پشت چسبدار کردن ورق پلکسی و طلق پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

آموزش مراحل و نکات پشت چسبدار کردن انواع طلق

پشت چسبدار کردن ورق های پلکسی کاری آسان به نظر می رسد که با رعایت چند نکته می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

روکش محافظ طلق

ورق هایی که در برش لیزری استفاده می شوند دارای یک روکش محافظ کاغذی هستند که در هر دو طرف طلق چسبانده شده است. این روکش باعث می شود هیچ گونه خط و خشی از کارخانه تا زمان استفاده روی طلق نیفتد.

البته ورق های مولتی استایل که فقط یک طرف آن مورد استفاده قرار می گیرد روکش دارد و پشت این ورق ها روکش ندارد.

دسته دیگر ورق ها به نام هایمپک که مصارف جانبی دارند فاقد روکش هستند.

پشت چسبدار کردن ورق پلکسی و طلق پلکسی گلاس

شروع کار: جدا کردن روکش محافظ

برای پشت چسب دار کردن ورق های پلکسی مختلف می بایست روکش یک طرف ورق کنده شود که به این کار پوست کن کردن طلق گفته می شود.

پس از جدا کردن روکش ورق نوبت چسباندن چسب دوطرفه روی سطح ورق می باشد.

نکته ای که باید در این مرحله به آن توجه کرد این است که پس از کندن رویه طلق پلکسی گلاس می بایست در مدت زمان کمی آن را پشت چسب دار کرد.

چرا که اولا نشستن گرد و خاک و غبار محیط روی سطح کار از تمیزی کار می کاهد و در برخی موارد باعث خرابی کار می شود. این نکته در برش کار های ریز اهمیت پیدا می کند؛ چرا که دانه های غبار و خاک زیر چسب مانع از چسبیدن کامل حروف و یا اشکال بریده شده روی سطح اصلی می شود.

دوما ورق های مختلف پس از جدا کردن کامل رویه محافظ تاب بر می دارند و عملیات برش را به دلیل داشتن انحنا دچار اختلال می کنند. پس بهتر است پس از کندن روکش بلا فاصله آن ها را پشت چسبدار کنیم.

پشت چسبدار کردن ورق پلکسی و طلق پلکسی گلاس

ابعاد چسب

برای این که کار نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد توصیه می شود از تکه های کوچک چسب برای پشت چسبدار کردن استفاده شود. این بدان معناست که در شیت های بزرگ رول را به طور سر تا سری روی ورق نمی کشیم. استفاده از چسب در طول های بزرگ تر احتمال کج شدن یا چروک خوردن چسب روی طلق را بیشتر می کند و ممکن است زیر چسب حباب های هوا به وجود بیاید.

بهتر است چسب را به صورت تکه های کوچکتر (با طول ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر برای چسب هایی با عرض رول تا ۲۰ سانتی متر) برش بزنیم و بعد روی طلق بچسبانیم.

مساله دیگری که شاید برای این کار مهم ترین قسمتش باشد این است که برای نصب چسب روی ورق حتما از کاردک استفاده شود.

استفاده از کاردک باعث میشود چسب خیلی یکدست و صاف روی ورق بنشیند در صورتیکه چسباندن با دست خالی باعث میشود زیر کار هوا و حباب بوجود بیاید.

کاردک مخصوص چسباندن استیکر
کاردک مخصوص چسباندن استیکر

البته کاردک کشی هم نکات خاص خودش را دارد  و به کمی تمرین و تجربه هم نیاز دارد تا ورق پشت چسبدار شده کاملا صاف و بدون هوازدگی آماده بشود.

نوع چسب

برای پشت چسبدار کردن انواع طلق ها بهترین چسبی که پیشنهاد می شود چسب دو طرفه سلولزی است.

این چسب ها از چسبندگی و مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند و ضخامت خیلی کمی هم دارند. البته مدل دیگری چسب دو طرفه پلاستیکی هم برای این کار استفاده می شود ولی با این حال چسب دو طرفه سلولزی گزینه مناسب تری برای این کار است.

 از نکات دیگری که در هنگام پشت چسبدار کردن ورق های مختلف باید به آن توجه کرد این است که روی طلق کاملا خشک باشد و همان طور که گفته شد عاری از هر گونه گرد و غبار باشد. بر خلاف استیکر و برچسب ( که از آب برای چسباندن آن استفاده می شود) برای چسباندن چسب دوطرفه از آب استفاده نمی شود.

نکته دیگر آن که سطحی که ورق را روی آن قرار می دهیم باید یکدست و صاف و ثابت باشد و از چسباندن چسب هنگامی که ورق به صورت زاویه دار به دیوار تکیه داده شده است خودداری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *