مقایسه ورق پلکسی گلاس(ورق اکریلیک) و ورق کریستال(پلی کربنات)

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

ورقه های اکریلیک و پلی کربنات درمقایسه باهم ویژگی های متفاوت دارند. سوال اینکه ورق کریستال بهتر است یا پلکسی گلاس؟ در ذهن افراد زیادی است. زیرا ورق پلکسی و کریستال به ظاهر مشابه هستند و هر دو جزو مواد پلاستیکی که بیشترین استفاده را در بازار دارند. هر دو دارای مزایا و معایب هستند. به صورت خلاصه می توان گفت که، ورق های اکریلیک درخشان تر و ورق پلی کربنات (کریستال) محکم تر است. اکریلیک و پلی کربنات هر دو وزن کمتری در مقایسه با شیشه دارند اما هر دو آنها از شیشه در برابر ضربات بسیار محکم تر اند. تمیز کردن هر دو ماده نیز بسیار آسان است.

در زیر، فروشگاه آفرت لیزر مزایا و معایب هر یک از ورق پلکسی و ور ق کریستال را به صورت تخصصی بررسی کرده و برخی از کاربردهای معمول برای هر نوع را ارائه می دهیم:

مقایسه نحوه ساخت ورق کریستال و ورق پلکسی گلاس:

پلی کربنات (ورق کریستال) و پلاستیک اکریلیک (ورق پلکسی) هر دو پلیمر هستند. پلیمر به سادگی یک ماده ساخته شده از مولکول های مختلف است که در زنجیره طولانی با هم مرتبط هستند. در نتیجه، ظاهر پلی کربنات و اکریلیک، با توجه به انواع خاصی از مولکول هایی که از آنها تشکیل شده است و با هم ترکیب می شوند، بسیار شبیه هم است. این فرایند کلی ایجاد شده به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می شود.

مقایسه ورق پلکسی گلاس(ورق اکریلیک) و ورق کریستال(پلی کربنات)

پلی کربنات بدون واکنش بین بیسفنول A و فسژن COCl2 تولید نمی شود. از سوی دیگر، اکریلیک توسط سنتز متیل متاکریلات ساخته شده است. متیل متاکریلات معمولاً با واکنش استون با سیانید سدیم برای تولید استون سیانوهیدرین ایجاد می شود. سپس با الکل متیل واکنش داده می شود تا نهایتاً متیل متاکریلات را تولید کند.

اینها رایج ترین روش ها برای ایجاد این پلیمر ها هستند. با این حال، انواع مختلفی از پلی کربنات و اکریلیک وجود دارد، مخصوصاً هنگام ایجاد ورق های پلاستیکی با کیفیت ویژه مانند رنگ، انعکاس، ضد استاتیک، فیلتر UV و…

ورق پلکسی چگونه ساخته می شوند؟

با استفاده از فرآیند شناخته شده به عنوان پلیمریزاسیون فله، مونومر (متیل متاکریلات) و کاتالیزور (معمولاً پراکسید ارگانیک) به یک قالب ریخته می شود که برای تولید واکنش پلیمر و تشکیل پلاستیک اکریلیک، حرارت داده می شود. سپس ورق های اکریلیک ساخته شده پس از آن سرد می شوند. ورق اکریلیک نازک را می توان در ۱۰ تا ۱۲ ساعت جدا ساخت، اما ورق های ضخیم تر ممکن است چندین روز زمان نیاز داشته باشند. سپس قالب ها خنک می شوند، باز می شوند و ورقه های پلاستیکی اکریلیک بلافاصله مورد استفاده قرار می گیرند یا بیشتر برای بهبود کیفیت کلی محصول نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه ورق پلکسی گلاس(ورق اکریلیک) و ورق کریستال(پلی کربنات)

سلول بتنی و پلیمریزاسیون جامد مداوم دو روش برای ساخت صفحات پلاستیکی اکریلیک است.

سلول بتونی شایع ترین شکل پلیمریزاسیون فله ای است زیرا در ساخت ورق های اکریلیک در ضخامت های ۰.۰۶ تا ۶.۰ اینچ و عرض از ۳ فوت تا چند صد فوت رایج می باشد.

روش پیوسته پلیمریزاسیون فله سریعتر و کارآمدتر است زیرا این روش بطور خاص برای ساخت ورق های پلاستیکی اکریلیک با ضخامت نازک تر و عرض های کوچکتر از سلول های بتنی تولید می شود.

ورق های کریستال چگونه ساخته می شوند؟

پلی کربنات را می توان در انواع مختلفی از قبیل اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری ضربه، ترموفرمینگ و غیره تولید و پردازش کرد. با این حال، وقتی تولید ورق های پلی کربنات انجام می شود، فرایند تولید اکستروژن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای شروع فرایند، رزین خام (گلوله های پلی کربنات) به یک اکسترودر تغذیه می شود و به دمای مطلوب ذوب می شود. سپس مواد پلی کربنات ذوب شده از طریق یک قالب ساخته می شود که به شکل ورق های مسطح با طول های مختلف، عرض ها و ضخامت ها با مقطع یکنواخت ساخته شده است. در طول این فرآیند، ورقه پلی کربنات را می توان با رنگ، براق یا کم خام، سطوح صاف یا بافت و در لایه های تک یا چند لایه تولید کرد.

هنگامی که ورق پلی کربنات از طریق فرآیند اکستروژن تولید می شوند، می توان آنها را برای دستیابی به محصول نهایی مورد نیاز، پردازش کرد.

مقایسه مقاومت در برابر شکستگی ورق کریستال و ورق اکریلیک

هم ورق پلی کربنات و هم پلکسی مقاومت بیشتری در برابر ضربات به نسبت شیشه دارند این به این علت است که هر دو پلاستیک ها به شدت مقاوم هستند. بین دو آنها، با این حال پلی کربنات، مقاوم تر از پلکسی است، به طور مداوم ورق کریستال بیش از ۳۰ برابر مقاومت ضربه شیشه ای دارد و همچنین بسته به شیوه ای که اکریلیک (پلکسی) ساخته شده است می تواند از ۱۰ تا ۲۴ برابر مقاومت شیشه ای برخوردار باشد،

مقایسه ورق پلکسی گلاس(ورق اکریلیک) و ورق کریستال(پلی کربنات)

مقایسه تنوع رنگ پلی کربنات و ورق پلکسی:

اکریلیک در پالت رنگی بسیار متنوعی موجود است که چنین چیزی در مورد پلی کربنات موجود نیست و دارای طیف رنگی بسیار محدودی است، هر چند که در اکثر رنگهای استاندارد موجود می باشد. با این حال، بر خلاف اکریلیک، وضوح رنگ پلی کربنات در طول زمان کاهش می یابد و ورق را با رنگ زرد را با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اشعه UV اشغال می کند.

مقایسه مقاومت سایشی ورق اکرلیک با ورق کریستال

مقاومت سایشی آنها (به ویژه پلی کربنات) بسیار پایین است و به راحتی خش می افتند، این به این معنی است که باید از راه های تمیز کردن آنها با ساینده و اسفنج های سنگین یا پاک کننده ها اجتناب شود. هر دو به راحتی با صابون و آب معمولی تمیز می شوند، اما اکریلیک به مواد شیمیایی سخت تر نسبت به پلی کربنات مقاوم است و نباید با پاک کننده های شیشه یا اسپری های مبتنی بر آمونیاک تمیز شود.

برش لیزر پلی کربنات (برش لیزر کریستال) برش لیزر پلکسی (برش لیزر اکرلیک)

برش لیزر در ورق های کریستال بالاتر از ۱ میلیمتر به سختی انجام می شود. ولی در ورق پلکسی به راحتی می توان برش لیزر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *