۷ کاربرد ورق پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

در این مطلب می‌خواهیم پیرامون کاربرد ورق پلکسی گلاس برای شما توضیحاتی ارائه کنیم. پیشتر در مطالب قبلی بلاگ فروشگاه آفرت لیزر  گفتیم که پلکسی گلاس نوعی ورق اکریلیک شبیه به شیشه است که برخی ویژگی‌های شیشه را دارد؛ اما شیشه نیست و اگر مزایای آن را برشمریم، شاید عیب‌های ناچیز آن خیلی به چشم نیاید. به همین خاطر جایگزین مناسبی برای شیشه و آینه است.

استفاده از شیشه و آینه بخشی از هنر ایرانی است و اگر نگاهی به اماکن تاریخی ایران بیاندازید، قسمت مهمی از معماری این اماکن را شیشه و آینه تشکیل داده است. ساخت تالارهای شاهانه با استفاده از شیشه رنگی و آینه‌کاری که در دوران صفویه اوج گرفت و به مذاق شاهان قاجار هم خوش آمد و این مسیر را ادامه دادند حکایت از همین ماجرا دارد.

حالا در دوران معاصر نیز دوباره اقبال به استفاده از شیشه رنگی و آینه زیاد شده و به نوعی مد روز است و خیلی‌ها تمایل به انجام این کار دارند ولی به دلیل قیمت بالایی که دارد شاید چندان مقرون به صرفه نباشد.

چیزی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد، جایگزین کردن انواع شیشه، شیشه رنگی و آینه با همین شیشه‌های اکریلیک یا پلکسی گلاس است که نه تنها تنوع بسیار بالایی دارد بلکه مقرون به صرفه است و کاربردهای فراوانی دارد.

ما در ادامه می‌خواهیم درباره کاربرد پلکسی در ساختمان، تزئینات، فضاسازی، انواع سقف‌های کاذب، ساخت لوکیشن، در آشپزی، جعبه‌ سازی و غیره صحبت کنیم. همچنین این مقاله و مقاله راهنمای خرید پلکسی را قبل از خرید پلکسی گلاس گلاس مطالعه کنید تا خریدی مطمئن تر و هدفمند داشته باشید. همین جا امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

کاربرد پلکسی, ساختمانی شیشه‌ای اما نشکن بسازید!

کاربرد پلکسی در ساختمان و فضاسازی آنقدر زیاد است که شاید نتوان به همه آن‌ها اشاره کرد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت هرجا شیشه و آینه‌ای به کار می‌رود را می‌توان با استفاده از پلکسی گلاس درست کرد. علاوه بر این هرجایی که به صورت بالقوه بتوان با استفاده از شیشه و آینه تزئین کرد اما به دلیل خطرات ناشی از شکستگی از آن اجتناب می‌کنیم را به صورت بالفعل می‌توان با پلکسی گلاس ساخت؛ چراکه پلسکی گلاس بر خلاف شیشه و آینه، نمی‌شکند و امنیت بالایی دارد.

۷ کاربرد ورق پلکسی، از ساختمان‌سازی تا کیک‌پزی!

کاربرد ورق پلکسی به دلیل شفافیت بالایی که دارد و همچنین به این دلیل که به خوبی می‌تواند نور را از خود عبور دهد، محدودیت‌های استفاده را برای ما کاهش داده است. این ورق‌ها انعطاف‌پذیری خوبی داشته و انواع مختلفی دارد. البته اگر می‌خواهید انواع پلکسی گلاس را بشناسید توصیه می‌کنیم حتما مطلب زیر را بخوانید:

۱) کاربرد ورق پلکسی گلاس در تابلوسازی

یکی از متداول‌ترین کاربردهای پلکسی استفاده از آن به عنوان تابلو پلکسی است. شاید اگر بگوییم بیشترین استفاده از ورق اکریلیک همین تابلو پلکسی است، گزاف نگفته باشیم. به چند دلیل از شیشه اکریلیک به عنوان تابلو پلکسی استفاده می‌کنند:

  • به راحتی برش می‌خورد و مانند شیشه، برش دادن آن سخت نیست.
  • وقتی از پشت به آن نور تابانده می‌شود، منظره بسیار شفاف و چشمگیری ایجاد می‌کند.
  • از آنجایی که در تبلیغات جلب توجه اهمیت بالایی دارد، تابلو پلکسی چشم‌نواز بوده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.
  • در صورتی که نیاز به ایجاد انحنا در قسمتی باشد به آسانی می‌توان این کار را انجام داد.
  • در برابر نور خورشید، باد، باران و شرایط جوی مختلف نیز مقاوم است

۲) کاربرد پلکسی؛ سقف پلکسی

حتما در انواع پاساژها، مراکز خرید و مال‌ها، هتل‌ها، آپارتمان‌ها، محیط‌های اداری و غیره سقف‌هایی را دیده‌اید که به آن سقف کاذب می‌گویند. برخی رنگی هستند و برخی مات، برخی نقش و نگار دارند و برخی ساده؛ این سقف‌های کاذب را با استفاده از همین سقف پلکسی درست می‌کنند.

کاربرد پلکسی در سقف

از جمله ویژگی‌های خوب پلکسی برای استفاده به عنوان سقف پلکسی را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

ویژگیمزیت
سبک استبه راحتی قابل نصب است
نمی‌شکنددر صورت فروریختن، آسیب جانی ندارد
تغییر رنگ نمی‌دهدزیبایی خود را از دست نمی‌دهد
نور را خوب عبور می‌دهداتلاف نور در محیط پایین است

۳) کاربرد ورق پلکسی در قنادی

واقعا یکی از لذت‌بخش‌ترین کاربردهای ورق پلکسی استفاده از آن به عنوان پلکسی قنادی است. اگر فیلم‌های این کار را دیده باشید دلتان می‌خواهد ساعت‌ها با استفاده از همین پلکسی قنادی، انواع کیک‌های مختلف را درست کنید.

برای این کار شما نیاز به ۳ قطعه ورق پلکسی گلاس دارید. اگر کیک شما دایره‌ای است، دو عدد پلکسی قنادی دایره‌ای به اندازه قطر کیکی که می‌خواهید درست کنید انتخاب کنید، مثلا اگر قطر کیک شما ۳۰ سانت است پلکسی قنادی شما باید ۳۲ سانت باشد، ۲ سانت برای خامه‌کشی.

یک قطعه را باید زیر کیک قرار دهید. سپس یک کاغذ قنادی روی آن بکشید تا در انتها بتوانید کیک را به راحتی از ورق پلکسی جدا کنید. حالا کیکی که آماده کرده‌اید را روی پلکسی قنادی بگذارید سپس خامه باترکریم را روی کیک بکشید و حالا پلکسی قنادی دوم را بالای کیک قرار دهید.

دقت کنید که دو قطعه پلکسی قنادی دقیقا روبروی هم قرار گرفته باشد. حالا خامه باترکریم را روی دیواره کیک بکشید. در اینجا قطعه سوم پلکسی قنادی وارد میدان می‌شود. این قطعه برخلاف دو قطعه دیگر، یک تکه پلکسی قنادی مستطیل شکل است که کار ماله یا کاردک را انجام می‌دهد. ارتفاع آن باید بیشتر از ارتفاع کیک شما باشد. در واقع این پلکسی قنادی مستطیلی باید دو لبه قطعات دایره‌ای شکل را بگیرد. حالا کیک را بچرخانید تا خامه‌های اضافی دیواره گرفته شود. امروزه کاربرد ورق پلسی به عنوان پلکسی قنادی بسیار متداول است و اکثر قنادی‌ها در سراسر دنیا از این روش استفاده می‌کنند. پلکسی قنادی به چند دلیل برای این کار مناسب است:

  • خُرد نمی‌شود و ذرات آن وارد کیک نمی‌شود.
  • بهداشتی است و اثر شیمیایی روی کیک ندارد.
  • سبک است و کار کردن با آن آسان است.
  • به راحتی از کیک جدا می‌شود.
  • ارزان است و می‌توان برای کیک‌های مختلف با قطرهای مختلف از این محصول استفاده کرد.

۴) کاربرد پلکسی در انواع نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و …

استند پلکسی یکی دیگری از کاربردهای ورق پلکسی است. بیایید چند مثال از این کاربرد پلکسی با هم مرور کنیم تا این کارایی را بهتر درک کنید:

  • حتما در کنفرانس‌های خبری، جلسات سازمان‌های بین‌المللی و جلساتی از این قبیل، روی میز هر مدعو دیده‌اید که اسم مهمان داخل یک استند شیشه‌ای شکل قرار گرفته است. برای این کار از استند پلکسی استفاده می‌شود.
  • حتما در جشنواره‌های مختلف، تندیس‌هایی که به نفرات برتر می‌دهند را دیده‌اید. مثلا در همین جشنواره فیلم فجر خودمان که روی آن نشان سیمرغ درج شده است! این تندیس‌ها نیز همین استند پلکسی است.
  • حتما در فروشگاه‌های مختلف، فضاهایی برای فروش ویژه برخی محصولات مشاهده کرده‌اید که داری قفسه‌های متعددی است. این قفسه‌ها نیز همان استند پلکسی است.

۵) آینه پلکسی؛ کاربرد ورق پلکسی گلاس در آینه سازی

کاربرد پلکسی در آینه سازی؛ پلکسی آینه ای

برای ساخت آینه پلکسی پشت آن جیوه می‌زنند؛ دقیقا مانند وقتی که می‌خواهند شیشه را تبدیل به آینه کنند. شفافیت آینه پلکسی هیچ چیز کمتر از آینه‌های متداول ندارد، ضمن اینکه ازانتر و سبک‌تر است و جابجایی آن آسان‌تر است.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «آینه چون نقش تو بنمود راست، خودشکن آینه شکستن خطاست!» این شعر برای آینه پلاکسی صدق نمی‌کند چون شکستنی نیست، بنابراین برای خودشناسی از آینه پلکسی استفاده نکنید!

آینه پلکسی جایگزین هرنوع آینه‌ای در هر جایی است. رنگ بندی مختلف و متنوعی دارد و برش دادن آن نیز آسان است.

۶) کاربرد ورق پلکسی در جعبه سازی

از جعبه پلکسی برای ساخت هر نوع جعبه‌ای می‌توانید استفاده کنید. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • ساخت انواع صندوق‌های رای‌گیری و انتخاباتی
  • ساخت انواع جعبه‌های تزئینی برای کادو و هدیه
  • ساخت انواع جعبه پلکسی برای اشیای گرانقیمت مثلا جعبه‌های لوازم میناکاری، سفال و غیره
  • ساخت جعبه نگهداری یا ویترین‌های مختلف برای جواهرفروشی‌ها و غیره

۷) کاربرد پلکسی و صنعت چاپ

یکی از کاربردهای ورق پلکسی این است که می‌توانید هر طرح و نقشی را روی آن چاپ کنید آن هم با بهترین کیفیت و باشفافیت تصویر بسیار بالا. مثلا می‌توانید یک منظره را با استفاده از چاپ روی پلکسی به عنوان تابلو استفاده کنید. تصویری که با طبیعت و منظره واقعی مو نمی‌زند.

کاربد ورق پلکسی در صنعت چاپ

برای این کار با استفاده از دستگاه‌های کاملا دیجیتال، تصویر یا طرح شما روی پلکسی چاپ می‌شود.

نکاتی درباره برش پلکسی و چسب پلکسی که باید بدانید

برای برش پلکسی باید از کاترهای مخصوصی به نام کاتر پلکسی یا کاتر طلق‌بر استفاده کنید که در بازار موجود است. این کاترها دو نوع است:

  • کاتر پلکسی کوچک
  • کاتر پلکسی بزرگ

برای اینکه برش پلکسی به بهترین نحو انجام شود توصیه می‌کنیم از کاتر پلکسی بزرگ استفاده کنید. برای هر برش پلکسی نیز کافی است از یک قطعه پلکسی دیگر به عنوان خط کش استفاده کنید و سپس چندین بار کاتر را روی محل برش بکشید و سپس با یک فشار دست قسمت برش خورده را جدا کنید.

چسب پلکسی نیز یک چسب مخصوص است که در واقع اگر بخواهیم درست‌تر بگوییم، چسب نیست بلکه یک مایع شیمیایی حلال است که در پزشکی از آن به عنوان ماده بیهوشی استفاده می‌شود اما برای چسباندن دو قطعه پلکسی آنرا رقیق می‌کنند. به چسب پلکسی، کلروفرم می‌گویند. چسب پلکسی بسیار فرار و بی‌رنگ است و از نظر ظاهری شبیه به آب است.

برای استفاده از چسب کلروفرم یا چسب پلکسی باید آنرا با استفاده از سرنگ بین دو قطع پلکسی بریزید، وقتی این کار را کردید هیچ اثری از چسب مشاهده نمی‌کنید. البته اگر چسب پلکسی روی خود پلکسی بریزد، آنرا لک می‌کند.

جمع‌بندی و نتیجه گیری درباره کاربرد ورق پلکسی گلاس

مطالبی که در بالا مشاهده کردید بخشی از کاربرد پلکسی است. در واقع هر چیزی که شما بخواهید بسازید را می‌توانید با پلکسی درست کنید. کاربرد ورق پلکسی گلاس در صنایع مختلف برای ساخت تجهیزات مختلف، در ساختمان‌سازی، در ساختن دکورها، لوکیشن‌های برنامه‌های تلویزیونی، استیج‌ها و هرآنچه فکرش را بکنید رواج دارد. ورق یا شیشه اکریلیک به دلیل ارزان و سبک بودن، مورد علاقه بسیاری از صنایع مختلف است و امروزه در دنیا به عنوان یک ماده پاک به حساب می‌آید. و برای خرید ورقهای پلکسی گلاس کافیست با فروشگاه آفرت لیزر تماس بگیرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *