معایب پلکسی گلاس (مواردی که کسی به شما نمی‌گوید!)

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

همیشه از مزایای ورق پلکسی گلاس شنیده اید؛ ولی اگر معایب پلکسی گلاس را بدانید غافل‌گیر خواهید شد! ورق‌های پلکسی گلاس با این‌که در صنعت تولید و صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد و بی‌نظیر هستند ولی معایبی نیز دارند. اگر قصد خرید پلکسی را دارید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید تا از معایب این ورق‌های اکریلیک pmma با خبر شوید.

معنی پلکسی گلاس‌

پلکسی چیست ؟ معنی لغوی پلکسی گلاس چیست و چرا به آن پلکسی گلاس می‌گویند؟ ورق‌های اکریلیک با فرمول شیمیایی پلی متیل متاکریلات تولید می‌شوند. یک شرکت تولیدی برای اولین بار نام این ورق‌ها را پلکسی گلاس نهاده است؛ و از آن زمان به ورق‌های اکریلیک، پلکسی گلاس (PlexiGlas) می‌گویند.

ورق‌های پلکسی سطح کاملا براق و یک‌دستی دارند؛ رنگ‌بندی متنوعی دارند؛ شفافیت بسیار بالایی دارند و به‌راحتی توسط لیزر بریده می‌شوند؛ اما این‌ها فقط بخش کوچکی از مزایای ورق‌های پلکسی گلاس هستند.

ورق‌های پلکسی گلاس با آمدن‌شان تحول بزرگی در صنعت ساختمان و صنعت تولید وسایل تزئینی ایجاد کردند. طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف به تمام پیمانکاران ساختمان و تولیدکنندگان اجازه می‌داد که بدون هیچ محدودیتی از این ورق‌های پلاستیک اکریلیک در ساخت محصولات مختلف و یا مصارف ساختمانی استفاده‌ کنند.

انواع محصولات لیزری نظیر تابلو راهنمای طبقات، استندهای رومیزی اداری و انواع باکس پلکسی گلاس لولایی و کفه دار و ساده جطو مهم‌ترین محصولات تولیدی با ورق‌های پلکسی گلاس هستند.

ولی ورق‌های پلکسی گلاس در کنار مزایای فراوانی که دارند معایب بزرگی نیز دارند. ورق پلکسی را نمی‌توانید در هر مکانی و هر آب و هوایی استفاده کنید. ورق‌های پلکسی گلاس برای ساخت محصولات زیادی مناسب نیستند؛ و همین‌طور اگر می‌خواهید ورق پلکسی را خودتان برش بزنید و یا عملیات پرداخت‌کاری انجام دهید با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

در ادامه معایب پلکسی گلاس را به شما توضیح می‌دهیم تا اگر قصد دارید ورق پلکسی گلاس خریداری کنید با اطلاعات کامل‌تری خریدتان را انجام دهید.

معایب پلکسی گلاس (مواردی که کسی به شما نمی‌گوید!)

قیمت گران‌تر نسبت به شیشه

با این‌که ورق پلکسی گلاس بهترین جایگزین برای شیشه‌های ساختمانی است ولی قیمت بالا یکی از معایب پلکسی گلاس محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید ورق پلکسی را با شیشه جایگزین کنید باید بودجه بیشتری نسبت به شیشه در نظر بگیرید. البته اگر از ضخامت‌های بیشتر نیز می‌خواهید استفاده کنید این افزایش قیمت به‌صورت تصاعدی خواهد بود.

البته از ورق طلق شیشه ای کریستال نیز می‌توانید به جای شیشه استفاده کنید. ولی به دلیل خش پذیری بیشتر نسبت به پلکسی باید آن‌ها را در فضاهای داخلی به کار ببرید. طلق های شیشه ای به دلیل قیمت مناسبی که دارند در بسیاری از فضاهای ساختمان مثل سقف نورگیرها کاربرد دارند. این مطلب را بخوانید تا با ورق طلق شیشه ای کریستال بیشتر آشنا شوید: طلق شیشه ای چیست ؟

ولی با این‌که پلکسی گلاس قیمت بالاتری دارد از ایمنی بیشتری برخوردار است. شاید بتوان به نوعی قیمت بالاتر پلکسی گلاس را با ایمنی بیشتری که دارد توجیه کرد. البته این مسئله کاملا بستگی به شما دارد.

مثلا در محیط‌هایی مثل مهدکودک‌ها توصیه می‌شود شیشه تمام پنجره‌ها با پلکسی گلاس تعویض شوند. تعویض شیشه در مهدکودک‌ها به ابمنی محیط بازی بچه‌ها کمک زیادی می‌کند؛ چون ممکن است هنگام بازی بچه‌ها، اجسام مختلفی به شیشه‌ها برخورد کند و شکستن شیشه باعث حوادث خطرناکی شود.

البته ورقهای پلکسی گلاس رنگی و شفاف به خودی خود متریالی گران محسوب می‌شود و اگر در ساخت وسایل مخنلف نیز می‌خواهید از ورق پلکسی استفاده کنید باید به این موضوع توجه کنید.

به عنوان مثال بسیاری از وسایل آشپزخانه را به‌جای ورق پلکسی با ورق‌های PVC و یا ورقMDF تولید می‌کنند. این مسئله درست است که پلکسی گلاس از لحاظ ظاهری بسیار زیباتر و مدرن‌تر از مواد و متریال دیگر است؛ ولی در اغلب اوقات هزینه تمام شده یک محصول ساخته شده با پلکسی گلاس برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نیست. و این موضوع را می‌توان یکی از معایب پلکسی گلاس دانست.

بنابراین تولیدکنندگان فقط در مواقعی که امکان ساخت یک محصول فقط با پلکسی امکان پذیر است از این ورق استفاده می‌کنند. و یا در مواردی نیز برای ساخت سازه‌هایی لوکس و مجلل ورق پلکسی را به‌کار می‌برند.

یکی از سازه‌هایی که معمولا با پلکسی گلاس ساخته می‌شود استندهای لوازم آرایش در فروشگاه‌های لوازم آرایشی است. این سازه های پلکسی گلاس بدلیل ظاهر براقی که دارند حس مجلل بودن را در محیط فروشگاه ایجاد می‌کنند. در ساخت این نوع سازه‌ها قیمت، فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود و کیفیت و زیبایی ظاهری نقش مهمی در انتخاب پلکسی گلاس دارد.

برشکاری نه چندان راحت!

برش پلکسی گلاس کار آسانی است ولی تنها زمانی‌که ابزار مناسبی در اختیار داشته باشید. ورق پلکسی گلاس را با روش‌های مختلفی می‌توانید برش بزنید که برش لیزری بهترین روش انجام این کار است.

ولی اگر به برش لیزری دسترسی ندارید کار شما کمی سخت خواهد بود. یک راه این‌است که ابزارهای مختلفی مثل دستگاه برش فرز خریداری کنید که این مورد خود هزینه زیادی برای شما خواهد داشت؛ و راه دیگر این است که از کاترهای مخصوص پلکسی گلاس استفاده کنید که این روش هم به مهارت و تجربه در برش پلکسی نیاز دارد.

اینجاست که یکی دیگر از معایب پلکسی گلاس یعنی برش نه‌چندان راحت بیشتر از پیش مشخص می‌شود. برش پلکسی گلاس توسط افراد عادی و بدون داشتن ابزار آلات مناسب امکان پذیر نیست. برخی از افراد تلاش می‌کنند پلکسی گلاس را با ارّه‌های معمولی و یا دستگاه سنگ فرز برش بزنند. که این ابزارها آسیب‌های مختلفی به ورق پلکسی گلاس وارد می‌کنند.

اگر تلاش کنید پلکسی گلاس را با اره‌های دستی برش بزنید لبه‌های کار دچار لب پریدگی می‌شوند. و اگر ورق پلکسی را با دستگاه سنگ فرز ببرید لبه پلکسی گلاس بر اثر حرارت ناشی از سنگ برش آب می‌شود. و این‌جاست که تصمیم می‌گیرید از برش لیزری استفاده کنید.

ولی آیا همه، دستگاه برش لیزری در اختیار دارند؟ و یا شما همیشه به برش لیزری دسترسی دارید؟ البته نگران نباشید همان‌طور که گفته شد لیزر تنها راه برش پلکسی گلاس نیست! ابزارهای متنوع دیگری برای برش پلکسی گلاس وجود دارند و اگر شما یکی از آن‌ها را در اختیار داشته باشید می‌توانید با کمی تلاش و دقت پلکسی گلاس را برش بزنید.

اگر می‌خواهید پلکسی گلاس را به قطعات مختلف تقسیم کنید، یکی از ارزان‌ترین ابزارها برای این‌کار تیغ کاتر طلق بر است. نحوه کارکرد این کاتر به این‌صورت است که وقتی خط برش را روی ورق پلکسی گلاس علامت زدید، خط کش را روی ورق پلکسی قرار می‌دهید و این کاتر را چندین بار روی پلکسی می‌کشید. کشیدن چندباره کاتر روی سطح پلکسی باعث ایجاد شیاری عمیق روی پلکسی می‌شود.

پلکسی را از این شیار می‌توانید با فشار دست به دو قسمت تقسیم کنید. این مراحل برش پلکسی گلاس بوسیله کاتر طلق بُر بود که به صورت ساده به شما توضیح دادیم. ولی انجام این کار نیاز به کمی دقت و نیازمند تجربه است.

عدم مقاومت در برابر تغییرات ناگهانی دما

ورق پلکسی گلاس در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم است؛ ولی در برابر تغییرات ناگهانی دما نمی‌توانید حساب ویژه‌ای روی آن باز کنید! و این موضوع جزو معایب دیگر پلکسی گلاس است.

اگر پلکسی گلاس را در شهرهای سردسیری و در فضاهای باز استفاده می‌کنید مشکل چندانی نخواهید داشت؛ و اگر ورق پلکسی گلاس را در مناطق گرمسیری به کار می‌برید بازهم آسیب خاصی به پلکسی گلاس وارد نمی‌شود.

نکته مهم این‌جاست که اگر اختلاف دمای محیط در روز و شب خیلی زیاد باشد، ورق پلکسی گلاس نمی‌تواند این شرایط را تحمل کند. در این گونه موارد آسیب‌هایی از قبیل تَرَک خوردگی و خردشدگی در سطح ورق پلکسی گلاس مشاهده می‌شود.

این یکی از معایب پلکسی گلاس است که راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. بنابراین اگر از روق پلکسی گلاس در محیطی با اختلاف دمای زیاد استفاده می‌کنید حتما این موضوع را در نظر بگیرید.

و نکته مهمی که باید توجه کنید این است که پس از آسیب دیدن پلکسی گلاس بر اثر شرایط محیطی و تغییرات دما، نمی‌توانید آن‌را ترمیم کنید و به مرور مقدار شکستگی و آسیب دیدگی پلکسی گلاس نیز بیشتر می‌شود.

خش پذیری و مات شوندگی

پلکسی گلاس نسبت به مواد و متریال دیگر شفاف مقاومت خوبی در برابر خط و خش دارد. ولی این مقاومت فقط به‌مقدار کمی است و اگر اجسام سخت و نوک تیز روی آن کشیده شود به راحتی سطح پلکسی را دچار خط و خش می‌کند.

منظور از خاصیت مقاومت در برابر خط و خش، که ورق‌های پلکسی گلاس را از دیگر مواد مستثنا می‌کند، تمیز کردن پلکسی گلاس است. این یعنی پلکسی گلاس در برابر تمیز کردن در برابر خط و خش تا حدی مقاوم است و در برابر اجسام سخت به راحتی دچار خراشیدگی می‌شود.

این یکی از معایب پلکسی گلاس است که هنگام جایگزینی آن با شیشه باید به آن توجه کنید. بسیاری از افراد به دلیل ایمنی بیشتر پلکسی گلاس نسبت به شیشه، آن را در پنجره‌های ساختمان نصب می‌کنند؛ ولی باید بدانید که پلکسی گلاس نمی‌تواند یک جایگزین دائمی برای شیشه باشد و به مرور زمان، بر اثر تمیزکردن با دستمال و محلول‌های شیشه پاک‌کن، مات می‌شود.

معایب پلکسی گلاس

پلکسی گلاس با تمام مزایای بسیار خوبی که دارد، مثل تمام مواد و متریال دیگر معایبی نیز دارد. هرچند پلکسی گلاس به عنوان یک متریال جدید با قابلیت‌های ویژه معرفی می‌شود، اما معایب آن نیز قابل چشم پوشی نیست و هنگام استفاده برای مصارف گوناگون باید از این معایب پلکسی گلاس اطلاع داشته باشید.

ممکن است شما تجربه‌های متفاوتی از استفاده پلکسی گلاس داشته باشید، یا ماجرای خاصی هنگام استفاده از پلکسی گلاس برای شما پیش آمده باشد؛ این مواردرا در بخش پایین همین صفحه و در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا دیگران از این تجربیات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *