تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟

تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

اگر شما هم این روزها درمورد تفاوت ورق‌های طلقی و پلکسی گلاس شفاف گیج شده‌اید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید. اینکه تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست، در وهله اول به ماهیت این مواد باز می‌گردد. 

طلق‌ها از پلی استایرن شفاف ساخته شده‌اند که انواع رنگی متنوعی از آن‌ها در بازار مشاهده می‌شود. به این نوع از طلق، طلق کریستالی یا طلق شیشه‌ای هم گفته می‌شود. 

در مقابل صفحه پلکسی گلاس جنسی متفاوت دارد و از ماده‌ای به نام poly methyl acrylate تولید شده است که به آن خواص منحصر به فردی می‌بخشد. 

 

چه‌‌طور طلق را از پلکسی گلاس تشخیص دهیم؟

طلق و ورق پلکسی گلاس شفاف از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین شما باید پیش از خرید طلق یا ورق پلکسی گلاس در تهران یا دیگر شهرها، از مهم‌ترین خصیصه‌هایی این دو نوع محصول اطلاع داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را از یکدیگر تمییز دهید.

در این قسمت مهم‌ترین تفاوت های ظاهری و کاربردی طلق و پلکسی گلاس را ذکر می‌کنیم. توجه کنید که علاوه بر این 6 مورد فاکتورهای دیگری هم وجود دارند؛ اما کاربردی‌ترین ویژگی‌های ان‌ها موارد زیر هستند. 

  • مقاومت در برابر فشار و ضربه: می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت این دو نوع محصول تحمل کردن فشار مکانیکی و ضربه است. ورق پلکسی گلاس توانایی فوق‌العاده‌ای در برابر ضربات وارده و فشار دارد. ماهیت شیمیایی خاص ورق پلکسی به آن این اجاره را می‌دهد تا علی رغم شفاف بودن در مقابل فشار مقاومت شگفت انگیزی از خود نشان دهد.

در سمت مقابل طلق کریستالی جنس شکننده و خشکی دارد که در برابر فشار مقاومت پایینی دارد. دلیلی که از صفحه پلکسی در طراحی‌های ساختمان استفاده می‌شود، مقاومت آن است. البته باید توجه کنید که برای طراحی و دکوراسیون معمولا از ورق پلکسی گلاس با ضخامت بالای 8 میلیمتر استفاده می‌شود.

شاید فکر کنید که به دلیل مقاومت ورق پلکسی، بهتر است تا همیشه از آن استفاده کنید اما اینطور نیست. طلق کریستالی هم کاربردهای خاص خود را دارد و در نورگیر سقف استفاده بالایی دارد چون فاکتور مقاومت در برابر ضربه اصلا در نورگیر مطرح نیست.

  • مقاومت آب و هوایی: فاکتور مهم بعدی تحمل در برابر شرایط مختلف جوی است. اگر در مناطق معتدل و با درصد مناسبی از رطوبت زندگی می‌کنید، شاید این فاکتور چندان مهم نباشد اما با توجه به اثرات نور خورشید، گرما، رطوبت، باران، باد، برف و سرما، می‌توان گفت اهمیت دما روی حفظ کیفیت این تولیدات اثر بسیار زیادی دارد.

بستگی به تراکم و مواد بکار رفته در پلاستیک مورد نظر، زرد شدگی، تاب برداشتن، خم شدن و مات شدگی برای ورق کریستالی و ورق پلکسی گلاس پیش می‌آید. البته مقاومت ورق پلکسی گلاس نسبت به تغییرات آب و هوایی بیشتر است و دیرتر کیفیت خود را از دست خواهد داد.

  • صرفه اقتصادی: صرفه اقتصادی یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های ورق پلکسی گلاس و طلق کریستالی است. مواد اولیه طلق کریستالی پلی استایرن می‌باشد. این ماده پیش نیاز تولید بسیاری از پلاستیک‌های ارزان قیمت و پرمصرف است. البته در مراحل انتهایی ترکیبات مختلفی به آن افروشده می‌شود تا طلق شفاف تولید شود.

از سمت دیگر ورق پلکسی گلاس از پلی متا اکریلات تولید شده که ماده به مراتب گران‌تری است. به همین دلیل معمولا قیمت ورق پلکسی گلاس در حجم ثابت نسبت به طلق شفاف بیشتر است. 

برای خرید ورق پلکسی گلاس یا طلق شفاف می‌توانید با مشاوران فروشگاه آفرت لیزر ارتباط برقرار کنید؛ چون همیشه خرید جنس ارزان‌تر به صرفه‌ نخواهد بود.

  • کیفیت برش: منظور از کیفیت برش این است که اگر شما احتیاج پیدا کنید هر یک از این محصولات را برش بزنید، تا چه میزان با استانداردهای شما هماهنگ خواهند بود و به اصطلاح دقیقا در ابعادی که شما می‌خواهید برش می‌خورند.

 در مقالات گذشته راجع به برش لیزری توضیح دادیم؛ اما نکته مهم نیاز شما به برش دادن طلق کریستالی و ورق پلکسی است. انواع این محصولات در اندازه‌های مشخصی تولید می‌شوند؛ اما در اکثر اوقات طرح‌های مورد شما نیازمند برش دادن طلق و ورق پلکسی است.

باید توجه کنید که طلق کریستالی حتی اگر به صورت دقیق سعی کنید آن را برش دهید، باز هم در بهترین حالت گوشه‌هایش آب می‌شود و اصطلاحا از شکل منظم خودش خارج می‌شود. در مقابل اگر بتوانید ورق پلکسی گلاس را به صورت دقیق برش بزنید، احتمالا از آب شدن گوشه‌ها در امان خواهد بود.

  • مقاومت در برابر خراشیدگی: به صورت عادی ورق‌های پلکسی گلاس مقاومت بیشتری در برابر ضربات مختلف از جمله خراشیدگی و کشیدگی دارند. البته این بدان معنا نیست که ورق پلکسی گلاس شفاف و غیر شفاف هرگز دچار ساییدگی و خراشیدگی نمی‌شود.

البته هم طلق کریستال و هم ورق پلکسی گلاس دارای روکش محافظ هستند. توجه کنید که این روکش محافظ هنگام استفاده از این محصولات از روی آن جدا می شود. سعی کنید همیشه از دستمال‌های نرم و پنبه‌ای برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید و از دستمال میکروفایبر استفاده نکنید. چون میکروفایبر سطح طلق و ورق پلکسی را دچار خط و خش می‌کند.

  • وزن: می‌توان گفت منظور از وزن، مقدار واحد جرم به ازای یک واحد مشخص حجم است. هنگام ساختن یک واحد ساختمانی، باید حتما به وزن مخصوص یا چگالی مواد هم توجه کنید. طلق کریستال در واحد یکسان حجم، وزن کمتری نسبت به ورق پلکسی دارد.
تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟
تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟

سوالات متداول

در ادامه پاسخ چند مورد از مهم‌ترین سوالات مطرح شده کاربران راجع به ورق پلکسی گلاس شفاف و طلق کریستالی را ذکر می‌کنیم.

برای نورگیر از طلق کریستالی استفاده کنیم یا ورق پلکسی گلاس؟

همانطور که اشاره کردیم، در نورگیرها فشاری به سقف و نورگیر وارد نمی‌شود. به همین دلیل معمولا از طلق کریستالی استفاده می‌شود.

تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟
تفاوت طلق و پلکسی گلاس چیست؟

از کجا ورق پلکسی گلاس تهیه کنیم؟

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که نیاز دارید از ورق پلکسی گلاس استفاده کنید، می‌توانید تولیدات مختلفی که با ورق پلکسی گلاس در ابعاد مختلف وجود دارد، در سایت فروشگاه آفرت لیزر مشاهده کنید. همچنین در صورت نیاز به مشورت می‌توانید با بخش پشتیبانی سایت ارتباط برقرار کنید.

سخن پایانی

در نهایت شما بسته به نیاری که دارید، می‌توانید انتخاب کنید که ورق پلکسی گلاس برای شما مناسب‌تر است یا طلق کریستالی. و در آخر با خرید از یک فروشگاه معتبر می‌توانید خریدی به صرفه را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *