تفاوت طلق و پلکسی گلاس

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

ورق‌های طلقی که در بازار و یا در جستجوهای خود می‌بینید انواع مختلفی دارند. و حتی ممکن است این سوالات نیز برای شما پیش آمده باشد: تفاوت طلق و پلکسی چیست؟ تفاوت طلق و پلی کربنات چیست؟ تفاوت پلی کربنات و پلکسی چیست؟ تفاوت ورق اکریلیک و پلکسی چیست؟

طلق، پلکسی گلاس، اکریلیک، پلی کربنات ، کریستال و غیره. این‌ها نام‌هایی‌ست که شما را گیج و سردرگم می‌کنند. برای این‌که یکبار برای همیشه با آن‌ها آشنا شوید و تفاوت‌های آن‌ها را بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

جهت خرید انواع طلق کریستال و یا ورق پلکسی گلاس از منوی بالای سایت روی «انواع ورق پلکسی» کلیک کنید و مدل‌های مختلف ورق طلق و پلکسی گلاس را مشاهده کنید.

در این مطلب به تفاوت طلق و پلکسی گلاس می‌پردازیم و فرق این دو ورق پرکاربرد را به شما توضیح می‌دهیم؛

منظور ما از طلق در این مطلب، ورق پلی استایرن شفاف و رنگی می‌باشد که با نام ورق طلق کریستال ایرانی شناخته می‌شود و تفاوت آن را با ورق اکریلیک یا همان پلکسی گلاس بررسی می‌کنیم.

طلق کریستال و پلکسی گلاس در موارد متعددی با یکدیگر متفاوت هستند؛ ولی قبل از بیان تفاوت طلق و پلکسی ، ابتدا هر یک را بطور جداگانه به شما معرفی می‌کنیم.

تفاوت طلق و پلکسی گلاس

طلق کریستال چیست؟

ورق‌های شفافی که در بازار ایران به نام طلق شیشه‌ای معروف‌اند، در حقیقت ورق‌های طلق کریستال شیشه‌ای هستند که به نام طلق کریستال ایرانی نیز شناخته می‌شوند.

این یعنی به طور عام به ورق‌های کریستال ایرانی، ورق طلق می‌گویند؛ و منظور از واژه  «طلق»  ورق‌های کریستال ساخت ایران است که در دو نوع طلق کریستال شفاف و طلق کریستال رنگی تولید می‌شوند.

طلق‌های کریستال یک روکش مشمایی دارند که از خراشیدگی و خط و خش روی سطح ورق جلوگیری می‌کنند؛ و این مهم‌ترین مشخصه طلق‌ کریستال از لحاظ ظاهری می‌باشد.

طلق‌های شفاف، مثل شیشه شفاف هستند؛ و طلق‌های رنگی، ورق‌هایی رنگی هستند که از پشت آن‌ها می‌توان محیط را بصورت رنگی مشاهده کرد. درست مثل این‌که یک عینک با شیشه رنگی زده باشید!

طلق‌های کریستال ترد و شکننده هستند و اگر آن‌ها را بیش از اندازه خم کنید خرد می‌شوند و تکه‌های آن به اطراف پرتاب می‌شود

طلق‌های شیشه ای شفافیتی مثل شیشه دارند ولی پلکسی گلاس شفافیت بیشتری نسبت به طلق دارد. این اصلی ترین تفاوت طلق و پلکسی گلاس است. که در ادامه علاوه بر این مورد می‌خواهیم ۵ مورد دیگر از این تفاوت‌ها را با هم بررسی کنیم.

ولی قبل از آن پلکسی گلاس را نیز به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام مقایسه دید نسبتا بهتری نسبت به هرکدام از این ورق‌ها داشته باشید.

پلکسی ‌گلاس چیست؟

ورق پلکسی گلاس همان ورق اکریلیک است. واژه پلکسی گلاس (به انگلیسی: Plexi glass) را به عنوان یک نام عمومی برای ورق‌های اکریلیک در نظر گرفته‌اند. این یعنی ورق پلکسی گلاس همان ورق اکریلیک است و ورق اکریلیک هیچ تفاوتی با ورق پلکسی گلاس ندارد. برای دانستن تفاوت طلق و پلکسی لازم است پلکسی گلاس را خوب بشناسید.

ورق‌های پلکسی گلاس یک روکش کاغذی دارند که از خراشیدگی و خط و خش روی سطح ورق جلوگیری می‌کنند؛ و این روکش کاغذی مهم‌ترین مشخصه ورق پلکسی گلاس از لحاظ ظاهری می‌باشد.

ورق پلکسی گلاس با فرمول پلی متیل متاکریلات (به اختصار PMMA) بک ورق پلاستیک فشرده و خشک، و در عین حال انعطاف پذیر است. ورق‌های پلکسی گلاس یکی از متنوع ترین ورق‌ها در صنعت تولید هستند. تقریبا هر نوع رنگی که مدنظرتان باشد را می‌توانید از بین طیف رنگی ورق‌های پلکسی گلاس انتخاب کنید.

ورق‌های پلکسی گلاس انعطاف خوبی دارند و تا حدی می‌توانید آن‌ها را خم کنید؛ و در صورت شکستن تکه‌های آن به اطراف پرتاب نمی‌شود

سطح ورق‌های پلکسی گلاس بسیار براق است و بازتاب تصاویر در آن به خوبی دیده می‌شود. البته هنگام استفاده از ورق پلکسی گلاس باید مراقب باشید سطح ورق دچار خط و خش و خراشیدگی نشود. با اینکه گفته می‌شود پلکسی گلاس یک ورق کاملا ضد خش است اما اینطور نیست.

تمام ورق‌های پلکسی گلاس در برابر خط و خش مقاوم هستند ولی اگر شدت ساییدگی زیاد باشد خراش‌ها و خش‌های ریزی روی سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. پس هنگام تمیزکردن آن‌ها باید احتیاط لازم را انجام دهید.

تفاوت طلق و پلکسی گلاس

حالا که هر دو نوع ورق طلق و ورق پلکسی گلاس را شناختید و با خصوصیات ظاهری و فیزیکی آن‌ها آشنا شدید، در ادامه ۶ تفاوت طلق و پلکسی گلاس را به شما توضیح می‌دهیم. تفاوت‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم الزاما عیب و نقص یک ورق نیستند و ویژگی هر کدام از ورق‌های طلق یا پلکسی گلاس می‌باشد.

این‌ها مواردی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا یکبار برای همیشه تفاوت‌های طلق و پلکسی گلاس را بشناسید:

۱

استحکام و مقاومت فشاری و ضربه‌ای

۲

مقاومت در برابر شرایط جوی

۳

تفاوت قیمت طلق و پلکسی

۴

مقاومت در برابر خط و خش و خراشیدگی

۵

مقاومت در برابر خط و خش و خراشیدگی

۱- استحکام و مقاومت فشاری و ضربه‌ای

استحکام و مقاومت فشاری و ضربه‌ای اولین تفاوت طلق و پلکسی گلاس است. ورق‌های طلق تحمل وزن چندانی ندارند. چون همان‌گونه که در بخش قبل گفتیم، طلق‌های شفاف کریستال بسیار تُرد، شکننده و خشک هستند. در مقابل ورق پلکسی گلاس با انعطاف خوبی که دارد می‌تواند تا حد زیادی فشار اجسام مختلف را تحمل کند.

این ویژگی ورق‌های پلکسی گلاس باعث شده از آن‌ها برای طبقات ویترین‌های مغازه‌ها استفاده شود. البته اگر می‌خواهید از پلکسی برای طبقات ویترین استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ضخامت‌های بیشتر از ۸ میل استفاده کنید.

در مقابل نداشتن استحکام برای طلق‌های شیشه‌ای ضعف محسوب نمی‌شود. ورق طلق اغلب در نورگیرهای سقفی کاربرد دارد؛ یعنی جسمی روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد و فشاری روی آن‌ها وارد نمی‌شود. بنابراین لازم نیست استحکام و مقاومت زیادی داشته باشند.

تفاوت طلق و پلکسی در برابر ضربه موضوع بعدی قابل تامل است. همان‌گونه که می‌دانید پلکسی گلاس ورقی منعطف بوده و با توجه به فرمولاسیونی که دارد در برابر ضربه مقاوم است. ساختار شیمیایی اکریلات به ضربه‌پذیری آن کمک زیادی می‌کند. ولی در عوض ورق طلق بدلیل ساختار کریستالی که دارد خیلی زود خُرد می‌شود.

البته ورق طلق در مقایسه با شیشه مقاومت بیشتری دارد و تا حدی در برابر برخورد اجسام مقاوم است؛ ولی اگر ضربه بیش از اندازه شدید باشد منجر به شکستن طلق می‌شود. حداقل ضربه‌ای که باعث شکستن طلق شیشه‌ای می‌شود، براحتی نمی‌تواند پلکسی گلاس را خُرد کند و در بدترین حالت ممکن است پلکسی گلاس تَرَک بخورد.

این یک توضیح کلی در مورد تفاوت طلق و پلکسی در برابر ضربه بود و قصد داشتیم مقدار مقاومت و استحکام طلق و پلکسی را به شما توضیح دهیم. ولی فاکتورهای مهمی مثل شدت ضربه، نوع جسمی که به ورق برخورد می‌کند و ابعاد و ضخامت طلق و پلکسی نیز در خردشدن این ورق‌ها موثر هستند.

۲- مقاومت در برابر شرایط جوی

اگر قصد دارید از ورق طلق و یا ورق پلکسی در محیط‌های باز استفاده کنید باید با تفاوت طلق و پلکسی در برابر شرایط جوی مختلف آشنا باشید. عواملی نظیر سرما و گرما، تابش نور خورشید و بارش باران و برف بر روی ورق طلق و ورق پلکسی اثر می‌گذارند.

زرد شدگی و مات شدگی مهم‌ترین صدماتی‌ست که شرایط جوی به طلق و ورق پلکسی وارد می‌کنند. چه ورق طلق و چه ورق پلکسی در طول زمان دچار زردشدگی و مات‌شدگی می‌شوند.

ولی سوال مهم اینجاست که کدام‌یک در شرایط یکسان تحمل بیشتری دارند و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند؟

تا اینجا که با برخی از خصوصیات ورق پلکسی آشنا شده‌اید قطعا شما هم حدس زده‌اید که ورق پلکسی در برابر شرایط جوی مقاومت بیشتری دارد؛ که البته درست حدس زده‌اید! ورق‌های پلکسی گلاس در مقایسه با ورق طلق در مقابل سرما و گرما، و تابش نور خورشید مقاوم‌ترند.

اما سوالی که پیش می‌آید اینست که طلق و پلکسی بجز زرد شدگی و مات شدگی چه صدمات دیگری می‌بینند؟

یکی از این صدمات تاب برداشتن ورق و خم‌شدن و کج و کوله شدن ورق طلق و پلکسی است. ورق‌های پلاستیک (حتی مقاوم‌ترینشان) به مرور زمان و بر اثر شرایط محیطی تغییر حالت پیدا می‌کنند. این پروسه زمانی حتی ممکن است ۳۰ سال به طول بیانجامد؛ ولی به هر حال پلاستیک‌ها از آن در امان نیستند.

رنگ پریدگی، مات شدگی، کج و کوله‌گی، تَرَک خوردن و تاب برداشتن آسیب‌هایی‌ست که بر اثر شرایط جوی-محیطی مختلف به ورق طلق و پلکسی و پلاستیک وارد می‌شود. و تنها تفاوت طلق و پلکسی در این مورد زمان فرسودگی است. ورق‌های طلق سریع‌تر و ورق پلکسی گلاس دیرتر دچار این آسیب‌ها می‌شوند.

پلکسی گلاس مقاومت بسیار زیادی در برابر سرما و گرما، نور خورشید و پرتو یووی دارد. اما طلق‌ها در کوتاه مدت بر اثر تغییرات دمایی تغییر رنگ و تغییر حالت می‌دهند. حتی پس از دوسال ترک‌های ریزی روی سطح ورق طلق دیده می‌شود؛ که این نشان از مقاومت کم ورق طلق کریستال در برابر تغییرات دمایی و آب و هوایی‌ست.

۳- تفاوت قیمت طلق و پلکسی

اگر شما قصد دارید ورق پلکسی گلاس یا طلق بخرید، «قیمت» مهم‌ترین تفاوت طلق و پلکسی به حساب می‌آید. هر ورق طلق یا پلاستیک از ترکیب مواد اولیه مختلف تولید شده است؛ که قیمت این مواد اولیه به توجه به فرمولاسیون آن‌ها متفاوت است.

طلق و پلکسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ورق طلق که یکی از مشتقات پلی استایرن به حساب می‌آید قیمت ارزان‌تری نسبت به پلکسی گلاس دارد. پلی استایرن‌ها جزو مشتقات پلاستیکی ارزان‌قیمت هستند که در همه جا می‌توانید آن‌ها را ببینید. قاب نوارهای کاسِت، ظروف یکبار مصرف جدید، بدنه‌ دستگاه‌های برقی خانگی و ده‌ها محصول دیگر به‌وسیله پلی استایرن تولید می‌شوند. قیمت پایین پلی‌استایرن باعث فراگیری استفاده از آن‌ها در صنعت شده است.

در عوض پلکسی گلاس‌ها یک ترکیب شیمیایی با نام پلی متیل متاکریلات هستند که قیمت بالاتری دارند. و نتوانسته‌اند به اندازه پلی استایرن در صنعت تولید اقلام پلاستیکی عمومی جا باز کنند.

بنابراین مهم‌ترین تفاوت طلق و پلکسی گلاس اختلاف قیمت است. زمانی‌که برای خرید انواع طلق و پلکسی گلاس به یک نمایندگی پلکسی گلاس در تهران یا شهرهای دیگر مراجعه می‌کنید، ورق‌های نسبتا ارزانی را پیدا می‌کنید؛ این ورق‌ها همان ورق‌های طلق کریستال ایرانی هستند.در تهران هم فروشگاه آفرت لیزر در خدمتتون هستیم …

۴- تفاوت در برشکاری لیزری و دستی

چهارمین تفاوت طلق و پلکسی گلاس ، تفاوت در برش‌کاری لیزری، برش دستی و برش با اره‌های رومیزی است. شما هر نوع ورق طلق یا پلکسی گلاسی که تهیه کنید نیاز به برشکاری دارید و برای استفاده مجبور می‌شوید آن‌ها را به قطعات کوجکتر تقسیم کنید.

ورق‌های مختلف طلق و یا پلکسی گلاس به روش‌های مختلفی بُریده می‌شوند. هم با کمک فن آوری برش لیزری و هم با کمک دستگاه‌های برش رومیزی می‌توان انواع ورق طلق و پلکسی را برش زد و به ابعاد کوچکتر تقسیم کرد.

ولی یک تفاوت طلق و پلکسی گلاس در کیفیت برش است. یعنی اگر شما طلق یا پلکسی گلاس را با هر روشی برش بزنید کیفیت برش متفاوت خواهد بود.

در ادامه کیفیت برش طلق و پلکسی گلاس را بصورت جداگانه به شما توضیح می‌دهیم:

کیفیت برش طلق 

برای برش طلق کریستال هم از برش لیزری، هم دستگاه برش رومیزی و هم از کاتر طلق بر می‌توانید استفاده کنید. اما کیفیت هر ۳ روشی که گفته شد در مقایسه با پلکسی گلاس اندکی کمتر است.

اگر ورق طلق کریستال ایرانی را با لیزر برش بزنید، لبه‌های آن به مقدار خیلی کمی آب می‌شوند و ممکن است لبه مقداری زائده داشته باشد؛ اگر طلق کریستال را با دستگاه‌های برش رومیزی برش بزنید نیز بدلیل حرارت تیغه ممکن است لبه طلق زائده داشته باشد. و اگر ورق طلق را با کاتر طلق بُر برش بزنید لبه طلق مقداری ناهمواری خواهد داشت.

کیفیت برش پلکسی گلاس

ورق‌های پلکسی گلاس بهترین عملکرد را هنگام برش از خود نشان می‌دهند. اگر ورق پلکسی گلاس با لیزر بُریده شود لبه‌ها صاف و یکدست خواهند بود؛ اگر ورق پلکسی با دستگاه‌های رومیزی بریده شوند لبه‌ها هیچ نوع زائده‌ای نخواهند داشت؛ و اگر ورق پلکسی با تیغ کاتر طلق بر بریده شود لبه کاملا صاف خواهد بود.

کیفیت برشکاری پلکسی گلاس باعث شده است از این ورق‌ها برای ساخت محصولات مختلفی مثل انواع باکس پلکسی کفه دار و ساده ، انواع استند رومیزی، انواع تابلو راهنما و انواع تندیس‌های مناسبتی استفاده شود.

۵- مقاومت در برابر خط و خش و خراشیدگی

اصلی‌ترین تفاوت طلق و پلکسی گلاس مقاومت در برابر خراشیدگی و خط و خش است. ورق‌های پلکسی گلاس مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارند؛ با این‌حال بر اثر ساییدگی‌های شدید و کشیده شدن اجسام تیز دچار خط و خش می‌شوند.

هم ورق طلق و هم ورق پلکسی گلاس یک روکش محافظ دارند که از آسیب‌ها احتمالی هنگام حمل و نقل جلوگیری می‌کند. این روکش محافظ تا حد بسیار زیادی از خراشیدگی و خط و خش روی ورق تا هنگام استفاده جلوگیری می‌کند.

اما به هر حال پس از نصب طلق و پلکسی لازم است که این روکش محافظ جدا شود. از زمانی‌که روکش محافظ طلق‌ها و پلکسی‌ها جدا می‌شود باید مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از خراشیدگی و خط و خش روی ورق به عمل آورد.

یکی از این موارد، احتیاط هنگام تمیز کردن ورق طلق و ورق پلکسی گلاس است. برای تمیز کردن انواع ورق طلق و پلکسی همیشه از دستمال‌های نرم پنبه ای استفاده کنید. و پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه از دستمال‌های میکروفایبر استفاده نکنید چون سطح ورق دچار خش‌های زیادی می‌شود.

راهنمایی‌هایی که در ادامه می‌خوانید به شما در تمیزکردن ورق طلق و ورق پلکسی گلاس کمک زیادی می کند:

تمیز کردن طلق کریستال

قبل از تمیزکردن طلق کریستال ابتدا تلاش کنید با یک گردگیر، گردوغبار سطح ورق طلق را بزدائید. اگر سطح ورق طلق خاک و گردوغبار داشته باشد، دستمال‌کشیدن باعث ساییده شدن گردوخاک روی سطح ورق و در نتیجه خراشیدگی و خط و خش می‌شود.

پس از اینکه گروخاک سطح طلق تا حدودی از بین رفت، حالا سطح ورق را با یک شیشه‌پاک‌کن اسپری کنید و با یک دستمال پنبه‌ای از یک سمت به سمت دیگر بکشید. توجه کنید که برای تمیزکردن طلق نباید با حرکات دورانی انجام شود.

تمیزکردن پلکسی گلاس

تمیز کردن پلکسی گلاس دقیقا مشابه طلق‌های کریستال است؛ یعنی ابتدا باید گردوغبار را از سطح پلکسی پاک کنید و سپس با کمک شیشه‌پاک‌کن الکلی و دستمال پنبه‌ای سطح پلکسی گلاس را تمیز کنید.

دقیقا مطابق تمیزکردن طلق، برای تمیزکردن پلکسی گلاس باید دستمال را از یک سمت به سمت دیگر بکشید و بصورت دورانی این‌کار را انجام ندهید. با این‌که ورق پلکسی گلاس در برابر خط و خش مقاوم‌تر از ورق طلق است، ولی با این‌حال پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید.

۶- تفاوت در وزن مخصوص

آخرین تفاوت‌ طلق و پلکسی گلاس وزن مخصوص آنهاست.وزن مخصوص نسبتِ وزن یک ماده به حجم آن است. واحد اندازه گیری وزن مخصوص گرم بر سانتیمتر مکعب است. یعنی یک سانتیمتر مکعب از یک ماده چند گرم وزن دارد.

دانستن وزن مخصوص هر ورق و متریال به ما در انتخاب ورق مناسب کمک می‌کند. یک تفاوت طلق و پلکسی نیز در همین وزن مخصوص است. در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی که باید یکی از دو متریال ورق کریستال و یا ورق پلکسی گلاس انتخاب شود، به وزن مخصوص آن نیز توجه می‌کنند.

فرض کنید قرار است یک سقف کاذب توسط ورق طلق و یا ورق پلکسی پوشانده شود؛ اینجاست که باید سبک‌ترین ورق انتخاب شود تا بار اضافی روی سقف کاذب قرار نگیرد.

برای محاسبه وزن یک ورق باید وزن مخصوص هر ورق را بدانیم سپس با فرمول زیر وزن یک ورق طلق یا پلکسی گلاس را محاسبه کنیم:

وزن ورق= ورن مخصوص × ضخامت × عرض × طول

که در اینجا طول و عرض را با واحد اندازه گیری متـر و ضخامت رو به میلیمتر در فرمول وارد کنید تا جواب بدست آمده بر حسب کیلوگرم باشد.

حالا باید وزن مخصوص طلق کریستال و وزن مخصوص ورق پلکسی را بدانید تا با استفاده از فرمول بالا بتوانید وزن هر کدام از آنها را در ابعاد مضخص محاسبه کنید:

وزن مخصوص ورق طلق کریستال : بین ۰/۹۶ تا ۱/۰۵ گرم بر سانتیمتر مکعب

وزن مخصوص ورق پلکسی گلاس:  ۱/۱۸ گرم بر سانتیمتر مکعب

در این مطلب با تفاوت طلق و پلکسی گلاس آشنا شدید و تلاش کردیم اطلاعات کاملی در این زمینه به شما ارائه کنیم. اگر شما تفاوت‌های دیگری از این دو ورق پرکاربرد می‌دانید در بخش دیدگاه‌های پایین همین صفحه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *