مولتی استایل و ویژگی های آن

استعلام قیمت های روز از آفرت لیزر

در حرفه ی برش لیزر از متریال مختلفی نظیر پلکسی گلاس، ورق ام دی اف 3میل (MDF) ، مقوا، مولتی استایل و … استفاده می­ شود که هر کدام از این متریال دارای ویژگی های ظاهری و ساختاری خاص می­ باشد که بر اساس همین ویژگی ها، از هرکدام در شرایط مختلف و بسته به نیاز استفاده می شود.

به عنوان مثال برای زیبایی و جلوه ی بیشتر جعبه های ساخته شده از چوب، در حاشیه ی دیواره ها و قسمت های دیگر جعبه از مولتی طلایی استفاده می شود که زرق و برق پیدا میکند.

در این مقاله سعی داریم که به توضیح در مورد ورق مولتی استایل و ویژگیهای عالی آن بپردازیم.

  • بررسی اجمالی
  • ضخامت های موجود
  • رنگ و طرح بندی
  • بررسی استحکام
  • نکات مهم در نگهداری
  • کاربرد ها
  • بررسی قیمت در بازار
  • راهنمایی در طراحی با مولتی استایل
مولتی استایل و ویژگی های آن
ورق مولتی استایل

بررسی اجمالی

ورق مولتی استایل  (ABS Multi Style sheet) در واقع از مشتقات پلکسی گلاس است که از دو لایه تشکیل شده است. لایه زیرین که تحت عنوان ABS  شناخته می شود در واقع یک نوع پلاستیک فشرده به نام Acrylonitrile Butadiene Styrene  می باشد و لایه ی رویین آن که در ظاهر شبیه استیل می باشد،  دارای طرح ها و رنگ های متفاوتی است.

دو رنگ های پر طرفدار مولتی استایل طلایی و نقره ای می باشد که به صورت ساده (به اصطلاح آیینه ای) و خش دار در بازار وجود دارد. لایه رویین این دو طرح پرطرفدارظاهری همچون استیل دارد که در واقع روکشی ظریف از جنس آلومینیوم و به رنگ های طلایی، نقره ای و مسی  است

یکتا در ضخامت

به طور گسترده مولتی استایل در ضخامت حدودا 1.5 میلی متر وجود دارد اما یک سری مولتی استایل کاملا متفاوت در رنگ های مختلف وجود دارد که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به ورق شبرنگ می باشد که ضخامت آن در حدود 0.3 میلی متر می باشد

رنگ و طرح بندی

 مولتی استایل در اصل به خاطر تنوع زیاد در رنگ بندی، Multi   (در زبان انگلیسی به معنای چندگانه و چندکاره است) نامیده می شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد پرکاربرد ترین و رنگ های مولتی استایل، طلایی، نقره ای و مسی در دو طرح آیینه ای و خش دار است.

ورق مولتی های آیینه ای همانگونه که از اسمش مشخص است؛ به خوبی می تواند نور را منعکس کند که این انعکاس نور در مواردی  همچون طراحی های داخل ساختمان، بسیار زیبا و خیره کننده است و تا حد زیادی استفاده از این ورق ها به جای پلکسی گلاس آیینه ای، سبب کاهش هزینه ی تمام شده پروژه ها می شود.

ورق مولتی خش دار به دلیل داشتن خش و شیار های ظریف در سطح آن نور را به سختی منعکس می کند که این ویژگی در جای مناسب خود یک مزیت عالی به حساب می آید.

اما به طور کلی مولتی استایل در رنگ های مشکی، قرمز، زرد، طوسی و… وجود دارد که با حکاکی بر روی آن ها با دستگاه لیزر یا دستگاه لیزر فایبر به رنگ های متنوع و زیبایی می رسیم. به عنوان مثال در اثر حکاکی با لیزرفایبر بر روی رنگ مشکی به رنگ سفید می رسیم یعنی متن یا لوگوی حکاکی شده سفید رنگ می شود. به طور معمول رنگ متن های حاصل از حکاکی، مشکی رنگ است.

مولتی استایل و ویژگی های آن
ورق مولتی استایل 
فروشگاه آفرت لیزر

مقاوم در عین نازکی

مواد پلیمری استفاده شده در ساخت مولتی استایل باعث شده تا این ورق ها مقاومت خوبی در برابر فشار و رطوبت داشته باشد و از سختی بالایی هم برخوردار باشد. ویژگی تعجب برانگیز این متریال با توجه به ضخامت کمی که دارد، داشتن انعطاف پذیری بسیار خوب است.

اما با همه ی نکات مثبت مولتی استایل، این ورق ها در برابر ضربه، حرارت بالا و خراشیدگی مقاوم نیست به همین علت روکشی پلاستیکی برای محافظت از سطح آن روری آن پرس شده است که می بایست این روکش را قبل از حکاکی با لیزر از روی آن جدا کرد.

حساسیت بالا در نگهداری

اگر بخواهیم به بررسی نکات مربوط به نگهداری محصولات ساخته شده با مولتی و انبار داری ورق های مولتی استایل بپردازیم؛ ذکر موارد زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است :

  1. تابش نور مستقیم آفتاب و دمای بالای 55 درجه سانتی گراد باعث خرابی می شود.
  2. تماس مستقیم با آب می تواند به ورق صدمه بزند اما تا حدودی در برابر رطوبت مقوام است.
  3. گرد و غبار و آلودگی های فیزیکی نیز مخرب است.
  4. در انبار داری ورق های مولتی استایل باید آن ها را به صورت افقی و خوابیده نگهداری کرد زیراکه نگهداری به صورت عمودی سبب ایجاد خمیدگی در ورق می شود.

کاربرد فراوان؛ تقریبا همه جا

هر ماده و متریال خام برای اینکه به طرح ها و شکل هایی که در ذهن ما وجود دارد تبدیل بشود نیاز به ابزار هایی دارد. برش لیزر یکی از پرکاربرد ترین این ابزار هاست که تکنولوژی های مختلفی نیز دارد. این کاربرد فراوان از این بابت است که توانایی برش اکثر متریال ها را دارد. مولتی استایل یکی از این متریال است که هم در زمینه ی برش و هم حکاکی، قابلیت کار بر روی آن با دستگاه برش لیزر و دستگاه لیزر فایبر وجود دارد.

ورق مولتی استایل به خاطر ویژگی ها و مزیت هایی که تا اینجا به آنها اشاره شد، بسیار پرکاربرد است و در دکوراسیون داخلی در مواردی مانند سقف، آشپزخانه، روکش تزئینی و… استفاده می شود.

ساخت انواع پلاک، تابلو و استند های رومیزی، لوح تقدیر و تندیس، تزئین جعبه و …. گوشه ای از کاربرد زیاد ورق مولتی استایل می باشد.

 قیمت مولتی استایل در بازار 

وقتی برای خرید متریالی به بازار آن مراجعه می کنید، متوجه می شوید که باید یک ورق آن را به طور کامل خریداری کنید چراکه فروش آن متریال به صورت خرده ای ممکن نیست. خرید ورق مولتی استایل هم از این قاعده مستثنا نیست.

ورق مولتی استایل در ابعاد 60*120 سانتی متر به فروش می رسد. نکاتی وجود دارد که در حین خرید مولتی باید به آن دقت کرد به عنوان مثال در رابطه با اینکه مولتی خش دار یا آیینه ای میخواهیم، باید دقت کرد یا اینکه به  هنگام خرید سطح ورق را به دقت مشاهده کنید تا هیچ گونه عیبی نظیر خش های بدجور در سطح آن نباشد.

مولتی استایل 
ورق مولتی استایل

راهنمایی های مهم در طراحی با مولتی استایل

در برش متریال و مواد مختلف با دستگاه لیزر همواره یکسری نکات یکسان وجود دارد که اگر به آن توجه نشود؛ طرح به هنگام برش یا در حین مصرف پس از گذشت مدت کوتاهی خراب می شود.

در نظرگرفتن پهنای خط برش از مهم ترین این نکات است. در هنگام طراحی باید برای فاصله ی بین دو خط شبه موازی، حداقل فاصله ای را در نظر گرفت تا در حین برش به خاطر پهنای خط برش خود دستگاه، دو خط کنار هم را به طور مجزا و مشخص ببرد و از یکی شدن این خطوط جلوگیری شود.

نکته ای دیگر این است که در مواقعی فاصله ی بین دو خط به مقداری هست که در برش خطایی ایجاد نمی شود ولی در قطعه کار نهایی به دلیل کم بودن عرض قسمتی از آن، مقاومتی در برابر فشار و خمیدگی ندارد و به راحتی شکسته می شود.

شما عزیزان می­توانید برای آشنایی بیشتر و استفاده ی آگاهانه تر از متریال مورد استفاده در برش لیزر، به فروشگاه آفرت لیزر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *