و شفافیت خود را به سرعت از دست می‌دهند که نمای زیبایی ندارد.

از سوی دیگر، پلکسی گلاس در مواردی مانند استندهای فروشگاه‌ها، دیواره و سقف گلخانه‌ها، نورگیر و سقف کاذب، در و پنجره‌ی ساختمان‌ها به عنوان جایگزین شیشه، ساخت زیردریایی، ایستگاه‌های اتوبوس، عینک طبی، باجه‌های بانک، قوطی‌های بسته بندی دارویی، ساخت لوگو و بروشورها، چراغ‌ها و شیشه‌های انواع اتومبیل و موارد دیگری از این قبیل کاربرد فراوانی دارد.

تفاوت ورق کریستال و ورق پلکسی گلاس در چیست

سخن آخر

اکنون با دانستن تفاوت طلق کریستال و پلکسی گلاس، می‌توانید به صورت قطعی انتخاب کنید که کدام یک از این دو گزینه برای نیاز و شرایط شما مناسب هستند. با این وجود، اگر هنوز هم شک دارید، بهتر است از یک تیم باتجربه، مشورت بگیرید.

فروشگاه آفرت لیزر، با بیست سال سابقه در فروش بهترین نمونه‌های ورق پلکسی گلاس و طلق شیشه‌ای، آماده است تا شما را در خرید محصول ایده آل خود یاری کند. برای اطلاعات بیشتر، با متخصصان آفرت لیزر تماس برقرار کنید. از همراهی شما عزیزان تا این لحظه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *